Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 145 ggr
Maria
2

Förhållanden

Ni som lever i ett förhållande. Vad tycker ni är viktigt? Vad är betydelsefullt för er?

/Maria

sp0ngeb0b
2

För mig är det viktigt att ha liknande värderingar gällande vardagliga saker som barn, hur man vill bo, hur man vill spendera sin fritid etc. Vad man tycker är viktigt i livet helt enkelt. Och även att man är kompatibla rent personlighetsmässigt, jag tycker det är väldigt viktigt att ha öppen kommunikation och prata om ALLT, det förebygger bråk väldigt bra. Jag är alltid öppen med vad jag tycker är irriterande och så, men även vad jag tycker är bra. Jag berättar i princip direkt om jag märker något som är irriterande, innan jag hinner drivas till vansinne för då har man en chans att lösa det innan det utvecklas till bråk. Och jag förväntar mig att min partner gör likadant. Sen är det viktigt för mig att man visar uppskattning till varandra och att man har åtminstone ett gemensamt intresse, något man kan göra tillsammans.

[Leifsdotra]
1

Håller med i mycket! Grundvärderingarna tycker jag är viktiga, kring barnuppfostran t ex men också kring religion och politik. Man behöver inte tycka precis lika, men jag har svårt att tänka mig att leva med någon som står långt ifrån mig i de frågorna.
Samma sorts humor och att man kan ha meningsfulla samtal om allt och inget är också otroligt viktigt.

Fridaaaa
1

Trygghet
Humor
Kommunikation
Inte ta saker för givet
Romantik
Respekt
Närhet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lussan20
1

Jag tror lite på att maka söker make. Man känner i anden vad som är lika. Inte alltid men ofta.
Barnuppfostran
djurvänlig (skulle aldrig kunna vara gift med en jägare av flera orsaker)
En naturlig man
trohet (flörtare gör sig inte besvär)
en som kan lyssna och själv prata om känslor
en jämlik man
samma åsikt om politik och religion (ateister och SD göre sig inte besvär)
ja samma andas barn kan man säga
inte materialist
Mycket kan man sålla bort i ett samtal redan då man är på första date.
Det har jag gjort i ungdomen då en kille pratade om att slå hundar till lydnad bla. Mvh/WL

Maria
3

Min man och jag är i grunden väldigt olika.
Med åren har vi väl vuxit ihop när det gäller mycket men fortfarande så är vi otroligt olika på vissa områden.

Det är viktigt att bevara de olikheterna tycker jag. Tillåta varandra att vara på olika sätt. Vi har alltid kompromissat när det kommer frågor vi inte tycker lika.

En annan viktig sak är att man har roligt tillsammans. Det finns ingen som kan få mig att skratta så som min man😀

/Maria

Lussan20
0

Kanske att vara för olika eller för lika kan vara svårt. Men vissa saker kan man inte ge avkall på för mig är nog djur, barn och politik det viktigaste.
Annat mindre viktigt. Vi är olika i mycket, men som du skrev Maria det kan vara en krydda också. Vi har olika musiksmak, ser aldrig (nästan) samma program. Han är extremt morgontidig kl 5 gäsp. Han gillar att städa, inte jag. Han reser gärna ensam, inte jag. Vi skrattar eller träter med varandra.
Jag prioriterar vännerna, han inte så mycket. Jag var väldigt mån om föräldrarna och hjälpte dom mycket. Han hälsade på någon gång.
Han är mer romantisk och kelen än vad jag är. Ja listan kan göras lång, men fundamenten är där….Att se honom gosa med djuren och barnbarnen gör mig alldeles varm i hjärtat. Mvh/WL

[Leifsdotra]
0

#5: Ja, att bevara och acceptera varandras olikheter är lika viktigt som att vissa grundvärderingar behöver vara lika tycker jag. Min man och jag har väldigt olika personligheter, men delar värderingar och sånt i livet som vi inte kan tänka oss att kompromissa med.

Maria
0

Jo min man och jag har samma grundvärderingar när det gäller livsfrågor men jag tänkte snarare på att vi är helt olika personligheter.

/Maria

Totum
0

Ärlighet och trohet.