Julklappar
Hur har ni det med julklappar?
Köper ni julklappar till varandra?
I så fall är ni klara med inköpen?
/Maria
Sedan många många år köper vi inga julklappar.
Jag ledsnade på att hitta på och att jaga efter något så vi lade ner det.
Det enda jag köper är en julgrupp till min pappa och svärmor.
Maken och jag köper inga heller till varandra. Istället kan vi köpa något till hemmet som vi vill ha.
Köper till barnen, bonusbarnbarnet och brorsans barn. Vi har köpt klart allt, har handlat på nätet till våra barn, brorsans grabbar får presentkort på önskad butikskedja. Bonusdottern bor långt härifrån och vi har så dålig koll på vad som behövs till lilltösen så vi har swishat över pengar så att de får köpa nåt från oss till henne istället. Det enda vi inte har fixat ännu är present till bonusdottern och hennes man. Men det är på gång.
I år, detta konstiga år, blir det inga julklappar. Eller, kanske något litet. Jag har köpt en fin balsamvinäger till en god vän. Vi brukar träffas och äta tillsammans och prata. Nu ska jag åka förbi för på lördag. Vi ska stå ute och dricka lite glögg och en pepparkaka. Det är ändå trevligt att ses!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Vi köper några till de vuxna barnen.Inga större mängder och inga dyra saker.
Stolt ägare till tre La permer
Ja, jag köper till alla i min närmsta familj (föräldrar, syskon och mor- och farföräldrar), min sambo och min bästa vän. Jag är egentligen inget stort fan av julklappsköpande eller så men de andra vill göra det så då får jag väl vara med. Känner inte att jag "måste" ge något till mor- och farföräldrar men just dem vill jag väldigt gärna ge till. Speciellt i år kan jag tänka mig att det uppskattar något fint, så jag har gjort mina egna julklappar till dem (handarbeten). Jag är klar med alla julklappsköp men är inte riktigt klar med mina handarbeten så det är prio ett fram till jul.
Vi slutade med julklappar för många år sen. Självklart fick sonen julklappar när han var ung. Han fyller snart 40. Nu blir det bara till barnbarn. Har 1 barnbarn nu och får 1 till i januari.
Vi ger barnen. Jag har gjort en del i år, och även till min man.
Vi har också sedan flera år gett till någon hjälporganisation i deras namn. Det uppskattar de enormt.
Jag ger barnen i släkten varsin liten klapp, inget dyrt utan mest en symbolisk sak. Sen ger jag mannen och så drar vi även lott med andra som vi firar med om vem som ska ge till vem. Det blir så himlans många klappar annars!
/Anonymos
Vi ger sonen och hans lilla familj. Annars blir det julklappsspelet.
/Maria
Handlade klart julklapparna tidigt i höstas och vi gör inget märkvärdigt alls eftersom vi bara är vuxna så det blir saker man använder dagligen, nåt ätbart och så men så kom mors lårbensbrott så nu har vi sagt att i år kan vi inte bry oss och det jag köpt går åt men några paket ska vi inte bry oss om men jag har redan slagit in lite smått så det kommer jag så klart att ge 🎅🏻
Jag byter julklappar med en kusin, det är tradition sen vi var små. För övriga familjen har vi kommit överens om att man köper julklapp om man hittar något riktigt bra, annars är det lika okej att låta bli. Vi är alla vuxna och tycker det känns onödigt om folk köper julklappar bara för att det är "tvång". I år har jag bara hittat julklapp till min syster :) Både hennes och kusinens presenter är köpta och inslagna sedan några veckor tillbaka, det blev onlineköp pga corona och jag ville köpa i god tid ifall det blev långa leveranstider osv.
Vi brukar också köra att man kan köpa tex ett sällskapsspel eller liknande som vi kan spela tillsammans på jul, istället för att köpa julklapp till en viss person.
//Jessie
Vi köper julklappar till de som firar på samma ställe. Det brukar bli en 5-6 personer. Övriga i släkten byter vi inte klappar med.
Det är mest bara småsaker men roligt ändå.
Vi slutade köpa julklappar för 6-7 år sen men så är vi bara två också.
/Christina