Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 179 ggr
Soligajag1
2

Baileys

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår va jag och storhandlade med min väninna , då ville jag ha nån god aperitif till Fredagens tjej kväll .
Baileys köpte jag .
Det va längesen jag jag unnade mig en sådan god likör . 😊🍸
Det blir på fredag till kaffe ☕️ t .

Brukar ni köpa någon god likör ?

HH 🙂

Maria
2

Nej aldrig.
Jag kan inte dricka alkohol numera.

/Maria

Soligajag1
1

#1:

Okej , förstår. Jag dricker inte heller så mycket . men en liten likör till kaffet är gott . tycker jag.

HH 🙂

MonicaLagerquist
2

Jo visst kan det smaka med lite likör efter maten. Likör 43 med lite kall mjölk är gott.

Stolt ägare till tre La permer

Soligajag1
0

#3:

Okej , vi har alla olika smak . Gottigott.

HH 🙂

Scorpio97
1

Nej, jag tycker det är för mycket socker så jag köper aldrig likör. Men jag har druckit Baileys och andra likörer någon enstaka gång när jag blivit bjuden på det. Jag tycker det är lite för starkt att dricka som det är och jag dricker inte kaffe, men Baileys "utspädd" med lite mjölk/grädde är gott :)

//Jessie

CasaRamon
1

Eftersom jag är noga med att utesluta socker (kolhydrater) så blir det aldrig likör numera. Men till kaffet kan jag ta en whisky (o kolhydrater)

Soligajag1
0

#5:

Okej , ja , som sagt . Alla tycker vi olika .
Jag kommer nog o ha flaskan länge , för jag dricker inte så mycket nu .

HH 🙂

Soligajag1
0

#6:

Ok , ja , jag kan dricka whisky 🥃 med . Det är gott o värmande .

HH 🙂

sp0ngeb0b
1

Jag är inte heller så mycket för likörer men jag gillar Baileys, dock är jag vegan så jag köper ju inte den. Baileys hade en vegansk variant innan som jag köpte några gånger, det var gott! Men nu tror jag de har slutat med den, vilket är synd. När jag var yngre köpte jag ofta Sourz, jag tror de räknas som likör. Jag kunde dricka dem som de var (även om de är extremt söta, de är ju tänkta att blanda drinkar med), eller blanda olika sorters drinkar. De är roliga för de har mycket färg och smak.

Carmarino
1

#9: Man kan göra egen Bailey's. Då kan man byta ut vispgrädden mot veganskt alternativ och använda vegansk choklad. 😊

https://www.vinsider.se/recept/baileys-recept/

Annars går den veganska att köpa på nätet:
https://www.vino.com/sv/dettaglio/almande-baileys.html

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Baileys. Gör dig egen Baileys, med en gräddig söt smak med toner av whiskey. Serveras kyld, med is eller i kaffet. Receptet hittar du här.
  • Redigerat 2022-04-27 11:37 av Carmarino
Maria
1

En gång i Greklan för längesedan skulle vi göra en drink en kväll där Baileys ingick. Flaskan var nyinköpt och oöppnad.

Vi blandade efter alla konstens regler och fick slänga allt😜

På något sätt hade flaskan surnat. Kanske något fel på korken? Sedan dess har jag särskilt svårt för just Baileys.

/Maria

Tarotstollan
1

Jodå nog dricker jag Bailey´s eller någon liknande likör. Får bara tänka på att det är mycket socker i det, så det blir inte ofta numera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Åsa S
1

#11 Baileys är gräddbaserat och kan surna ifall den stått för varmt eller är för gammal tror hållbarheten är runt 1år från tillverkningen jämfört med många andra icke gräddbaserade likörer som kan hålla i många år utan smakförsämring.

Själv dricker jag ytterst sällan likörer jag har svårt för när det blir så extremt sött så jag föredrar en liten skvätt cognac istället.

citytjejen
2

Gin och tonic eller vin är min grej, likör är ofta för sött för min smak 😊

/Christina

MonicaLagerquist
0

Jag har nyligen upptäckt att det finns massor av olika gin. Jag gillar ren gin med några isbitar.
Men en GT är ju inte heller fel.

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag blev det en whisky drink som matlagningsdrink.

Maria
0

#14 Jag håller med.
På den tiden jag drack alkohol så var nog gin & tonic favoriten.

/Maria

Zadeira
0

Jag dricker sällan, men de gånger jag gör det är det Baileys eller Malibu (kokos-likör tror ajg det är). Nån cider till maten ibland.

Tycker dock alkohol inte är värt vad det kostar. En god alkoholfri 1,5 liters äppelcider kan man köpa på Ica för inga pengar alls och det smakar precis lika bra som den från systemet.

Maria
0

#18 Numera så har det ju kommit så stort utbud av alkoholfria drycker som är riktigt goda.
I början så fanns det inte så mycket och smakade inte så gott heller.

/Maria