Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 192 ggr
Pyttelite
1

Brukar du sätta in Påskris?

Påsken är en fin helg mycket gult och grönt och en föraning om våren.

Påskris är fint både av Björk eller av andra träd.

Det är trevligt när musöronen sticker fram men också en källa för allergier och småkryp.

Har du ett påskris hemma och vad pyntar du det med?

Ta gärna en bild oxå om du har lust!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-03-27 14:01 av Pyttelite
MonicaLagerquist
2

Inget påskris inne hos oss.Jag är allergisk och sen skulle väl katterna snabbt rasera det.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Pyttelite
2

Jag har heller inte planerat för något - det blir så skräpigt och jag är sen på att ta bort.

Försöker arbeta med principen ta inte fram något du inte hinner ta bort.

• Redigerat 2021-03-27 14:08 av Pyttelite
Maria
3

Vi har inte haft påskris på många år på grund av katter😃
Minns sista gången då jag hade gjort i ordning minst 5 vaser i våningen med ris och fjädrar.
När jag kom hem från jobbet så var det fjädrar överallt och alla vaserna var välta. Gamle Moritz såg nonchalant ut😃

/Maria

Pyttelite
1

#3: Han hade nog haft kul. 😺

Carmarino
2

Har inte haft påskris på många år. Senast jag hade det så hade jag en katt som åt bladknopparna på björkriset som godis. Kunde inte förstå varför det aldrig kom några blad på riset, tills jag såg hur hon satt och tuggade på bladanlagen. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Lillyrod
2

Jag har ris i en vas utan vatten. Då slipper man allt skräpet som blir. Inga fjädrar i men ska köpa små ägg att hänga där tänkte jag : )

Pyttelite
1

#6: Låter fint och påskigt.

oh-la
2

Jag sätter in ris. Tycker det är mysigt och barnen gillar att vara med och klä. I år har jag och barnen färgat fjädrar från de egna hönsen att sätta i riset. Riset hämtar vi från grannens skog. Självklart med tillåtelse av markägaren.

Pyttelite
1

#8: Använder du samma färger (typ av färg alltså) till fjädrarna som till äggen eller är det en annan typ av färg?

Scorpio97
2

Mamma brukar fixa påskris, antingen i en vas utan vatten i eller utomhus för att undvika att katterna välter ut massa vatten inomhus. Något år har vi klätt in bron till ytterdörren i björkris. Pyntet brukar vara små plastägg och/eller pappersfjärilar som jag vek för några år sedan. När jag var liten brukade vi ha fjädrar men det brukar vara lite för spännande för katterna

I år kommer jag dock inte fira påsk hos mamma, och jag har inga planer på att ta in påskris här :)

//Jessie

DesK
1

Jag har aldrig pyntat så mycket till påsk, bara tagit in lite ris och några grenar och dekorerat med lite ägg och kycklingar. Iår tänker jag ta upp det igen, efter att jag har hoppat över det helt, sedan jag flyttade hit.

/Désirée

Pyttelite
1

#11: Påsken i Tyskland är full av pynt, harar och ägg. 🐰

• Redigerat 2021-03-27 18:48 av Pyttelite
DesK
1

Pyttelite, japp så är det och så har vi en kul grej. Vi letar påskägg på tomten 😊

/Désirée

Pyttelite
1

#13: Så trevligt!

Det förekommer även i andra länder typ Storbritannien och i Skåne rullar dom ägg nerför backar men bäst är fortfarande Osterhasen. 😀

oh-la
2

#9, i år gjorde vi det enklast möjligt och kokade upp vanlig hushållsfärg, vatten och en skvätt ättika, la ner fjädrarna och lät dra runt en timme. De flesta av de fjädrar jag använde var vita så det krävdes inte så mycket. Hade jag haft torktumlare hade jag kört dem i den i en tvättpåse, men det funkade att soltorka i blåst, så blev de torra och fina.

CasaRamon
3

När sonen var liten blev det påskpynt och ris inne, men sen jag läste att man rycker dessa fjädrar från levande fåglar så blir det bojkott. .😢

Pyttelite
1

#16: Det finns alternativ till fjädrar så man behöver inte utesluta påskriset av den orsaken.

• Redigerat 2021-03-28 10:34 av Pyttelite
DesK
1

Fjädrar har jag inte i påskriset, det blir andra dekorationer, virkade och/ eller köpta minidekorationer.

/Désirée

CasaRamon
1

#17: Nej, såklart är det inte riset som jag bojkottar. Men har tröttnat på pynt överhuvudtaget. Nu är sonen 40 år och har egna barn att pynta med. 👍😊
Det blir bara påskblommor hos oss. Och påskägg till barnbarnet men inte med godis, utan med roliga pyssel-leksaker.

Pyttelite
1

#19: Låter som en trevlig present till barnbarnet.