Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 250 ggr
_Fisken
1

Sabbat maten imorgon eller?

Imorgon blir det spännande. Sambon var så trött efter jobbet idag så jag tog ledningen i köket. Tänkte agera TV-kock och omtänksam partner. Tog fläsksteken hon tänkte göra iordning och slarvläste om tjälknöl. Stekte på den hastigt. Kastade in den i ugnen med stektermometer ställd på 90 graders larm. Efter en snabb koll på receptet insåg jag att tjälknöl är nötkött!!! Okeeeey. Hjälp. Kokade ihop nåt med salt o kryddor. Min plan är; köttet klart framåt kl 22. Sen stoppar jag ner steken i laken och den får stå tills imorgon bitti. Sen då? Vet ej. Hittar väl på nåt.
Jag håller god min. Den går nog att äta…kanske till och med blir gott.

Pyttelite
1

Du kan sova lugnt - tjälknöl kan du göra av lite av varje.

https://www.kokaihop.se/recept/tjalknol-pa-skinkstek

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

En jättebra rätt att göra när man ska ha många gäster. Receptet är beräknat på 1 kg kött, gör man på mer så gör man bara mer marinad.OBS! att köttet ska vara fryst då det sätts in i ugnen! Tjälknölen på bilden är gjord på benfri fläskkotlett.
Maria
1

Haha, det blir säkert jättegott, nytt och spännande😊

/Maria

Scorpio97
1

Jag har ätit tjälknöl på fläsk och det var gott :)
Däremot ska tjälknöl sättas in i ugnen fryst, så jag är lite mer fundersam över att du stekte på den först. Men det blir säkert gott ändå.

//Jessie

• Redigerat 2021-11-22 21:08 av Scorpio97
Maria
1

Det blir tjälknöl a la Fisken😉

/Maria

_Fisken
3

Det finns hopp tror jag - utan fisksmak!

Sindri
1

Jag undrar om inte ursprunget är på älg, men det spelar ingen roll. Jag har gjort på älg, ren, hjort och nöt. Har funderat på om man inte kan göra julskinkan så. Då slipper man ha ugnen upptagen helan dan före dan när man skall göra paté, bröd, mera pepparkakor och annat mums.
Jag är dock tveksam om du skall låta steken ligga i saltlagen hela natten. Den lär bli väldigt salt då.
Du får nog ha på väckning efter 4 timmar.

• Redigerat 2021-11-22 22:35 av Sindri
_Fisken
1

#6: Ja. Jag läste om vad tjälknöl bestod av men först efteråt. Strunt samma.
Ang. dina farhågor så tänker jag i samma banor som dig. Jag har spätt ut laken ganska rejält faktiskt. Smakade av den och insåg omedelbart att den var för salt. Blir ganska spännande ialla fall. Haha.

Maria
0

Det ska bli spännande att få höra om resultatet😊

/Maria

MonicaLagerquist
0

Det blir nog bra

Kattutan men stolt Plåtis ägare

_Fisken
1

Om det blir dåligt får man köra den i mixern och göra om den till Taco-kött eller nåt.

Pyttelite
0

#10: Eller pytt i panna a la Fisken 😊

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

_Fisken
1

Jajjamän. Det är inte fy skam.

PS/ Tips ang. Taco. Min dotter är lite fusk-veggo. Hon accepterar kyckling när hon är hos mig. Jag körde kokt kyckling i mixern så det blev som spån. Sen stekte jag det med Taco.krydda. Blev jäkla gott.

_Fisken
3

Åkte hem på lunchen och skar av en bit kött. Det blev väl sisådär. Lite torrt. Dock hade det smak av laken.
Det blev inget kioskvältare men duger gott o väl om man har lite saltgurka, sås och med kokta potatisar.

Sindri
0

Créme fraiche, mango chutney, surkål…….mums!
Skulle rekommendera en annan gång att göra pulled pork av fläsk, det blir oerhört mört och saftigt.

_Fisken
2

#14: Det ska jag definitivt prova. Denna gång var lite oplanerad MEN jag fick faktiskt beröm av sambon.
Köpte en sån där stor skål av leragryta med lock avsedd för ugnen (poppis på 70-80 talet?) som man lägger i vatten först, över natten. Den vill jag testa med…

Sindri
1

Går bra till pulled.