Julkrubba
Har ni eller har ni haft någon julkrubba?
Jag har en jättefin som jag är mycket tacksam för att ha kvar. Den brukar stå på en bricka av sand. En gammal griffeltavla tror jag det är.
Jag fick köpa figurer på NK varje jul och det finns såklart Josef, Maria och Jesusbarnet men sedan alla möjliga figurer. Kameler, oxar och får. En sovande fåraherde och en som tjuvlyssnar bakom krubban. Några palmer också.
En spegel som läggs under sanden så att det blir som en liten sjö.
Tyvärr har jag ingen bild och jag ska inte ta fram den i år för jag gissar att lille barnbarnet kanske är för liten och så litar jag inte på Lakritz😉
En gång när sonen var liten och vi hade en annan katt som hette Fritz så var han på väg att krafsa i sanden på krubban och jag hörde sonen ropa "Kissa inte på Jesus" haha😃
/Maria

Vi hade det när ungarna var små men det är länge sen.
Stolt ägare till tre La permer

Nej man får inte kissa på Jesus.
Stolt ägare till tre La permer
#0: När jag gick i småskolan hade vi en katt som brukade komma in i skolsalen när dörren stod öppen på våren/försommaren. (Vi bodde i samma hus som skolan.) Han älskade att ligga i frökens knä och mysa.
Ett år hade vi i klassen byggt upp ett helt landskap med Jordanfloden, Genesarets sjö, Döda havet och öknen, där vi hade knåpat ihop palmer i kräpp-papper och hus i kartong. Vår katt tyckte det var toppen med så mycket fin sand så han satte sig och kissade "i öknen". Efter det stängdes ytterdörren, och han fick inte längre komma in i klassrummet. 😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Nej, har ingen krubba och har aldrig haft.
Ja, morfar gjorde en åt oss. Första julen vi hade den så blev min syster mycket upprörd - Maria höll Jesusbarnet i famnen, han skulle såklart ligga i krubban!
Maria och Jesus blev utbytta till två separata figurer och julefriden återvände.
Däremot så blev vi alltid osams över i vilken ordning de tre vise männen skulle stå, till slut fick vi bestämma vartannat år.
Numera har min syster julkrubban, jag hoppas att hennes fyra barn kan komma överens om vilken figur som ska stå var! 😄
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det har aldrig funnits någon julkrubba i vår familj.
#3 Haha, typiskt katter😃
/Maria
När jag var liten hade vi en i papp, som gick att vika ihop. Det skulle vara roligt om jag någon gång kan sätta fram den igen.
Denna får duga nu.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Min mamma har en fin julkrubba som hon sätter upp varje år och jag var väldigt förtjust i den som liten. Nu är jag inte så mycket för alltför religiösa inslag i julpyntet så det blir ingen julkrubba för mig. Men tycker ändå att de har en väldig julkänsla till sig eftersom jag ändå växte upp med mammas julkrubba :)
#8: Vi har en som påminner mycket om den på bilden, fast det finns fler delar. Den blir kvar i pyntlådan varje år pga platsbrist tyvärr.