Alkoholvanor
Eftersom vi pratat tobaksvanor kan vi väl lika väl ta alkoholvanor. 😉
Dricker ni alkohol? Har ni några favoriter? Hur ofta dricker ni?
/Maria
Ytterst sällan. Aldrig riktigt sett tjusningen i det.
Kan hända att man tar en Bernard, men en sådan flaska tar minst 2-3 dagar för mig att dricka upp. 😅
Den är f.ö den enda sorts öl jag tycker smaken är okej.
Jag brukar dricka något glas vin eller en-två drinkar (rom och cola eller mojito). Jag väljer vin med låg sockerhalt pga min diabetes, annars tycker jag egentligen det är godare med lite sötare vin. I övrigt har jag ingen koll på vinsorter, jag tar något som "ser bra ut", haha. Drinkarna är främst rombaserade för att det är det enda jag brukar ha hemma (första jag testade/köpte, känns onödigt att ha flera spritsorter hemma samt att rom är gott i bakning också).
I snitt blir det runt en gång varannan månad, men det kan bli två gånger på samma månad och sedan inget alls på ett halvår. Jag har aldrig druckit mig full, och ytterst få gånger har jag känt mig påverkad av alkoholen.
Öl dricker jag inte alls.
//Jessie
Tar nåt glas vin, vitt vin men inte rött sen vid storhelger så som nu till jul lite glögg eller påsken nån likör. Öl dricker jag inte alls men i min ungdom tyckte jag det var gott men som äldre nä det smakar bara bittert.
Jag dricker ganska sällan (senast var i somras) och när jag dricker alkohol är det för att jag tycker det smakar gott, ser inte alls det roliga i att bli berusad.
Älskar absint. Vodka, mörk rom och jägermeister tycker jag också om.
Vin och öl har jag aldrig lärt mig tycka om. Rödvin blir jag jättedålig av, bara ett litet glas räcker för att kroppen ska säga ifrån.
// Harley
- Redigerat 2020-12-11 15:45 av Herveaux
Det går i perioder.
Då jag som ung hade svåra alkoholproblem var jag helt nykter i över 10 år.
Nu kan jag dricka en flaska vin utan problem.(någon gång) Att inte känna att jag måste fortsätta, fortsätta dagen efter osv.
Ibland har suget dykt upp igen. Framförallt när det händer något jobbigt. Då vill jag bara dränka det jobbiga. Då dricker jag inget på flera månader.
Älskar tequila rose.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Tycker väldigt mycket om viner, men blir tyvärr för lätt påverkad, och det tycker jag inte om, så det blir inte så mycket. Ett glas till maten på helger, ibland lite cava före. Många ölsorter är goda, men sätter sig direkt på midjan så det får jag avstå.
Önskar så jag kunde dricka tjusiga drinkar, men det går inte alls.
Just nu blir det förstås en del glögg, men jag tar lite vin i för att minska sockret, och lite alkoholfri för att minska alkoholen.
En kulen dag kan varm choklad med lite rom i göra underverk.
Jag använder gärna vin och sprit i mat och bak.
- Redigerat 2020-12-11 15:56 av Sindri
Många pratar om Calva. Vad är det?
Jag tar en eller ett par öl på fredag när jag kmr från jobbet. En magisk stund med god öl, bra musik och ledighet framför sig. Livets små guldkorn.
På vardagarna kan jag ev. dricka nån alkofri öl men oftast vatten.
Ibland blir det lite mer (ett par ggr per år) men det sker oftast av misstag (för lite mat) och att jag glömmer av att dricka alkofri eller lättöl varannat glas.
Brukar dricka vin till middagen på fredagar och lördagar, då delar vi en flaska min man och jag. På fredagar slinker även varsin gin & tonic ner innan maten, med popcorn till. Ibland blir det även ett glas till maten mitt i veckan .
Blir dock aldrig berusad och dricker alltid med måtta. Har lätt för att bli bakis och min IBS-mage slår bakut av större mängder alkohol🤪
/Christina
#7: Menar du cava som jag skrev om?
Det är spansk champagne, görs på exakt samma sätt som champagne, men kostar betydligt mindre. Finns många goda i Sverige kring 100-lappen. Man skall bara se till att den är Brut Nature.
Ett eller två glas vin, rött, till maten på helgen brukar det bli. Ingenting annat. Baileys tycker jag är väldigt gott men köper inte här i Sverige för det är för dyrt. Åker någon utomlands och handlar får de gärna ta med till mej men det blir sällan. Nu är det flera år sedan jag hade någon hemma.
Jag älskar öl, köper gärna dyrare sorter och provar nytt. Men gillar även s.k. "blasköl". Gillar även vin, det väljer jag om jag vill ha det lite extra lyxigt. Men jag dricker inte alls alkohol ofta längre. Troligtvis för att jag bor ganska långt från mina vänner så vi ses inte så ofta längre, plus att jag har ändrat mina prioriteringar.
En STOR eloge till er som har/haft problem med alkohol och kämpar med det - och dessutom vågar vara öppna med det!
Jag dricker ytterst sällan alkohol, av flera skäl.
Främst är det för att det är få sorter jag gillar. Inte öl, vin, whisky, vodka…
Möjligen smutta på någon gräddlikör som Bailey's eller nån drink men njä, jag ser ingen anledning egentligen.
Jag vill kunna köra bil. Om vi är iväg någonstans, vare sig det är på middag hos kompisar eller ute och festar så betyder det mycket för mig att jag kan ta bilen när som helst.
Jag mår faktiskt inte särskilt bra av det. Andra blir glada och uppslupna, jag blir ledsen. Kanske en rejäl portion tur där med tanke på att jag lider av psykisk ohälsa. Det hade varit alldeles för lätt att fastna i alkoholism om spriten hade fått mig att må bra.
Min pappa var alkoholist de sista åren i sitt liv och jag har blivit medveten om alldeles för mycket skit som alkoholen kan ställa till med, inte minst för barn som växer upp i en familj med alkoholproblem.
Det ger en fadd känsla och jag får faktiskt avsmak när jag ser fulla människor.
Något glas vin eller öl är helt ok att andra dricker men när de börjar släppa diverse spärrar - då borde de bromsat intaget tidigare.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Lever nykter sedan lite mer än ett år, detta efter 10 års alkoholmissbruk som gick hand i hand med min då inte på papperet diagnos bipolär. Var tionde människa dricker så pass ofta och i så stora volymer att dom riskerar ett beroende enligt socialstyrelsen, det är väl idag mer eller mindre en folksjukdom.
- Redigerat 2020-12-11 19:47 av [Nalle1976]

