Halloween
Nu var det Halloween igenđ
Brukar ni fira?
/Maria
#0: Jag lever för Halloween. đ„°
Gottar mig extra mycket i ruskiga filmer och kusliga historier, ser alltid mycket fram emot Halloween-eventen i Star Stable Online (datorspel).
Min kreativitet brukar alltid fÄ en nytÀndning nÀr hösten börjar och under just oktober brukar det vara skrivlusten som slÄr till med full styrka. Givetvis fÄr dÄ historierna en koppling till spöken eller andra rysligheter.
Jag tycker fortfarande inte att det kÀnns sÀkert att röra sig bland mycket folk "i onödan" annars hade jag farit till Stockholm för olika Halloween-aktiviteter.
Ska passa pÄ att besöka en kyrkogÄrd som inte ligger lÄngt hemifrÄn och tÀnda ett par ljus. Jag har ingen anhörig begravd dÀr men det finns en del bortglömda gravar (frÄn 1800-talet) som ska fÄ lite omtanke.
Min Ă€lskade moster gick bort den 31a oktober sĂ„ tĂ€nker extra mycket pĂ„ henne. đ€
// Harley
Nej, inte direkt. Det Àr Halloween-event eller -tema i nÄgra spel jag spelar, men det Àr vÀl allt jag deltar i :) Utanför datorn Àr det inte riktigt min grej.
Under allhelgonahelgen brukar jag tÀnda ljus pÄ pappas grav eller i minneslunden nÀra dÀr jag bor om jag inte Äker till min hemstad rÀtt helg. Jag tycker alltid det Àr vÀldigt speciellt att gÄ runt pÄ kyrkogÄrden nÀr den Àr fylld av tÀnda ljus.
//Jessie
NĂ€r jag var mindre sĂ„ har jag gĂ„tt âbus- eller- godisâ rundan men nu i Corona gör jag det inte lĂ€ngre ( plus att jag Ă€r liteâför gammalâđ )
Glad Halloween alla Ă€ndĂ„ i förskott! đđ»
Vi har förberett massa smĂ„ godispĂ„sarđ
/Maria
#4: Det har vi med.. en MASSA godis. đ„°đȘŽđđ
En liten trÄkig sak dock Àr att vissa barn i byn drar bort blommor ur rabatter eller snor krukor om man inte Àr hemma.. det Àr vÀl mer vandalisering Àn bus?
Jag bor i ett studentomrÄde sÄ hÀr har det aldrig kommit nÄgra barn och bett om godis. Mamma brukar köpa godis ifall att, men det brukar inte vara sÄ mÄnga som knackar pÄ hos henne heller.
Ă
ret jag tyckte jag var för gammal för att gÄ bus eller godis sÄ ringde faktiskt en av vÄra grannar och undrade om jag inte skulle dyka upp snart för dom hade godis som lÄg och vÀntade pÄ mig, haha.
Men jag mötte nÄgra utklÀdda personer pÄ stan nÀr jag var och handlade pÄ kvÀllen, och nÄgon i mitt bostadsomrÄde har fest. Jag gissar att det Àr Halloween-tema men jag vet inte, för jag hör bara musiken (och att dom sjunger med vÀldigt högt och falskt).
//Jessie

Nej min mamma dog den 31&/10 sÄ det Àr ingen dag jag vill fira.Dessutom sÄ ogillar jag dessa "högtider" det gynnar bara de som sÀljer saker och godis.
Jag öppnar inte om det ringer pÄ dörren.I byn finns en överenskommelse att barnen bara ska ringa pÄ de dörrar dÀr det finns pumpor och lejus som brinner.
Stolt Àgare till tre La permer
Jag tycker det Ă€r jĂ€ttekulđż
/Maria
FrÄn början var Halloween en dag dÄ man tÀnde ljus pÄ kyrkogÄrden för att minnas sina avlidna nÀra. Nu Àr det ett kommersiellt jippo. Helt galet. FörstÄr inte varför man frossar i dessa skrÀmmande utstyrslar. Kan ju inte vara bra för dom minsta.
