Att ha grannar
Till hälften är vårt hus granne med "träsket" (naturskyddsområde) till hälften har vi grannar som i ett vanligt bostadsområde.
Grannen ovanför har planterat en häck precis intill vår tomt. Eller mer tydligt, precis intill vår cykelväg ut från tomten och vår gsrageinfart. Det här innebär att så fort häcken växer minsta lilla så "vräker" den sig ut över vår tomt.
Vår cykelväg brukar vi använda ofta och flera år har jag klippt bort så vi kommer fram här.
Men i år och och förra året ville jag inte lägga tid på andras arbete.
Idag, när vi sitter och äter frukost, startar grannen sin häckklippning(ovanligt tidigt i år). Det innebär att skottkärra, stegar och annat kommer in på vår tomt. Det här kommer att pågå minst hela helgen.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Ber om ursäktmen jag måste gå beklaga mig lite … det är inte lätt med grannar. Och det är inte roligt att bli osams - bara att bita ihop.
Det här är samma granne som under åtta år hade stenar ute på vägen som går ner till oss. Stenar som låg nästan en meter ut på vägen - där du ser lavendel nu. Stenarna var i vägen för t ex min bror som ibland var tvungen att parkera där på vägkanten. På vintern syntes inte stenarna under snön.
Under den här vintern har en gäst till grannen parkerat mitt på den här vägen flera gånger i veckan.
#0: bra att hen åtminstone fixar till häcken även på er sida, hoppas det blir städat efteråt…
Men gud vad störande, precis såna här saker som jag kan reta upp mig på!
Jag har en häck av rönnspirea mellan mig och grannen. En dag frågade hon om hon får frisera den och jag svarade självklart "ja". Men då jag kom hem från jobbet följande dag så hade hon kapat ner hela häcken, så det bara stack upp stumpar. Hon tyckte det blev "snyggast så"… 😵🤬

Vi har också granne med häck. De som bodde i det huset tidigare planterade tuja. Den växer in över vår tomt och skuggar och fyller vårt trädgårdsland då att det inte går att odla i landet.
Vi har kapat lite på vår sida av häcken men det blir ju massor att ta rätt på och köra till tippen tre mil bort.
Stolt ägare till tre La permer
Grannar kan vara precis hur irriterande som helst. Hade jag varit ofantligt rik så hade jag bosatt mig någonstans utan en enda granne inom hörhåll.
Känner att jag skulle försöka tala med grannarna om jag känner att de irriterar mig.
Tack gode värld för min skogstomt utan nära grannar.
Jag är så glad att jag gillar mina grannar. Jag bor i lägenhet men vi är 8 stycken i samma hus. Loftgång utanför som jag då delar med en granne i andra änden.
Jag har haft 3 olika sen jag flyttade hit och alla har varit toppen. Ibland ska man ha tur : )
Nej jag tror inte alls att det går att prata med grannen. Hon ser det på sitt sätt och jag på mitt. Jag tycker att det är vår tomt. Häcken släpper löv och de ligger överallt på vår tomt, i garaget, i skjulet, ja överallt . Jag blir irriterad.
Usch vad irriterande.
Här hemma har det fungerat problemfritt tack och liv och vi har fina grannar på gatan.
Vi har en liten gatstump med fem hus på varje sida. Så vi är 10 närmre grannar. Här har flyttat in flera yngre familjer med barn och det tycker jag är roligt. Det verkar vara ett generationsskifte i området.
/Maria

#9: där är min gräns passerad. Jag skulle ta saken i egna händer och ta bort de grenar som är på din sida. Ni hamnar att köra 1 gång till tippen, men det kan det vara värt.
#10: Håller med, det där var inte trevligt.
#0:
Nämen herregud !!!
Vad är det för människor ??
Jag skulle säga till, , men prata i lugn samtalston och förklara att det inte är ok.
HH 🙂
Mina grannar på baksidan har kennel och barnfarm. Deras ljud hörs över hela bostadsområdet. Ungarna åker traktorer av plast fram o tillbaka bakom vårt sovrumsfönster och grannens hundf*n står och skäller på grabben kontinuerligt. Pappan står o röker o tittar på. Nästa sekund går han in på balkongen (de bor på nedre plan med gräs utanför fram till en asfalterad gångväg) och sätter på stereon på hööög volym.
Grabben fortsätter. Hunden fortsätter. Pappan skiter i allt.
Nåt måste göras. Säger ingen om barnens lek men ta in hunden och visa lite respekt för andra.
#13: Låter hemskt! Hunden måste in och stereon måste dämpas.
Nåt måste göras som sagt. Det går ju att anmäla till störningsjouren om grannen själv efter tillsägelser inte ändrar beteende. Eller hyresvärden/brf-styrelsen. Råd: anteckna datum och tid för varje gång ni har sagt till, och vad grannen svarade.
#13: Tänk att i nästan alla bostadsområden, så finns det alltid någon granne som stör. Vi har själva varit med om det. Vid dom tillfällen när vi lugnt och sansat påpekat oljuden, så har det sedan blivit värre. Dom människor som är så funtade att dom skiter i sina grannar, går heller inte att tala med.
#15: Jo, så är det. Området är normalt sett lugnt. Det är bara de som sticker ut och väsnas. De har sin uteplats i en "korridor" av hyreshus så deras oväsen sprider sig som ett eko genom hela området.
Vi är få som bor här, vilket är skönt
Senaste grannarna känner jag dock inte, de har inte presenterat sig heller. Däremot blockerat så ingen här kan gå den ena promenadrundan vilket är tråkigt :( (ingen av oss stör liksom). Aja.
Lugn förutom att vi fått säga till grabbarna med bil och atraktorer att ta det lugnt, och inte köra på som de gjort, de kommer inte fram snabbare och de behöver ha bättre koll om någon kommer (skogsväg, dålig sikt på vissa håll).
Skulle aldrig vilja bo i stan eller tätbebyggt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vår närmsta granne byter fönster just nu så det låter hela tiden av verktyg. Vi har ju bytt ytterpanel för några år sedan så det är sånt man får räkna med.😊
/Maria
Mest irriterande är väl att grannen spelar ganska hög musik när han "snickrar" och det är inte musik i min smak. Typ dansband.
/Maria
Då måste jag ändå ha hyfsad tur i lägenheten har jag grannar under som röker rätt mycket så det inte är så trevligt alltid att sitta på balkongen och äta middag och min granne ovanpå var musiklärare i sitt hemland så han spelar ovanliga instrument och liknande ovanpå men det är hyfsat bra isolerat. Vid sommarstugan har jag en bred häck mellan mig och 2 äldre systrar häcken var nog planterad långt innan nån av oss köpte sommarstugan men vi klipper våra egna sidor (bra material till trädgården efter att man kört allt i kompostkvarnen). På andra sidan har jag en granne med vildvuxen trädgård med en massa jättegranar mot min tomt men solen ligger rätt så inget skuggar och jag kan se en massa ekorrar som hoppar runt på den tomten och bråkar. Den stugan är dock till salu nu så nästa ägare kanske fäller träd det får man ju se. Grannen mitt emot bor där året runt men på sommaren tar de husbilen och åker runt så man märker dem knappt