Nödkit?

Sax kniv plastpåsar en kasse
Stolt ägare till tre La permer
#1: sax har jag skrivit, jag la till en tygpåse! :D
Skulle nog bli konstigt om jag var runt på en kniv.. bra att ha dock :)
Rep/paracord
Tändstål eller tändare
Kniv
"spork" (sked-gaffel-hybrid)
Kåsa
Ficklampa
Reflex
Våtservetter
Toapapper
Sittunderlag (om du är ute i naturen?)
#3: tack för tips!
Jag vet dock inte om jag får (lagligt) gå runt med kniv och tändare..
Med Nödkit så menar jag i skolväskan 😊
#5: rökare går omkring med tändare så jag förstår inte varför det skulle vara olaglig :) Annars tändstål. Tändstål är också mer pålitligt eftersom det går inte på gas, man kan använda bindor till för att göra upp brasa.
Är det bara skolan så behövs det väl inte, trodde du menade överlevnadskit haha
En sak som alltid är bra att ha med sig är en regnponcho så slipper man bli blöt och ev frysa. De kan man vika ihop och behöver inte ta jättemycket plats
Handsprit kan ju också vara bra, finns att köpa i små förpackningar
- Redigerat 2022-03-04 15:43 av [Tismon]
Snart! Jag har skrivit upp mini paraply för att inte bli blöt.
Jag tänker mer att det kanske inte är så bra att gå runt med tändare på skolan.
#8: Nä förståeligt! Trodde som sagt att det var överlevnadskit du menade men i skolan behöver man ju inte göra upp brasor 😉
#9: nej haha 😅😊
Jag har en BOB i hallen ifall något händer, speciellt i nuvarande situation känns det tryggare.
Den innehåller
4 liter vatten (bytes var tredje dag)
Tändstål och tändare
T-röd (inte lämpligt till skolan, hahha)
Trangiakök
Tre uppsättningar kläder plus ett underställ
Sovsäck
Våtservetter
Handsprit
Tamponger
Hårkam
Multiverktyg
Rep
Tandborste + tandkräm
Pulversoppor/såser plus bulgur nudlar och olja
Lykta som även fungerar som powerbank
Kontanter
Mediciner
Vevradio
Hundmat
Filt
Två böcker
Fast våran är väl mer tänkt att dra med oss in case of the shit hitting the fan och man måste lämna hemmet och dra till skogs.
Funderar nu också på att lägga till en ny väska om det skulle börja brinna.
Med mer kläder, fotografier och sådant man verkligen inte vill förlora. Får spåna lite på den.
Till skolan tror jag nog du har en bra nog lista =)
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Det enda jag kan komma på som du inte redan har med är våtservetter och näsdukar. Jag tycker det är bra att alltid ha med sig våtservetter + handsprit ifall man till exempel går på toa och det inte finns tvål, då kan de två ersätta det tänker jag. Näsdukar kan ersätta toappaper om det saknas, och båda är bra om man spiller eller kladdar ner sig på något sätt. Annars är det viktigaste för mig mensskydd, huvudvärkstabletter, läppbalsam och min eksemkräm. Mycket mer än så brukar jag inte ha med mig i min vanliga väska.
#12: jag skrev båda men det kom inte med på bild ;)