Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 249 ggr
CasaRamon
1

Torr luft.

Besväras ni av torr inomhusluft? Det gör jag. Trots att vi har 3 luftfuktare, där den ena , i sovrummet, är igång dygnet runt. Dessutom har vi vattenbehållare på nästan alla element.
Får ändå nästäppa, torr i halsen, får dricka ofta, torr hy, elektriskt hår, spruckna naglar, torra händer.
Ser fram emot vår och sommar då alla dessa besvär försvinner.

Maria
1

Nej, det är inget som jag tänkt på.

/Maria

citytjejen
0

Har knappt märkt av det, händerna är lite torra ibland kanske men inte mer än så. Jag tycker det är mycket värre med den höga luftfuktigheten som brukar inträffa i augusti under rötmånaden och svetten bara rinner, fy😅😅

/Christina

MonicaLagerquist
0

Nix.Kan bero på att vi har ganska låg innetemp och ingen elvärme.

Stolt ägare till tre La permer

Åsa S
1

Japp blir jättetorr överallt även i ögona så jag måste ha ögondroppar + det värsta är att jag får rethosta av den torra luften och i dessa daga vågar man ju inte hosta

Vixxen
0

Blir torr om händerna och får självsprickor på framförallt tummarna.

sp0ngeb0b
0

Jag blir väldigt torr lite här och var men jag vet inte om det beror på inomhusluften. En period hade jag väldigt mycket problem med torra ögon vilket jag aldrig haft innan, har kvar problemet fortfarande men det är bättre. Men tror kanske det är en kombination av luften och mycket skärmtid. Läste att man ska vädra för att förbättra kvaliteten på inomhusluften så jag försöker göra det lite oftare, både för min skull och för djurens.

Sindri
0

Jätttejobbigt! Vi sover alltid med öppet fönster men när det var som kallast gick det inte. Jag har tillfälligt sovit i ett av gästrummen för det är så litet så man kan få upp luftfuktigheten där, men det är ändå för torrt när jag vaknar.
Har vattenbehållare på elementet och lägger fullt med blöta frottéhanddukar där på kvällen. Nu kan man äntligen ha fönstret öppet igen så det är mycket bättre. Sprickor på alla fingertoppar får jag dras med ett tag till.

• Redigerat 2021-02-20 15:41 av Sindri
CasaRamon
0

Jag märker skillnad redan nu. Har fuktmätare i dom 3 rummen där luftfuktarna står, från 25% har det nu ökat till 36%. Vill helst ha 40-45%.

Mooniq
1

Känner igen mig, torr hud, torra naglar, ibland rethosta. Nu har jag flyttat till ett äldre hus med vattenburen värme och gamla element, gamla tvåkopplade fönster så det är nog lite självdrag mer än önskvärt ibland. Här märker jag bara på några veckor att huden mår bättre och hostan är borta. Har satt ut lite vattenskålar här med och tror jag kommer att köpa en liten luftfuktare till sovrummet.

Värre blir det till sommaren då lägenheten antagligen blir bastu, har pratat med en glasmästare och det finns självhäftande film att köpa och sätta på glaset som stänger ute värmen från solen med upp till 80%. Lite dyra men husägaren har gått med på att jag får sätta upp dem. De gamla fönstren ska bytas inom 2 år, jag hoppas då att de köper fönster med inbyggt solfilter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

CasaRamon
0

Så fort det börjar bli vår, så ökar luftfuktigheten ute och inne. Nu har vi ca 43%.

Sindri
0

Ja, det är härligt. Snart kan jag ställa undan luftfuktaren.