Måltidsdryck
Vad brukar ni dricka till maten?
Ni kanske inte dricker alls …😉
/Maria
Alltid kranvatten. Visst, kan hända att jag dricker t.ex. öl eller vin men jag har alltid vatten också, jag gillar inte att blanda smakerna av mat och smaksatt dryck. Så om jag har något annat än vatten tar jag alltid vatten emellan så det inte blandas. Vet inte varför, men kranvatten är verkligen den enda dryck jag tycker är god till mat. Men jag är tacksam för att jag tycker om kranvatten så mycket för det är ju bra att dricka (lagom) mycket vatten :)
Jag dricker helst kolsyrat vatten till maten, eller nån gång vin + kolsyrat vatten.
Vatten med is nu till sommaren .
Kranvatten är godast .!!
HH 🙂
Hemkolsyrat vatten, ibland smaksatt med någon god vinäger. Vin eller öl är nästan ett måste till viss mat. Öl till inlagd sill, vin till den fina biffen t ex.
/Désirée
Dricker väldigt lite till maten - blir lätt mätt på dryck
Mjölk, vatten oftast, ibland läsk på helgen. Juice ibland
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är uppväxt med att dricka efter maten. Man skulle äta sig mätt, inte dricka sig mätt.
Men oftast vatten eller saft. Sockerdricka kan vara gott ibland.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Mineralvatten är klassikern.
Vi dricker aldrig något till maten mer än när vi har gäster 😉
Vi har aldrig gjort det vad jag kan minnas.
När jag bodde hemma var det nästan alltid mjölk till middagen. Konstigt kan jag tycka idag.
/Maria
Kranvatten är det som gäller för mig. Ett par gånger gånger i veckan dricker vi vin till maten.
När jag var barn drack jag alltid mjölk till maten och vi hade alltid en back läsk hemma. Hälften av backen innehöll lättöl (som var till pappa) och Trocadero (som var till mamma). Jag tyckte inte om kolsyrad dryck som barn, för mig var det bara mjölk som gällde. Kunde bälga i mig säkert en halvliter under en måltid vilket resulterade i att jag inte orkade äta upp maten😁
/Christina
Vatten från egen brunn, lyxar till det och kolsyrar ibland. Tycker inte om vatten annars och tar med mig egen flaska vatten till jobbet.
Vin blir det gärna på helgerna om det är något extra gott, och det försöker vi unna oss.

Kolsyrat vatten.
Ett glas vin eller en öl om det är något speciellt-
Stolt ägare till tre La permer
Jag dricker mjölk eller kolsyrat vatten
Vatten (kan tyvärr inte kolsyra här, men hos mamma dricker jag gärna kolsyrat), sockerfri läsk eller ett glas vin någon gång ibland. När jag var liten gillade jag inte att dricka till maten, men i tonåren blev jag rekommenderad av en dietist att dricka innan/under måltiden för att det skulle minska mina portioner. Jag tyckte väl inte det fungerade direkt men jag blev van vid att dricka till maten så det har jag fortsatt med :)
//Jessie
Kallt kranvatten ungefär 10-15 minuter efter måltiden.
Det är bättre för magen (gaser mm) om man väntar en stund med att dricka efter en måltid, speciellt om man äter mycket från växtriket.
Varje morgon dricker jag ett stort glas äppelcidervinäger i vatten, före frukost. Bra för kroppen. Vill man veta mer så gå in på Youtube. Där finns en hel del info.
Glömde: man bör dricka det med sugrör för att inte fräta på tandemaljen.
#15 Äppelcidervinäger har jag druckit i många år minst tre glas om dagen mest för att jag tycker det är så gott😜
/Maria
Äppelcidervinäger blandar jag ofta i mitt bubbelvatten också. På vilket sätt skulle sugrör skydda? Det måste vara en skröna! Däremot bör man vänta minst 30 minuter med att borsta tänderna, efter att man ätit eller druckit något med syra i. Detta berättade min tandläkare som också var hängiven vinprovare med egen vinkällare.
/Désirée
Tror inte att det är en skröna. Med sugrör "passerar" inte vätskan genom tänderna, utan man får ner det i halsen direkt. Har läst det någonstans, minns inte var.
#19 Om jag dricker ur ett glas så passerar inte drycken genom tänderna utan vätskan hamnar i gommen först nu när jag testade.
Men vi kanske alla är skapta olika😉
/Maria
Vatten alltid. Med eller utan kolsyra.
Att äta utan att dricka skulle jag inte klara. Då måste jag ha väldigt mycket sås till maten eller om jag äter soppa. Men jag dricker vatten till även då.
#20: Om man googlar "dricka äppelcidervinäger med sugrör" så får man upp att man rek. sugrör för att skona emaljen. Jag klarar inte av att kopiera länken.
Vatten, bubbelvatten, lättdryck, Proviva, öl eller mer sällan vin.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!