Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 151 ggr
flocken
5

Kan man vara för snäll?

Jag och min man pratade om det i helgen.
Kan man vara för snäll? Att tro det bästa hos andra.
Blir man lätt utnyttjad?

Jag vill se det bästa hos alla. Hjälper, ställer upp. Har många gånger blivit sviken av de man trodde var ens vänner.
Men jag gör det igen. Tror på mänskligheten.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

DesK
4

Flocken jag gör som du! 💖

/Désirée

Maria
4

Jag tycker att snäll är den bästa egenskapen hos en människa ❤

/Maria

flocken
3

Jag försöker se det bästa hos andra.
Har tom låtit en person bo här under en period. Stod skriven hos oss. När hen löste det privata drog denne och hörde aldrig mer av sig.
Jag klarar inte av att se andra må dåligt. Jag vet hur hemskt det är.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
8

Ja, jag tror man kan vara för snäll. Jag har personer i min närhet som gått in i väggen för att dom försöker göra alltför mycket för andra och inte kan säga nej. Samtidigt som "vännerna" som ständigt ber om hjälp inte ger något tillbaka.

Jag tror på människors godhet men jag tror inte blint på det. Jag utgår ifrån att folk har goda syften och går att lita på (såvida dom inte bevisar motsatsen) men jag gör inte vad som helst för vem som helst. För mina nära och kära kan jag göra väldigt mycket och jag vet att det är personer som skulle göra samma sak för mig. Men om någon redan förlorat min tillit eller utnyttjat mig ska det mycket till för att jag ska lägga tid eller energi på att hjälpa igen. Om alternativet är en relation där jag blir utnyttjad så är jag hellre ensam.

Sen tror inte jag att det alltid är snällast att hjälpa. Ibland måste man säga nej och låta personen lösa problemet själv. I längden kan det vara bättre. Men det beror såklart på vad det gäller.

//Jessie

Maria
5

Fast snäll behöver inte per automatik innebära att man hjälper alla tycker jag.
Ibland kan den snällaste handling vara att inte hjälpa.

/Maria

Fridaaaa
4

Ja man kan vara för snäll, och bli utnyttjad.
Gäller att hitta gränsen på det.

du har ett hjärta av guld 💖
Och känner igen mig i det delvis. Men också lärt mig att sätta lite gränser med, man är lika snäll och hjälpsam även med gränser.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
3

Jo visst kan man vara för snäll och bli utnyttjad.
Jag försöker att hjälpa till men har ett par "vänner" som utnyttjar det och dem undviker jag numera så gott jag kan.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Leifsdotra]
2

Jag vill påstå att man kanske inte kan vara för snäll så länge man är det av fri vilja så att säga. Däremot finns det andra personer som utnyttjar snällheten hos vissa personer. Men det har ju egentligen mer med den andres dumhet att göra.

För snäll är man väl i så fall om man är snäll mot andra i en utsträckning som man egentligen inte själv mår bra av.

sp0ngeb0b
3

Jag är nog inne på lite samma spår som #8. Det finns väl egentligen inget som heter "för snäll". Men jag tror ändå att man kan vara lite för snäll för sitt eget bästa, typ att man inte vill tacka nej till saker som andra ber om eller erbjuder, men ibland måste man ju göra det för sitt eget välmåendes skull. Man kanske kan se det som att man kan vara snäll mot andra, och så kan man vara snäll mot sig själv. Ibland krockar det. Som när någon ber om hjälp - men den tillfrågade kanske egentligen inte vill/orkar. Då får man ju välja om man vill vara snäll mot andra eller mot sig själv.

Jag tycker absolut det är bra att vara snäll. Man ska vara snäll mot sina vänner, hjälpa dem med saker, lyssna när de behöver prata och så vidare. Men man får sätta sina gränser och inte alltid ställa upp för allt och alla. Jag har svårt för när folk alltid vill allt och alla väl hela tiden. Jag tycker man ska vara snäll mot de som förtjänar det, och andra kan man skita fullständigt i. :)

Soligajag1
1

#4:
Sån fantastisk människa du är! Så vettiga åsikter och omtanke + ärlighet mot dem som sårat en eller förbrukat sin tillit gentemot dig!! 😊👍❤️

HH 🙂