Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hus-och-hem
Läst 261 ggr
Lona
2

Har ni gästhanddukar?

Har ni speciella "gästhanddukar" på toa för just gäster? Diskuterade det med mamma idag, jag tycker att det är totalt onödigt medan hon anser att det är ett "måste".
Bättre att byta innan man får gäster - det gör man ju ofta ändå.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2021-12-20 18:56 av Lona
[Moon AppleGrey]
2

Har inte plats för en massa extra handdukar.
Eventuella gäster får vackert finna sig att använda samma som jag.

Scorpio97
1

Nej, jag har ingen särskild gästhandduk och jag tycker inte det är nödvändigt. Om jag är gäst hos någon använder jag gästhandduken om det finns en sådan men jag tycker det är lika okej att använda samma som personen jag besöker. Min morfar (och mormor, när hon levde) har alltid haft en gästhandduk hängandes på en särskild krok men vi hade det aldrig hemma när jag växte upp.

Just nu bor jag lite speciellt (studentkorridor, delar badrum) så jag har bara en krok i badrummet. Det skulle kännas väldigt onödigt med en gästhandduk som ändå hänger på samma krok som min egna. Sen ser jag som sagt inte behovet av det överlag. Handduken byts såklart ofta men jag brukar ändå byta precis innan om jag vet att jag kommer få gäster. Men om en gäst skulle be om en egen handduk kan jag väl fixa det (jag har dock inte särskilt många handdukar, så efterfrågas fler än så blir det en bad-handduk eller kökshandduk som erbjuds, haha).

Såvitt jag kan minnas har jag inte besökt någon i min ålder som har gästhandduk i badrummet.

//Jessie

Maria
1

Så mycket gäster har vi inte numera men förr hade jag det.
Nu byter jag när jag vet att någon ska komma.

/Maria

DesK
1

Jag har alltid haft en särskild gästhandduk. Min far ansåg att varje gäst skulle ha sin egen handduk och numera håller jag med honom.

/Désirée

Fridaaaa
0

Vi har inte gästhanddukar. Har sällan gäster

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aggeelin
2

Jag byter ofta handdukar och i den toalett som gästerna använder byter jag när jag vet att det ska komma någon. Jag vill själv ha en gästhandduk när jag är borta. Jag tycker att det är hygienisk med en ren handduk.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Tarotstollan
2

Egentligen inte men om någon skulle komma hit så hänger jag in en handduk till den personen.
Jag vill inte torka mig på andras handdukar och vill inte att andra torkar sig på mina handdukar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
2

Ja, jag har gästhanddukar och uppskattar när det finns när jag besöker någon annan.

CasaRamon
4

Jag tycker att det känns väldigt ohygieniskt om alla ska använda samma handduk.
Så självklart har jag alltid en gästhandduk hängande i badrummet, ifall det skulle komma någon på besök.

Totum
4

Jag har speciella gästhanddukar.
Är jag på besök hos någon där det inte finns så tar jag papper och torkar händerna på. Skulle aldrig använda någon annans. Det kanske är mitt arbete i vården som gjort mig extra känslig.

• Redigerat 2021-12-21 10:27 av Totum
fruktgumman
3

Ja vi har gott om plats för handdukar så vi har alltid haft en särskild gästhandduk och jag och sambon har även var sin handduk.
Även om vi såklart byter handdukar ofta och inte har många som kommer hit sedan Coronan började så vill jag inte att någon gäst ska känna sig osäker på hur många som använt handduken om det inte finns någon extra för gäster.

[Moon AppleGrey]
0

#9: om man byter handduk varje/varannan dag?

CasaRamon
5

#12: Även om man byter handdukar varje dag, så skulle jag inte använda samma handduk som någon annan använt. Varför inte ge alla varsin handduk och en till gästerna. Då behöver man ju inte byta varje dag.

aggeelin
2

#13: håller med! Vill inte använda begagnade handdukar, ohygieniskt.

[Moon AppleGrey]
2

#13: när man torkar händerna så är de ju rena.
Förstår inte varför det skulle vara så ohygieniskt om man har för vana att byta handduk så pass ofta som jag nämnde.

trött.trött-trött7
1

Jag undrar om det verkligen är någon idè att ha gäst handduk? Jag tänker som så, att hur vet man att gästerna verkligen torkar sig på gästhanduken?

Monika A

aggeelin
3

#16: det står "gästhandduk" på en lapp ovanför handduken och som gäst är det vad som eftersöks.

TatsuOni
1

Ja vi har gästhandduk.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

CasaRamon
6

#15: Det är inte alltid säkert att händerna är riktigt rena, när dom torkas. Och bara känslan att någon torkar sej på min handduk, som jag torkar ansiktet på, är obehaglig.
#16 Det måste väl också ligga i gästens intresse, att få torka sej på en oanvänd handduk.

[Moon AppleGrey]
1

#19: okej, tyckte det var intressant att veta hur du tänkte om det.

Fridaaaa
0

#19 De handdukar vi har hängandes torkar jag aldrig mig i ansiktet med, har jag speciell handduk till :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
1

Jag skulle inte heller vilja torka ansiktet på en handduk som någon annan torkat händerna på. Men för mig är handduken som hänger i badrummet endast till för händer. Jag torkar varken ansikte eller resten av kroppen med den.

//Jessie

sp0ngeb0b
2

Jag har aldrig haft det innan, men sedan pandemin brukar jag erbjuda mina gäster egen handduk. De får en att dela på om de kommer från samma hushåll, annars får de varsin. Får inte gäster speciellt ofta så det blir inte så omständigt. Finns det inte plats på krokarna hänger jag dem på stången till duschdraperiet.