Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: övrigt
Läst 155 ggr
91Marran
2

Någon som testat köpstopp?

Jag har gått ut med till min omgivning att jag har köpstopp februari ut och kanske längre. Vad är egentligen okej att köpa för er? För mig är det mat/dricka och medicin. Sen om djuren behöver något akut just nu så är det okej också. Alltså sånt som inte kan vänta. Än så länge går det bra och jag rensar ut och säljer istället. Jobbar i en secondhand butik, så jag frestas dagligen. Började med detta då jag spontant köpte saker (t.ex. tyngdtäcke) som jag inte behöver egentligen och åkte väldigt många mil och hämtade en hamster. Hamstern och jag har det bra ihop, så det är inte fel att jag köpte hamstern. Jag skulle bara ha tänkt igenom bättre.

Så är det någon av er som har testat köpstopp och hur påverkade det er? Var det lätt, svårt, jobbigt psykiskt, eller hur mådde ni?

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Är köpstopp när man under en tid inte köper något om det absolut inte är nödvändigt?

91Marran
1

#1 Det stämmer.

Mvh
Mig

Caeli
2

Den typen av köpstopp har jag alltid. Vill inte samla på mig en massa onödiga prylar. Behöver bli av med saker istället.

Vixxen
2

Samma sak här. Permanent köpstopp. Har inte de ekonomiska förutsättningarna att kunna köpa hur som helst.

Maria
2

Det är inte så ofta jag köper "prylar eller kläder" så jag har också någon form av automatiskt köpstopp.😉

/Maria

MonicaLagerquist
2

Köpstopp har jag nog alltid haft.Köper sällan eller aldrig nya kläder.
Däremot håller jag på att sälja av saker.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Fridaaaa
0

Köpstopp innebär sånt som man egentligen inte behöver just då
Har sån månad ibland, tänkte ha det i mars :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sp0ngeb0b
0

Jag har aldrig haft strikt köpstopp, däremot har jag infört stopp på spontanköp ibland, och även stopp för nyköp (dvs jag bara fått handla second hand, och där är det ju dels billigare och dels svårare att hitta vad man vill ha och därmed större chans att man inte handlar något). Det, i kombination med att jag lagt väldigt mycket tid och energi åt att rensa och sälja/skänka, har nu lett till att jag väldigt sällan köper något spontant och/eller onödigt. Om jag skulle få sug någon gång så tänker jag på all tiden jag lagt på att rensa, och inser att det är extremt kontraproduktivt att köpa fler grejer när jag rensat så mycket. Arbetet blir ogjort liksom, och jag kommer behöva rensa igen.

Jag tänker att en positiv grej som kan följa av ett kortare men strikt köpstopp, är att man börjar tänka efter - vad MÅSTE jag ha NU, och vad kan vänta? Det kan man ju applicera alltid. Om det kan vänta så finns ju chansen att man antingen ångrar sig, eller att man lyckas hitta det begagnat i stället för nytt, och därmed förhoppningsvis får det billigare (om det nu är av ekonomiska skäl man vill ha köpstopp).

Jag tycker det var jobbigt när jag införde min första variant av köpstopp. Ibland får man ju för sig att man verkligen verkligen vill ha/behöver något. Men det har avtagit efterhand som jag insett att det mesta jag känt så för, har jag sedan kommit på att jag inte egentligen ville ha. Både saker jag köpt, och som jag inte köpt.