Om det ringer pÄ min dörr, sÄ öppnar jag inte. TÀnker inte ge en massa godis till barn. Och helt galet att man ska vandalisera ifall man inte öppnar. Det har gÄtt för lÄngt med dessa galenskaper.
För mĂ„nga Ă„r sedan, sa en klok gammal dam till mig, att man ska ta varje tillfĂ€lle till fest i akt đ Trots att jag brukar försöka tĂ€nka sĂ„, sĂ„ blir det inte mycket till firande just denna helg. Vet egentligen inte varför.
/Désirée
#10: Jag har lite svÄrt att tÀnka att man ska festa dÄ man tÀnker pÄ sina avlidna kÀra.
Jag tycker att det Ă€r sĂ„ himla roligt nĂ€r nya traditioner skapas och vĂ€xer.đJag hade önskat att att Halloween funnits nĂ€r vĂ„r son var liten.
Allahelgonadagen Àr ju fortfarande en tradition.
Julen Ă€r vĂ€l i allra högsta grad ett kommersiellt jippo numera ocksĂ„. De flesta firar jul Ă€ndĂ„đ
/Maria
Maria, jag hĂ„ller med dig, det Ă€r jĂ€tteroligt med nya festliga traditioner đ Hur mycket kommersiellt jippo det blir, Ă€r faktiskt upp till var och en. I t ex Mexiko firar de ju dia de muertos riktigt grundligt. Jag har grannar frĂ„n latinamerika som alltid firar denna helg rejĂ€lt, sĂ„ roligt att se đ
/Désirée
#12: HÄller med dej dÀr att julen verkligen Àr kommersiell. Men dÄ inte lika groteskt skrÀmmande, Àven om dom smÄ kanske blir rÀdd för tomten. Han ser ju trots allt snÀll ut.
Jag tycker att det Àr upp till alla att fira dom högtider man vill, men varför mÄste allt överdrivas sÄ himla mycket?
#14 Barnen tycker ju detta Àr roligt. Jag tror snarare man avdramatiserar monster, spöken, vampyrer med mera nÀr barnen sjÀlva fÄr klÀ ut sig.
Jag Àlskade att vara pÄskkÀrring som liten och vi knackade pÄ överallt.
/Maria
#9: Halloween grundar sig i en omkring 2000 Är gammal keltisk högtid dÄ kallad 'Samhain' som firade Ärets övergÄng frÄn sommar till vinter, frÄn ljuset till mörkret. Man trodde dÄ att grÀnsen mellan de levandes och de dödas vÀrldar var som allra tunnast denna tid, vilket tillÀt andar frÄn andra sidan att besöka vÄr vÀrld. Familjer bjöd dÄ in sina avlidna slÀktingars andar att delta i festligheterna. För att skydda sig mot och skrÀmma bort illvilliga andar sÄ klÀdde man ut sig i ruskiga kostymer. Man tÀnde Àven stora bÄl, lite som vÄra brasor vid Valborg, för att skyddas mot onda andar. Man förberedde en stor skördefest bÄde för de levande och de avlidna som kom pÄ besök.
NÀr kristendomen nÄdde upp till Skottland och Irland vart 'Samhain' klassat som en hednisk, djÀvulsdyrkande tradition. Precis som med flera andra hedniska högtider, tex julen, sÄ skapade man en ny tradition; Allhelgonahelgen. Namnet Halloween kommer av 'All Hallowes Eve' (Allhelgonaafton), som sen vart 'Halloween'.
'Trick or Treat' ('Bus eller Godis') började under medeltiden i Storbritannien under 'All Souls' Day' ('Alla sjÀlars Dag') nÀr fattiga knackade dörr och bad om mat. De fick dÄ en typ av kaka kallad "soul cake". Som tack inkluderades givarens avlidna slÀktingar i den fattiges böner. Barnen klÀdde ut sig och knackade dörr de ocksÄ i hopp om att fÄ mat eller en slant. I utbyte kunde de sjunga en sÄng, lÀsa poesi eller dra nÄgra skÀmt. Den hÀr traditionen fick sen en rejÀl uppsving under 1800-talet nÀr skotska och irlÀndska immigranter tog med sig sina traditioner till USA. Det var ocksÄ dÄ den fick sin nuvarande form av 'Trick or Treat' ('Bus eller Godis'). Först var det dock mest fokus pÄ buset vilket kunde leda till en hel del vandalisering. De styrande i stÀderna fick ordning pÄ det hela genom att centrera traditionen runt barnen istÀllet.
