Åksjuka
Har ni bra tips för att motverka åksjuka?
Jag blir jättetrött av postafen och åksjuketuggummi
Kommer sitta fram.
Ha svalt i bilen
Men inte alltid detta hjälper
Vi kan inte stanna ofta då vi har tider att passa.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När jag mår illa så är det ända som hjälper musik. Väldigt högt och musik som du tycker om, det gör att jag tänker på annat, sjung gärna med ;)
Du vet säkert redan att du inte ska ha skärm 😊
Vissa säger att man ska blunda, försöka sova
(Hjälper inte för mig)
Det finns åkband som kan hjälpa :)
Jag är själv åksjuk och det enda som hjälper för mig är att titta på vägen och inte på allt annat och att följa med när bilen svänger med blicken och huvudet. Man liksom förvarnar hjärnan att en sväng kommer eller hur man ska säga
Det finns åksjukeplåster, men de kan också ge dåsighet. Inte för alla.
Ingefära sägs hjälpa mot illamående. Endera kan du ha en bit att lukta på i bilen eller prova att göra te innan.
Många som blir åksjuka känner ingenting när de kör själva.
Viktigt är att inte hålla på med mobil, iPad, dator, bok eller tidning.
/Désirée
https://www.kry.se/fakta/aksjuka/
https://www.expressen.se/motor/ego-tipsar-sa-slipper-du-aksjuka/
https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/medicin/20160729/aksjuk-12-tips-som-hjalper/
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/ogon-oron-nasa-och-hals/oron-och-balans/aksjuka/
Här är några sidor med tips! Du kan även lyssna på en podd eller ljudbok ☕️
Ps: från någon som blir väääldigt åksjuk 🤢😤
#1 Åkband hjälper tyvärr inget förmig
Blunda gör det värre för mig :P
Ja skärmar fungerar inte, och böcker och sånt.
#4 Yes det vet jag, det gör jag inte :)
#3 Som sagt går ingefära bort, avskyr det och mår illa av det.
Åksjukeplåster är på recept och restat på många ställen och kan inte riskera att blå dåsig eftersom jag måste köra hem om det är så att jag köper bilen vi ska kolla på :)
Testa och drick mycket. Jag har en vattenflaska med mig om jag vet att jag kan bli illamående.
Mvh
Mig
#6: blunda gör det värre för mig med :p
Du borde läsa sidorna :)
Jag tror man helt enkelt får testa sig fram
(med olika trix) för att se vad som hjälper för en själv. För mig är det då som sagt musik,
lycka till! 🪴
#8 Ska åka imorgon så kan inte "testa" en massa och typ hoppas :/
1177 har jag läst och expressen.
#7 Problemet är då att jag måste stoppa ofta för att kissa xD Och jag har problem att gå på offentliga toaletter om jag absolut inte behöver :P Dricka litegrann kan jag göra men inte mängder.
Kan inte ta något som gör mig trött, eftersom jag evmåste köra hem (köper vi bilen vi ska kolla på måste jag köra den hem)
Själv brukar jag sova för att slippa ifrån värsta illamåendet, men eftersom du inte kan blunda så är det nog ingen bra idé.
Åh, och ser nu att du måste köra också ibland.
Jaa, då vet jag faktiskt inte tyvärr. :(
#11 Ja det blir värre plus att jag inte kan sova på förmiddagen :)
#12 Köper vi bilen måste jag köra hem, annars får vi itne hem den
#13: ja, det är så individuellt vad som funkar.
Använde åksjuketabletter förut, särskilt om man skulle till Stockholm men jag tyckte inte det alltid hjälpte med dem.
Och titta på vägen, nää tyckte det snarare blev värre av det. 🤷♂️
#14 Jag tycker de hjälper men blir så himla trött :P så inte lämpligt att köra bil på dem
#9: ja, jag tänker mer på längden så att du tillslut har nåt som hjälper ;)
Jag blir lätt åksjuk om jag är hungrig (eller ätit fel typ av mat innan tex fet mat). Brukar ha med saker att tugga på (tex morotsstavar, äppelbitar, körsbärstomater, melonbitar) om det är en längre resa.
Sen tycker jag att det för mig funkar bättre att kolla ut åt sidan än rakt fram men vet inte om det är för att jag är så van att ha åkt i baksätet nästan jämt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#15: ah, på så sätt, och som du säger, trötthet och trafik är ingen bra kombination.
Lycka till iallafall. :)
Att ha det kallt i bilen, så man nästan fryser brukar hjälpa men kanske svårt om man har barn med sig och kanske är flera i bilen.
Men försöka att ha det ganska svalt eller stanna ofta och gå ur bilen och kyl ner dig.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#17 Ja jag äter sällan fet mat så :)
Frukt, bär fungerar inte för mig i bilen :( och äter typ inga grönsaker. Så svårt :/
#19 Sonen ska lämnas av på vägen, <och den sträckan är inga problem :)
Kan inte stanna ofta, hinner inte det. Men svalt kan vi ha för sambon gillar inte nör det är varmt :)
Ingen aning om det hjälper mot vanlig åksjuka men när jag haft ep-anfall så blir jag mindre snurrig om jag använder solglasögon när jag åker bil. (Jag kör givetvis inte!)
Tror dock att det har mer att göra att hjärnan får färre intryck än att det handlar om egentlig åksjuka.
Kan du köra på ditvägen också eller blir det för långt totalt om du måste köra hem sen?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#21 Det blir för långt på en dag med kalas också, kommer aldrig orka det, om jag ska köra hem också
Pröva ingefära i någon form. Hjälper mot åksjuka liksom sjösjuka.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/

Hur gick det med illamåendet och bilköp?
Stolt ägare till tre La permer
#23 Redan åkt, och ingefära avskyr jag & mår illa av. Men tack ändå :)
#24 Satt och knaprade på lite salta grejer, började må illa på slutet bara som tur var och inte mer än så, var lite jobbig delvis hem men gick (körde då men håller alltid i sig), var trött sen på kvällen , blir alltid det av det
#25: Skönt det ändå gick relativt bra!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#26 Ja kunde varit värre. Glad att jag inte behövde åka hem, då hade det inte gått :/