Jag dricker väldigt sällan. Har aldrig gillat det, och som vuxen har jag mer och mer valt att avstå. Någon gång då och då kan jag om min man dela en flaska rött vin eller champagne. Vi lägger lite mer pengar och dricker några utvalda favoriter, men det är som sagt väldigt sällan. Kanske runt 4 ggr om året för mig. Har så svårt för det mesta alkoholhaltiga, även drinkar,och känner en spritsmak i allt. Spritdrycker klarar jag inte ens att lukta på. Ne, jag kör så gärna bil, så kan min man ta ett glas istället.
Jag tar gärna 1-2glas vin till en god middag på helgen och så gillar jag syrlig öl + ibland blir det en cognac till kaffet på helgen men annars inte så mycket. Jag ser mycket av det negativa med alkohol på jobbet (jag jobbar på systembolaget)
#10: Baileys är skitdyrt. Jag gör B på Pucko och en liten skvätt whiskey åt min sambo. Det gillar hon. Däremot begriper jag inte hur hon kan ha is i den drinken. Den blir ju vattenskadad efter ett tag.

Vin till maten fredag och eller lördag.Mannen gör egen öl så det blir en öl när vi tittar på handboll eller fotboll.
Tar gärna en whisky .
Stolt ägare till tre La permer
#16: Pucko är göräckligt, för att tala göteborgska (och har onekligen en annan betydelse i Göteborg!). :-)
Jag köper aldrig likör själv, det är mest när jag sippar hemma hos andra, i år har vi dock köpt en liten flaska Sheridan till jul
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag dricker ingen alkohol alls längre. Det är av två orsaker. Jag tycker inte det smakar så gott längre och så tål jag absolut ingenting. Känner av minsta lilla mängd.
Förr älskade jag öl och visst var det kul att festa med vänner emellanåt men de tiderna är förbi.
Min man brukar köpa några "fin-öl" till helgen.
Hade alkohol "uppfunnits" idag så tror jag inte att det hade blivit godkänt av samhället i samma utsträckning som det är.
/Maria
Dricker ingen alkohol. Jag kan inte med den vassa smaken. Dricker bubbelvatten istället.
Nix dricker inte alkohol och aldrig varit full i hela mitt liv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tar gärna en drink eller ett glas vin. Men det får bara vara med låg sockerhalt. Favorit är vodka med pressad citron och kolsyrat vatten. Rött vin med max 3% socker.
#22 3% socker så mycket socker har jag aldrig sett i rött vin det är ju massor av socker. Du kanske har läst fel på etiketten hos systembolaget, det som står på etiketten på hyllan är i gram inte % så är det max 3gram socker/liter du går efter hos systembolaget så motsvarar det 0,3% socker vill du ha 3% socker så måste du hitta ett vin där det står 30g socker per liter och det högsta jag har sett är 19g/liter
Jag saknar alkohol ibland, jag har inte druckit en droppe på 2 år pga medicinering. Men jag drack sällan förut heller, det är mest på någon enstaka fest eller midsommar som jag hade velat kunna dricka. Men det är ju egentligen ingen jätteförlust.
Nu är det år sedan jag drack något, men tyckte det var gott med ett glas vitt vin till fisk, räkor mm. Men magen tål bara ett litet glas öl om jag gör maken sällskap till maten. Efter stroke mår jag dåligt av alkohol. Men kan sakna festkänslan och smutta på god Cava på Nyårsafton. Men har aldrig druckit mer än till fest förr. Nu blir det ramlösa eller Cider. Mvh/WL

När jag väntade barn så frågade barnmorskan om jag drack alkohol regelbundet. På den tiden gjorde jag det. Ett glas skumpa på nyår.
Undrar om det var så hon menade.
Stolt ägare till tre La permer
#23: Skrev fel. 3 gram socker ska det vara , inte 3 %
1-2 glas vin per helg är det vanligaste. Vitt eller rött beror på vilken mat vi ska äta, men oftare rött än vitt eftersom det blir mycket lamm och vilt som serveras. Tycker inte om öl, whisky eller snaps överhuvudtaget. En cider eller en drink kan vara gott en sommarkväll.
Inte alls. Har aldrig börjat med alkohol och tänker inte göra det.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik