Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketterordet-är-fritt-väl-valda-ordmat-och-dryck-livets-goda
Läst 300 ggr
Maria
2

Diet?

Går du på någon diet eller har gjort det och funkar/funkade det?

/Maria

flocken
3

Nej.
Jag försöker bara tänka på vad jag äter då jag har diabetes.
Jag vet vad jag absolut inte kan äta, ex pizza från pizzeria.
Men vill jag äta en skål med chips så äter jag det.
En varierad allsidig kost, då mår jag bäst.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
4

Jag äter lågkolhydratkost. För mig fungerar det väldigt bra. Jag har experimenterat en del med kosten och detta är vad jag mår bäst på.

//Jessie

• Redigerat 2021-02-12 13:45 av Scorpio97
Lia
3

Jag har ätit LCHF i 3 år. Fungerar bäst med min ätstörning, men jag blir ofta sugen på annat. Men jag trivs ändå bra med detta.

Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag går inte på någon diet , utan försöker äta vettigare ,
Frukost
Lunch
Middag.
Sedan tar jag ett äpple , apelsin eller gör en smoothie med hallon och yoghurt naturell till mellanmål ,
Kaffe , te och vatten.
Portionerna har jag minskat ,

Oftast delar jag på maten , äter halva omelett tex på kvällen ,
Eller den andra delen mat ,

Morots stavar kan jag äta , istället för godis .

Såhär tex:

HH 🙂

• Redigerat 2021-02-12 15:12 av Soligajag1
Soligajag1
1

#3:
Va kul för dig !
Fungerar inte för mig, 😊

HH 🙂

91Marran
1

"Slim Joy. FatBurn EXTREME". Sänker hungern och sockersuget. Någon som testat detta under längre tid/ några månader? Jag mår bra av att dricka det två gånger om dagen. Frukost och lunch.

Mvh
Mig

Sindri
3

#6: Finns tyvärr inte något sådant som fungerar om målet är att få en slankare kropp. Man kan så klart alltid svälta sig ett tag, men då förlorar man i muskelmassa, blir trött, får lättare infektioner mm. Sedan får kroppen panik och lagrar allt den kan som fett, för den är rädd att det snart kommer en svältperiod igen. Resultatet är att man går upp i vikt allt man förlorat - och lite till.

Hitta istället en sund kosthållning som fungerar för din kropp, se till att röra på dig för kondition, träna styrka för muskler och för att få en fastare kropp.
Läs på lite om vad kroppen behöver, om tarmbakterier, hormoner mm.

Skulle någon uppfinna något som kunde skapa allt detta med ett piller eller en dryck skulle det vara en världssensation.
De enda som blir lyckliga är tillverkarna som tjänar grova pengar.

91Marran
1

#7 Jag vet hur lite som jag borde äta. Dock så gör min ena medicin mig väldigt hungrig, så det blir mer mat än jag borde. Folk tycker att jag äter lite och trugar i mig mer mat. Jag äter två-tre gånger mer än jag borde så drycken hjälper mig att hålla igen lite. Äter tre- fyra gånger om dagen så jag får i mig mat, bara i en bättre
och lägre mängd. Utan drycken är det svårt att äta så lite som jag ska göra. Jag vet att man vänjer sig vid mängden men det är motigt. Har jag lyckats tidigare i livet så borde jag kunna göra det igen. Det är bara att bestämma sig och kämpa.

Mvh
Mig

citytjejen
0

Enda diet jag har är väl att jag undviker vissa livsmedel pga min IBS. Men har aldrig gått på diet av andra skäl.

/Christina

Fridaaaa
2

diet äter alla då det står för kosthållning. Vanligt missuppfattning att det står för "kortvarigt".

Ja jag har testat LCHF (kraschad mage), 5:2 (mådde dåligt fastedagar) och 16:8 (blev väldigt trött och magen fungerade sådär)

Nu äter jag på små tallrikar, utesluter inte saker men äter med måtta :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

citytjejen
1

#10: Det har du rätt i med vad diet är! 🙂

/Christina

fruktgumman
2

LCHF, ja det fungerar bra för mig. Jag äter dock inte lika strikt nu som jag gjorde för några år sedan då jag behövde gå ner ganska många kilon. Nu äter jag lite mer kolhydrater men inget bröd eller pasta då min IBS inte alls är bra på den typen av mat.

