Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 173 ggr
Mooniq
3

Grodda fröer, bönor & linser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag provar att grodda fröer & bönor. Hittade lite info på youtube och groddar är än mer nyttiga än själva grönsaken så jag har en liten testodling i köket. Ska vara klart på 5-6 dagar, så varför inte.
Broccoligroddar är tydligen topnoch när det gäller vitaminer och mineraler så det har jag i ena burken och i andra burken har jag ekologiska hampafrön som även de är näringstäta.

Sen är frågan om de ska stå mörkt första 3-4 dygnen eller om de kan stå i indirekt ljus -på youtube har båda varianterna testats med likadant resultat.
Om ni groddar -hur gör ni?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MonicaLagerquist
1

Jag brukar så dem i jord.Sen klipper jag och änvänder de gröna skotten.Just nu har jag ärter och solrosor på G.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Åsa S
2

Jag har en gammal groddburk i 3våningar som mamma använde när jag var liten jag brukar bara ha den på diskbänken och vattnar igenom 1-2ggr per dag så den står ljust hela tiden

Maria
2

#2 Så har jag också gjort.
Även haft burkar som Mooniq och de stod i ett diskställ på diskbänken.

/Maria

Sindri
2

Jag har lärt mig att man groddar mörkt, sedan kan man ställa burken ljust någon dag för att få lite grönt på den.
Viktigt är att skölja frön/bönor/linser innan och låta dem stå i blöt minst 8 timmar.
Jag använder vanliga syltburkar och har sån tur att plastlocken från min favvosenap passar precis, så jag har perforerat dem och använder till groddningen.
Förr groddade jag alfalfa, men nu blir det mungbönor och solrosfrön. Skall prova adzukibönor också, det skall var nyttigt.
Har också testat att låta solrosfrön och gula ärtor grodda sig i lite jord och skjuta skott. Det är väldigt gott och känns så lyxigt att äta färskt grönt nu.
Sådde också lite chiafrön och det var inte gott, men en blandning av överblivna sallads- och kålfrön från förra året blev däremot bra.
Här finns en annan tråd om groddning
https://kolhydrater.ifokus.se/discussion/1413651/groddar-och-skott

LCHF för diabetiker, överviktiga, sockerberoende och nyfikna. 17 000 medlemmar lär sig mer om LCHF. Sten Sture Skaldeman, dr Annika Dahlqvist & Andreas Eenfeldt är kända förespråkare.
  • Redigerat 2021-03-11 08:58 av Sindri
DesK
0

Jag groddar i perioder och har nog testat de flesta fröer. Har ett sånt där groddtorn i tre våningar. Mitt projekt nu är att få med groddar i mina fermenteringar.

/Désirée

Sindri
1

#5: Det låter spännande. Skriver du om det här eller på Matlust? Vill genast bokmärka 😊

MonicaLagerquist
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nya ärter på G.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

aggeelin
2

Jag groddar fem olika sorts frö i låda med flera våningar. Lätt och gott!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mooniq
1

wow, rena groddsällskapet här ju, jättekul. Tror jag ska leta efter ett torn eller keramikbyttor man ställer på varann där varje våning är perforerad utom den i botten som samlar upp vattnet.
Jag har kollat youtube och just rödkål och broccoligroddar är super -super- supernyttiga. Ska testa lite olika varianter. Jättelätt att ha några burkar på diskbänken i olika stadier från dag 0 till dag 4/5. Lättodlat and I like it =)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tarotstollan
1

Någon som vet hur länge man kan låta fröer ligga innan man groddar dem?
Jag har några påsar i ett skåp och de är öppnade och är nog minst 3 år gamla, kasta eller grodda?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
0

#10 Lägg fröna i blöt och testa. Möjligen är grobarheten lite sämre, men det gör ju ingenting 😊

/Désirée

Tarotstollan
1

Tänkte mer om fröna kanske möglat eller blivit giftiga.
Skall testa att grodda dem! 👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
1

#12 Du märker direkt om de har möglat, när du öppnar påsen. Nej, frön blir inte giftiga av att lagras länge.

/Désirée