Jack-oâ-lanterns, eller pumpalyktorna, har sina rötter frĂ„n 1600-talet Storbritannien. Namnet Jack-oâ-lantern kommer frĂ„n "Man of a lantern" vilket i sin tur kommer frĂ„n Nightwatchmen, en typ av sĂ€kerhetsvakt som med lykta i hand patrullerade stadens gator om natten.
Det sĂ€gs att traditionen med dessa ruskigt karvade lyktor började med legenden om 'Stingy Jack'; en man som efter sin död inte tillĂ€ts komma in i himmelriket och eftersom han gjort sig ovĂ€n med DjĂ€vulen fick han heller inte komma till Helvetet. DjĂ€vulen dömde istĂ€llet Jack till att vandra i ett evigt mörker med endast en rova fylld med kol som sitt enda ledljus. IrlĂ€ndare och skottar började karva ut lĂ€skiga ansikten i rovor som de satte i sina fönster för att skrĂ€mma bort bĂ„de 'Stingy Jack' och andra onda andar. Ăven denna tradition följde med i utvandringen til USA. I det nya landet hittade man ett överflöd av pumpor och lĂ€t traditionen leva vidare i den nu sĂ„ ikoniska pumpalyktan.
SÄ visst har Allhelgona/Halloween-firandet förÀndrats men samtidigt har det ocksÄ gÄtt tillbaka till sina rötter.
Kommersialiseringen tycker jag Àr lika trÄkig som den runt andra högtider men man kan, som med julen, ha ett hÀrligt firande utan att mata kommersen.
// Harley
- Redigerat 2021-10-30 12:08 av Herveaux
#16 Tack. SĂ„ himla intressant att lĂ€sađ
/Maria
#17: Jag Ă€lskar att förkovra mig i gamla traditioner och tycker det Ă€r lika roligt att berĂ€tta om dem, sĂ„ tack för att du/ni tog er tid att lĂ€sa. đ
// Harley
#16 SĂ„ roligt att du tog dig tid att förklara och berĂ€tta, tack tack! đđ
/Désirée
Halloween imorgon :)
Nej jag jobbar. Vi gör inget speciellt pÄ kvÀllen sen.
Sonen har haft hÀxklÀnningar med hattar och kvast ja sÀkert 1,5-2 mÄnader haha! Han Àlskar halloween. Han har hÄllt pÄ sedan förra hallowwen med att kolla p youtubeklipp (för barn!) med halloween haha!
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
#16 Allhelgona och halloween Àr dock inte detsamma :) MÄnga blandar ihop dem
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Eftersom min födelsedag Àr runt halloween (29onde Oktober) sÄ brukade vi ha halloween tema pÄ kalasen. Och sÄ Àr det nÄgon slags skrÀckvecka den hÀr veckan i parken vid dÀr jag bor.
Brukar inte direkt fira nu lÀngre mer Àn att ha en lite halloweenisk outfit.
- Redigerat 2021-10-30 18:38 av [EM_L]
#20: Jag fĂ„r chans att babbla om ett av mina favoritĂ€mnen sĂ„ jag tackar tillbaka. đ
#22: I Sverige Àr det tvÄ tydligt skilda högtider men i USA, Kanada, Storbritannien och Irland mfl. Àr de i stort sett en och samma, dÀrav namnet 'Halloween' som kommer frÄn en sammansÀttning av 'All Hallowes Eve' (Allhelgonaafton). All Saints Day (Alla sjÀlars dag) firas likt vi gör med tÀnda ljus pÄ kyrkogÄrdarna men ses i stort sett mer som en del av Halloween Àn en egen högtid.
HÀr i Sverige verkar Alla helgons dag och Alla sjÀlars dag ha börjat klumpats ihop dÄ det kÀnns vanligare och vanligare att man tÀnder ljus vid gravarna redan pÄ Alla helgons dag istÀllet för pÄ Alla sjÀlars dag.