MariaG
0

Började förra veckan på 16:8-dieten. Gått ner 2 kg, men sen kan det ju gå upp och ner. Än så länge går det rätt bra, lite hungrig blir man ju.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Maria
0

Jag testade 5:2 dieten när den blev populär och den passade mig då jag inte har ont av att fasta då och då.

/Maria

MonicaLagerquist
2

Jag undviker socker och kakor bullar och andra onyttigheter.Periodvis har jag ätet LCHF .

Stolt ägare till tre La permer

Mooniq
1

Jag mixar delar av Paleo, Lchf & keto. Undviker kolhydrater i stort och snabba kolhydrater i synnerhet. Sen tonåren har jag IBS - irritated bowl syndrome. Och låter jag bli vissa livsmedel så är magen på gott humör och livet blir såå mycket enklare. Lurar på att testa en Carnivore light - att bara äta kött/fisk/fågel/ägg 1-3 dagar per vecka och se om kroppen mår än bättre.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

CasaRamon
1

Vad roligt att läsa att av 17 svar så är vi 6 LCHF-are.
Jag kör också 16:8, som funkar jättebra. Äter frukost kl 8, mellanmål vid 12 och middag kl 16. Därefter bara kaffe och te´. Har testat 5:2, men svårt att kombinera med LCHF

Sindri
3

Äter också LCHF sedan 12 år tillbaka. Förutom att jag fick tillbaka min midja och blev en piggare, gladare och starkare person så försvann massor med "normala" småkrämpor + att jag blev av med min astma som plågat mig så i flera år. Jag hade enorma problem med blodsockersvängningar som gjorde mig trött men samtidigt sömnlös och i allmän obalans.
De små, korta förkylningar jag haft under dessa 12 år kan räknas på ena handens fingrar. Har gjort två hälsokontroller under tiden och befunnits vara superfrisk med noll plack i artärer och hjärta. Fyller 70 i år, men är piggare nu än när jag var 50.
16:8 -fasta faller sig naturligt för mig - och tänk så mycket tid jag spar som bara behöver äta två gånger om dagen.

Vid vissa tider ökar jag kolhydraterna (svårt låta bli att äta när man har ett mangoträd!), men kan snabbt minska ner igen utan besvär. Blodsockret håller sig i skinnet ändå.

CasaRamon
0

#18: Förutom astma, så skulle det kunna ha varit jag som skrev din text. Allt likadant för mej.

CasaRamon
0

#18: Och förstås har jag inget mangoträd, men annars stämmer beskrivningen.

sp0ngeb0b
1

Jag är vegan sedan över 4 år tillbaka så där ingår ju en viss kosthållning. Sedan har jag testat antiinflammatorisk kost enligt Food Pharmacy, vilket jag mådde extremt bra av. Enda problemet är att jag är lite för mycket av en gottegris och gillar väldigt mycket av det som helst ska uteslutas. Men jag försöker att laga mina vanliga måltider enligt den dieten och sedan kan jag äta andra livsmedel som mellanmål eller lördagsgotte. Har även kört 16:8 ett bra tag men kommit fram till att det inte fungerar för mig att skippa frukost, då min hjärna inte vill fungera ordentligt på morgonen då (inte så bra för fokuset på jobb/skola). Så just nu kör jag mest "vanlig" veganmat med inspiration av Food Pharmacy.

sp0ngeb0b
1

#6: Har inte testat just den, men en liknande produkt. Jag vet så klart att det inte bokstavligt talat är en fat burner, men jag tycker att det fungerar väldigt bra för att hålla hungerskänslor och sötsug på en lägre nivå. Tar jag för mycket kan jag dock förlora hungerskänslorna helt och det är kanske inte optimalt. Men bara man kommer ihåg att äta ändå så funkar det ju. Sen fungerar det ju också en välsmakande koffeinkälla för den som inte gillar kaffe.