Äggost
Äggost verkarvara väldigt lokalt. Bohusländskt rentav.
Vi har alltid haft äggost på julbordet istället för gröt.
Äter ni äggost?
/Maria
Aldrig smakat vad jag kan minnas
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har aldrig ätit äggost. Har aldrig varit på något julbord (eller annan servering för den delen) där det har serverats.
//Jessie
#2 De julbord (på restauranger) jag varit på häromkring har alltid äggost.
Från början var den osötad och serverades till sillen.
Numera är det en lite sötad efterrätt som serveras med sylt.
Ett julbord ute vid Marstrand har bägge delarna. Lite kul tycker jag.
/Maria
Äggost vet jag inte vad det är, men så bor jag låååångt ifrån dig, Maria! (Västerbotten) Får googla på det! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Jag har alltid gjort äggost hemma🙂
/Maria
Säkert gott! 😋 Äts det andra tider på året också eller är det enbart till jul?
💖🧡💛💚💙💜
#3 Jag har visserligen inte varit på så många julbord, varken på restaurang eller annars. Så jag ska väl inte garantera att det aldrig serveras här men jag har aldrig sett det åtminstone. Av recepten jag hittade såg det rätt gott ut åtminstone!
//Jessie
Äggost är en delikatess!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har smakat på äggost vid 2 tillfällen, sen jag flyttade hit till västsidan 😊 Tyckte det var gott. Spännande att det finns en salt variant också. Maria berätta hur du gör äggost 🤗
/Désirée
#9 Den är inte salt utan helt osötad. För att äta till den salta sillen.
Jag har 4 l mjölk, 5 dl gräddfil och 12 ägg om jag inte minns fel. Jag brukar byta ut 1 1/2 dl mjölk till vispgrädde då mjölken var fetare förr.
Busenkelt men det som är jobbet är att det är tidsödande.
Jag har den på så låg värme det bara går och så rör jag ofta. Mot slutet när den börjar skära sig så rör jag hela tiden. Det kan ta 2-3 timmar.
Sedan så använder jag hålslev och tar upp "ostmassan " och lägger i en äggostform. Så får den rinna av över natten.
Vasslan som blir över kan man baka med bl.a.
/Maria
- Redigerat 2021-12-10 12:41 av Maria
Jag glömde att jag sockrar lite mellan varven då jag lägger upp massan. Det smälter liksom ner i hela "osten".
Kanske några matskedar totalt.
/Maria
#6 Mest till jul men vi gör det även till påsk såklart. Massor med ägg ju😉
Om somrarna när jag var barn så hade vi alltid äggostfest ute.
/Maria
#12: Förstår! Tidsödande, annars skulle man kanske göra det oftare! 🥚🥚🥚
💖🧡💛💚💙💜
Min bror som bor i Forsvik vid Göta Kanal hade svårt att hitta en form. Ingen visste vad det var😉
/Maria
Men käre nån vad lång länken var🙄
/Maria
Har aldrig ätit men hört namnet innan.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

meh! jag tyckte jag skrev men det verkar ha försvunnit 😁 jag älskar äggost! vi äter det inte till jul däremot, utan det blir till påsk. mormors är den jag mins från när jag var liten. Hon är från bohuslänska ölandet så hon har det därifrån. Sedan lämnade hon över till sina döttrar, och mamma lämnar nu över till mig. i släkten har vi både gamla klassiska träformar och nya formar i plast. Min man hade aldrig smakat äggost innan han träffade mig och han älskar det också. den är så mjuk och krämig, underbar helt enkelt!

Har aldrig ätot äggost vad jag vet men jag gör alltid omelett med kantareller till julbordet.
Stolt ägare till tre La permer
Älskar äggost! Morfar kom från en bohuslänsk släkt, de åt som sagt äggost och sill.
Jag har bara ätit det vid högtider som påsk och jul. När vi firade jularna på Orust var äggosten självklar. 😋
Tror dock att mormors äggostformar försvann, synd för de var riktiga konstverk. ❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har gjort äggost en gång men kanske gjorde fel. Den blev ganska smaklös 😳😳
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#20 Du har säkert gjort rätt. Äggost smakar inte så mycket och har inget med ostsmak att göra.
Jag tycker det är ljuvligt gott.
/Maria
#21: det var något med att koka upp … Var det mjölk eller fil eller hur var det? 💖
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Tror inte jag smakat äggost men det låter gott! Har sett det på julbord men har av någon anledning aldrig smakat det, vad jag kan minnas.
/Christina
#22 Man låter ingredienserna lååångsamt sjuda till det skär sig och blir en slags ostmassa. Då slevar man upp massan med en hålslev i en äggostform.
Jag brukar ha gräddfil istället för fil.
/Maria