// Harley
- Redigerat 2021-10-30 19:57 av Herveaux
Nu har vi haft 13 smĂ„ monster pĂ„ besök hittills đđœđ»
/Maria
#26: LĂ„ter sĂ„ mysigt! đ»
// Harley
Maria, Ă„h sĂ„ roligt! Jag blir avis, hit kommer det inga smĂ„ monster đ»
/Désirée
Alla hade nĂ„gon mamma eller pappa som stod lite lĂ€ngre ner pĂ„ gatanđ
Jag hade sÄ gÀrna velat fota alla sötungar men det gör man ju inte.
/Maria
15 stycken Ă€r det nuđ
/Maria
#26: Vi har bara haft tre hĂ€r, men det Ă€r vĂ€l för att det Ă€r imorgon đđ
Nej, halloween Ă€r inget för mig. Gillar skrĂ€ckfilmer och sĂ„nt, men avskyr halloweenpynt och tycker att bus eller godis Ă€r oförskĂ€mt tiggeri. Halloweenfester kan vĂ€l vara lite kul, att klĂ€ ut sig till filmkaraktĂ€rer eller liknande, men jag blir aldrig bjuden pĂ„ nĂ„gon. SĂ„ för mig Ă€r det en vanlig helg bara :) jag vĂ€lkomnar inga knackande barn genom att ha en pumpa ute, men om de skulle knacka Ă€ndĂ„ kan jag ju inte vara surtanten som inte har nĂ„got godis. SĂ„ jag har laddat upp ifall att. Ăn sĂ„ lĂ€nge ser det ut som att det blir jag som ensam fĂ„r avnjuta lagret ;) (eller sĂ„ kan man tolka det som en ursĂ€kt att köpa godis till mig sjĂ€lv, haha)
Himmel hĂ€r har varit monsterinvasionđ
31 monster hittills.
Vi hade gjort iordning 30 pÄsar men nu fÄr det bli enstaka godis om det kommer fler.
Vilka söta smÄ. SÄ fina utklÀdda. En liten kille som hette Kurt var nog den charmigaste suraste lilla monstergubbe jag sett. Han ville nog inte hÀnga med sina systrar.
/Maria
Ăn sĂ„ lĂ€nge 8 stycken. Jag Ă€r redo för att skrĂ€mma dem Ă€ldređđ
#34: Ă„h nej.. jag har VĂLDIGT lite tĂ„lamod.. jag har nu suttit och vĂ€ntat i ca 1h utan att nĂ„gon kommit đą
De Ă€ldre barnen som brukar komma kanske Ă€r âför storaâ ?
đđ»đđđ»đȘŽđđ»đđđ»đđđ»
- Redigerat 2021-10-31 19:46 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Vi hade sĂ€kert över 40 moster hĂ€r.đœ Jag tappade rĂ€kningen. Det ringde pĂ„ dörren mĂ€ngder av gĂ„nger. Största gĂ€nget var 6 stycken annars var de 2 eller 3 mest.
Ett Àgg fick vi lite senare pÄ köksfönstret och jag gissar att det var lite Àldre ungar som inte var ute efter godis utan bara bus för de varken ringde pÄ eller knackade.
/Maria
Ja man tycker olika om denna helg, jag har inget positivt att sÀga om denna helg. Mina barnbarn fÄr inte tigga av mÄnga orsaker, det Àr inte trygga tider för barn att gÄ till frÀmmande mÀnniskor och tigga och hota med bus, de har svÄrt att skilja pÄ bus och att göra dumma saker. Jag har 9 barnbarn och det enda jag sett Àr fulla ungdomar som hade party och krÀktes utanför. Jag bor vid city och de vandrar hem förbi hÀr efter krogbesöken.
Det Ă€r sĂ„ mörkt nu innan ljusen tĂ€nds i Advent sĂ„ detta Ă€r en helg jag aldrig fĂ„tt en relation till. Tack för portlĂ„set, men jag har inte sett ett enda utklĂ€tt barn. Men hoppas alla fĂ„r fira som vill och vi som inte vill slipperâŠMvh/WL
HÀr hade alla med sig nÄgon vuxen som stod pÄ behörigt avstÄnd.
Utom ett par lite större killar.
/Maria