Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 155 ggr
Maria
2

Ekonomi

Är ni ekonomiska?
Har ni möjlighet att spara?
Tycker ni att ni klarar er bra?

/Maria

[Leifsdotra]
1

Jag är ekonomisk, handlar mest på extrapris och rea eller jämför priser för att få bra valuta för pengarna och köper inte saker i onödan. Försöker att verkligen använda allt oavsett om det gäller mat, kläder eller andra saker.
Just nu så blir det inget sparande, men vi har sparat sedan tidigare och räknar med att kunna göra bygga på det igen. För tillfället så är vi i ett intensivt utvecklingsskede i vår egen lilla firma så allt som kommer in där går till investeringar, därför lever vi nu på min lön från min anställning tills investeringsfasen är över och maken kan börja ta ut lite lön från firman också. Medvetet och planerat val som vi inte hade vågat göra om vi inte hade besparingar sedan tidigare som trygghet.
Vi klarar oss ändå bra och kan unna oss lite extra ibland och då är vi ändå 4 vuxna kan man säga, barnen är ju 16 och 21 år. Äldsta betalar en liten slant till oss varje månad men det täcker väl egentligen inte upp vad han kostar om man räknar krasst på det.

Fridaaaa
1

Ja jag är ekonomisk
Varit flera år där vi haft väldigt lite pengar, så glad att vi har det som vi har det nu och slippa oroa sig :)

Jag handlar mycket på rea samt secondhand
Kolla extrapriser på det vi brukar handla, röda lappar
Matlådor så ofta det går till sambon, jag är mer slarvig till mig själv dock.

Dock inte förräns för 1,5 år sedan jag kunde börja spara mer, bara haft vikjobb innan eller csn så inte blivit mycket sparande, dock alla bäcka små är bättre än inget. Sambon har kunnat spara längre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2021-11-12 07:53 av Fridaaaa
MonicaLagerquist
1

Vi har länge haft väldigt dåligt med pengar.Jag var hemma med barnen tills dess att ybgste sonen var tolv år.
Numera med bara ett hemmaboende barn så har vi bättre ekomoni och med de pengar som vi fick när svärmor flyttade så har vi möjlighet att ha en rejäl buffert och kan även investera en del.Vi bor billigt och lever fortfarande snålt men kan unns oss lite mer.
Handlar det mestas på andra handsmarknaden och köper mat billigt.

Stolt ägare till tre La permer

DesK
1

Min far lärde mig tidigt att vara sparsam. Det har jag haft nytta av hela livet. När mina döttrar var små var jag hemma med dom, så det gällde att noga tänka efter och vända på slantarna. Många varor handlar jag, nästan alltid, på rea. Möbler köper jag oftast i andra hand. Tänker alltid igenom om jag verkligen behöver det som jag vill köpa. Är noga med att panta allt som går att panta och lämna annat till återvinning. Med åren har jag blivit mer noga med att handla ekologiskt och närproducerat när det är möjligt. Jag kan unna mig det mesta som jag villhöver men jag tänker alltid efter minst 2 varv, innan jag köper något. Jag köper aldrig vanliga påsar i butiker, har alltid med mig egna, så har jag gjort i hela mitt liv.
Roligt att se att alla här verkar vara sparsamma 😊

/Désirée

citytjejen
2

Vi brukar spara en summa varje månad till vår gemensamma buffert. Jag är både sparsam och lite slösaktig på olika områden. Ska jag köpa något kollar jag ofta runt efter var det är billigast (tycker sånt är roligt också, att jaga bra priser 😀) men lägger å andra sidan gärna pengar på restaurangbesök, kläder och skönhetsprodukter. Vi är två vuxna i hushållet, bor hyfsat billigt. Har dessutom inga vilket är fördelaktigt för ekonomin!

/Christina

citytjejen
2

#5: Föll ju bort ett ord i sista meningen, har dessutom inga barn, skulle det stå😁

/Christina

oh-la
2

Vi har god ekonomi och goda möjligheter att spara. trots att vi renoverar huset och lägger mycket pengar på det har vi möjlighet att spara undan varje månad. jag och min man sparar till pensionen, plus att vi sparar ett par tusen i månaden till barnen. Deras sparande är inget klassiskt barnspar som går över till dem när de fyller 18, utan kommer vara ett bostadsspar. Vi tror ändå inte att bostadsmarknaden kommer vara bättre om 18 år när barnen ska ha bostad, och vi vill inte att bostadsbrist ska vara ett hinder om barnen vill plugga på annan ort exempelvis. när barnen vill flytta kommer de få tillgång till pengarna, men inte innan. Det känns fantastiskt att ha den ekonomiska möjligheten att kunna göra så.
I övrigt är vi inga slösaktiga människor. vi köper sällan saker bara för att. hittar jag något jag vill ha köper jag det sällan på plats, utan brukar låta det gå några dagar. finns det fortfarande i tanken efter ett par dagar brukar jag köpa det.

Mina föräldrar har alltid varit måna om att lära oss barn att vara ekonomiska. även om jag aldrig haft det dåligt ekonomiskt har vi aldrig bara fått saker, utan har tidigt fått spara. det är något jag och min man är överens om att vi vill ge vidare till våra barn, även om vi har möjlighet att köpa väldigt mycket saker. vi är överens om att en av de viktigaste sakerna man kan lära sina barn är just hushållsekonomi och att förstå pengar.

Vi har helt gemensam ekonomi, så varje krona går in på det gemensamma kontot. Vi har också valt att enbart handla med kreditkort, och då med kort som har en ganska bra kickback i exempelvis flygbiljetter. utgifterna på korten håller vi koll på och betalar av varje månad. för oss fungerar det jättebra, och vi har ett par billiga resor att se fram emot när covid är över.

sp0ngeb0b
0

Det får jag väl ändå säga. Jag är student, går på csn, har inget extrajobb och har ganska stora veterinärkostnader men sparar ändå ett par tusenlappar i månaden (framförallt kortsiktigt sparande, har pausat det långsiktiga under tiden jag är student) och lever precis så som jag vill. Har en billig livsstil visserligen men jag är helnöjd och vill/behöver inte ändra på något. Att leva ekonomiskt går väl hand i hand med att även försöka leva miljövänligt och minimalistiskt.