Svordomar
Såg precis en intervju med Alba August och hon svor ganska mycket.
Använder ni svordomar i dagligt tal?
/Maria
#0: Ja visst! Och många andra slags kraftuttryck och understrykningar också.
Nu vet jag inte vem Alba August är, men allmänt låter det illa om man svär väldigt mycket i vissa sammanhang. Det ger ett mindre seriöst intryck.
Kraftuttryck är på sin plats ibland, eller om de som oftast bara slinker ur en, det händer …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag försöker att undvika svordomar i dagligt tal. Ibland, i rätt kontext och med rätt personer som lyssnar kan det vara helt på sin plats att uttrycka vrede
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Ja tyvärr :P försöker dock undvika i sonens närhet men ibland ploppar det bara ur :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är som #3
Med mina nära så kan jag svära ordentligt men de känner mig och vet vad jag menar.
I dagligt tal däremot så skärper jag mig😉
/Maria
Nej, det gör jag inte. Har använt svordomar max en handfull gånger i mitt liv.
Har dock inget emot att andra svär, såvida det inte är överdrivet.
//Jessie
Definitivt, att svära ger kulör till språket. Dock gäller det, som alltid, att välja sina tillfälle.

Försöker undvika det men ibland sliker det ut ett Attans.
Stolt ägare till tre La permer
Även jag försöker undvika svordomar, men visst händer det att jag använder kraftuttryck. Jag är sugen på att skaffa boken om Kapten Haddocks svordomar… 😉😎
/Désirée
Ganska mycket i vardagliga sammanhang, ja. Jag bryr mig inte om det, tycker inte det är fult att svära. Har väl i princip gjort det "hela mitt liv" - inte när jag var jätteliten så klart men kanske från 12-årsåldern och uppåt. Växte upp med en 9 år yngre lillebror och han har inte tagit efter mig ett enda dugg. Vet inte hur jag skulle känna om jag får egna barn, skulle nog inte sluta helt men man kanske inte behöver lära sina barn att svära som borstbindare heller. Man får välja sina tillfällen bara.
#8 attans tycker jag personligen inte är svordom men säkert olika vad man tycker är svordom eller inte :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej det gör jag inte
Nej. Undviker om jag kan. Låter så illa. Brukar säga till barnen som svär, kan man inte det svenska språket så svär man för att göra sig förstådd.
Det finns andra ord.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#14: Fast det där stämmer inte. De som använder svordomar och kraftuttryck i sitt språk har vanligen större ordförråd och bättre förmåga att variera sitt uttryckssätt.
#15: men till barnen funkar det 😄 de tänker till. Kalla det en vit lögn.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
jag vill inte att barnen går omkring och svär. Bättre att de försöker hitta andra ord att uttrycka sig på. De kommer oxå att bli vuxna en dag
…………………………………..
Att använda svordomar ibland som kraftord, är helt ok enl. mej, men kan inte acceptera att ungdomar skriker könsord till varann. Det är INTE ok.
Jag använder svärord dagligen, dock försöker jag hålla nere svärandet när jag sitter i jobbmöten😁
/Christina
Jag vill mena att svordomar är som kryddor till maten. Kryddar vi för mycket blir maten (budskapet) förstört. Kryddar vi för lite blir maten (budskapet) smaklöst, utan udd.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Nej, försöker aktivt undvika det.
För mycket 😅 Men skärper till mig på jobbet 😝
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik