Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 234 ggr
MonicaLagerquist
4

Lyxfällan

Brukar ni se det progrqammet på TV?
Jag blir lite bestört hur folk handskas med sitt liv och sina pengar.Hur kan man som ensamstående mammaledig med fyra barn och begränsad ekonomi lägga drygt 2500 på utemat varje månad.
Jag kan ha viss förståelse om man pga för lite inkomst och som fattig familj hamnar på en budget där det bara inte går ihop.Men då får man dra åt svångremmen och utemat och annat är sånt man får ta när ekonomin är bättre.

Stolt ägare till tre La permer

DesK
1

Jag har aldrig tittat på det. Tror att jag skulle bli väldigt irriterad! Äta ute för flera tusen kronor, när man har det knapert! 🤢😡

/Désirée

[Moon AppleGrey]
1

Nej.
Känner en irl som egentligen borde vara med i det programmet, så kan inte se på det utan att tänka på den personen, vilket gör mig ledsen.

Tarotstollan
1

Jag har sett på det förr om åren och tyckte det ofta var en chock.
Äta ute hela tiden, kläder, smink, smycken, bilar, motorcyklar, semestrar, senaste trenden av vad det nu är….
Folk försöker köpa sig lyckliga eller de försöker glömma sin verklighet men vi vet ju att det inte funkar så.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

91Marran
3

När de går back över 80000 är något fel. Har börjat se om från säsong 12 tror jag att det är. Inne på säsong 14 nu. Ibland blir jag mörkrädd.
"Jag tar inget vanligt jobb, jag ska till USA och bli känd och jobba på en yatz (vet inte stavningen, men en lyxbåt)"

Köpte en väska för över 140 tusen. Sålde den en månad senare för 40 tusen för att hon behövde mat.

Köpte katt på smslån. Hur har man då råd med veterinärvård när man inte har råd med katten från första början?

Mvh
Mig

[Moon AppleGrey]
1

#4: Bra fråga. Förstår heller inte hur man resonerar när man gör så.

Ah, det stavas yacht förresten. 🙂

Fridaaaa
1

Tittat på många avsnitt och ibland blir man förbannad, speciellt när det är barn och djur inblandade. Egoism.

Ibland blir man förbannad först men sen under programmets gång, så märker man att det är pga sjukdom i regel eller funktionsnedsättning som gör det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

91Marran
1

#6 Som barn som inte får gå på sin aktivitet för 200 i halvåret. De pengarna läggs på något oviktigt.

Mvh
Mig

Maria
1

Nej jag ser inte lyxfällan. Blir bara beklämd.

/Maria

Fridaaaa
0

#7 precis! :(

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Kollar inte, vart skulle man kunna se det?

_Fisken
2

Lyxfällan berättar om hur människor kan ignorera negativa konsekvenser av sitt agerande.
Jag förstår varför vissa hemfaller åt droger. jag menar, att prova droger är att ignorera sin hälsa. Verkar vara samma typ av ignorans. Ett program vid namn Drogfällan kan säkert lätt göras.

MonicaLagerquist
1

Jag tittar ibland men blir ofta illa berlörd .Framförallt om det går ut över barnen.Barnen far säkert illa av att flöräldrarna mår dåligt.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

#10 Viaplay eller viafree

sp0ngeb0b
2

Jag brukar titta, kan tycka som er andra att det är ofattbart hur de kan spendera sina pengar på det sättet. Men samtidigt ligger det ju ofta något bakom, som #6 skriver. Klart inte alla med samma förutsättningar eller sjukdomar (eller vad det nu kan vara) hamnar i samma situation. Men man kan ändå förstå hur det kan börja gå lite snett för att sedan bara eskalera. Brukar inte bli arg eller irriterad eller så, det händer att jag blir förvånad dock (även om det krävs en hel del för att det programmet ska förvåna efter alla avsnitt jag har sett). Jag tycker dock programmet är rätt bra som påminnelse till mig själv att hålla lite i pengarna. Inte för att jag är en slösa men ibland kan det behövas en liten påminnelse ändå. :) Hoppas det finns folk där ute som tittar och lär sig välbehövliga knep dels på hur man ska få en budget att hålla men också hur man kan göra för att lösa tråkiga ekonomiska situationer om man hamnat i en sådan.

CasaRamon
2

Jag har tittat på programmet många gånger och blir förbannad när man ser hur vuxna människor beter sej. Dom tar lån på lån och krediter och verkar aldrig ha hört talas om räntor. Hur är det möjligt? Dessutom står dom ibland och ler, småskrattar, när dom tittar på tavlan som visar att dom går back massor av tusenlappar per månad. Dom är rena analfabeter. Dom borde skämmas.

91Marran
1

Som han som skulle bli vräkt dagen efter och är hellugn med beslutet.

Mvh
Mig

[LexiusAlexis]
2

Jag brukade titta på det innan vi bestämde oss för att sluta med digitalbox. Nu har vi bara TV4 och SVT:s kanaler samt några tyska kanaler från en annan satellit.

Men då, jag kan hålla med om att de som hamnar i "Lyxfällan" är vårdslösa med sina pengar. Minns en karaktär som hade ett gäng hästar han inte hade råd att ha och blev vansinnig när de hade bestämt att han skulle sälja dem. "Rör ni hästarna ska fan ta er" hade han ropat medan man såg hästarna forslas bort i bakgrunden.

Samtidigt är jag som jag är och kan inte låta bli att tycka synd om folk som inte har någon som helst koll på pungen liksom, det är ju något som ligger till grund för att man blir sådär också.