Varning för phishing från Postnord
Bedragare har nu börjat skicka ut phishing-mail för att försöka komma åt uppgifter om namn, adress, telefonnummer, e-post och kortnummer. Det är så skickligt utfört att även vana experter är imponerade.
Nu när både Black Friday och julhandeln är i faggorna, plus att det är coronatider, är det många som handlar på nätet och därför väntar försändelser från Postnord. Så kolla noga att mailet verkligen kommer från postnord.se och inte postnord.sverige, som bedragarna använder.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.743046/phishingkampanj-postnord
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Fick ett skumt sms från "postnord" i morse.
Den såg i princip ut som att den är autentisk, men har inte beställt något…
#1: Tror inte Postnord skickar sms om man inte valt det, så du kan nog strunta i det meddelandet.
Jag har installerat deras app för då får jag aviseringarna där istället. Funkar faktiskt väldigt bra.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Asså det är för jäkligt och man blir så lack på det här så blodtrycket skjuter i höjden 👿det är då själva f att det aldrig upphör med sånt här 👿
Har ingenting att hämta och kommer inte att handla något via nätet allt är klart inför jul så det blir spännande att se om det kommer nåt mejl.
Jag blir så arg så jag brinner upp , nu är det bäst jag publicerar det här för nu börjar svordomarna hagla känner jag 🤬
Har också fått konstiga mail från diverse obskyra företag.
Tar en skärmdump/bild av mailet och vidarebefordra till berört företags kundservice.
#3: Ja, det är otroligt tröttsamt. Som tur är så funkar spamfiltret hos min leverantör hyfsat bra, så det är inte så många som slinker igenom. Fast det har hänt att jag fått mail där de påstår att de spelat in det "vuxenmaterial" jag tittat på via min dators kamera. Eftersom jag inte tittar på "vuxenmaterial" och dessutom har en dator som inte ens har en kamera, så vore det en bedrift om de hade lyckats med det. 😄
#4: Bra att du orkar. Jag har gjort det ibland också, men oftast raderar jag bara mailen.
Och bara för det så fick vi precis in ett troll här i tråden. SUCK!
Även jag fick ett mejl från postnord men hittade det i skräpkorgen. De behövde komma i kontakt med mig stod det, för att kunna leverera ett paket, men de hade inte rätt leveransadress.
Jag väntade visserligen paket, men inte via postnord. Och det verkade orimligt att de inte skulle ha rätt leveransadress, för den uppgiften lämnar man ju alltid när man beställer varor.
Så jag lät mejlet ligga kvar i skräpkorgen, utan att gå in på några länkar…
#5 Det där med vuxenmaterial har jag också råkat ut för, det skickade jag vidare till farbror polisen (för kännedom) eftersom det var både utpressning och diverse andra brott i ett och samma mejl…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9: Det låter som om du fick just det mail som det varnas för i Computer Swedens artikel.
Det jäkliga är att de byter avsändaradress, server mm hela tiden så man kan inte blocka dem totalt.
Dessutom kan de göra om avsändaren så det ser ut som vem som helst. Ett tag fick jag hundratals mail från mig själv och avsändaradressen såg ut precis om min.
Maken fick ett från Postnord häromdagen, men oss veterligt så har de inte hans mailadress, och det står aldrig på försändelser så det är lätt upptäckt.
Imorse kom det ett från DHL, lika skumt det.
#2: ja, men får jag något via postnord så är det just via sms.
Det jag tyckte var skumt med det hela var att de ville att jag skulle hämta det i en annan stad än den jag bor i, och trots att det stod nummer man skulle ange när man hämtar ut paketet så fanns det en länk bifogad för "leveransalternativ"…. 😒
Tog en skärmdump och raderade sms:et direkt när jag hade läst det.
#12: Det låter ju rätt skumt. Det knepiga med sms är att man inte kan kolla länken. I mailen kan man hålla markören över den och se vart den går, så då är det lättare att se om det verkar vara något fel.
#11: Ja, det är tröttsamt. En del spam lyckas ta sig igenom i min mail, och många gånger är det samma avsändarmail, men namnen som visas är olika. Som väl är så är det inga "farliga" mail, men det är irriterande ändå.
#13: ja. Så tänkte att antingen är det bluff, eller någon som försökt skicka efter i mitt namn. Men tror på det första alternativet faktiskt.
#15: Har du inte beställt något paket så är det säkerligen bluff. Fast en gång råkade jag ut för att jag beställt reservdelar till en köksmaskin. När det sedan kom en paketavisering så kom det från ett helt annat företag. Därför trodde jag det var bluff. Kollade dock upp företaget och det visade sig att det var de som levererade reservdelarna. Lite dumt att de inte talar om det när man beställer.
#16: aldrig hört talas om att det kan gå till så, men då vet man det.
Jo, man kan ju tycka att de borde ha informerat sina kunder om det.
#17: Det är tack och lov inte så vanligt att det händer.
#18: alltid något.
Jag fick ett mejl från dhl om att jag skulle skicka bild på körkortet eller pass. Kollade mejladressen och den var inte alls likt dhl.
Mvh
Mig
#20: Det gäller att vara uppmärksam nuförtiden. 😓
Granskade länken för de s.k leveransalternativen på skärmdumpen en gång till, och nog ser den konstig ut.
Stod "change.postnord.com/se" åtföljt av en massa siffror.
Såvitt jag vet använder inte den riktiga postnord "com".
Jag ska ha ett större brev från Apotea men posten tyckte det var för stort o vill att jag ska välja utlämningsställe o fick det här smset.
Med det här är ett äkta sms.
Valet jag fick göra var jag ville hämta det o inte hemleverans som det står på smset.
Skitpost bolag jag har lantbrevbäring hit o inga problem för brevbäraren att ta det till brevlådan.
Så man måste beställa från postnordshemsida att lantbrevbäraren ska ta med paketet när det kommit fram till ombudet så det tar extratid att få sitt paket. : (
🦋 Hej jag provar om medaljerna fungerar. 🦋 ☀️ 🙂
Det är på Återbruk som vi hjälper varandra med Medaljerna. 🏅
https://aterbruk.ifokus.se/about/
- Redigerat 2020-11-19 17:09 av Makaonen
Fick ett paket skickat till ett postombud
18 mil härifrån. 😁
Här råd från Postnord från deras hemsida o bluff sms/mejl.
https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/bluffmejl
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#25: Bra information. 👍
Jag fick nyss två mejl som såg ut att komma från Telia, med ett grattis att jag, som teliakund, har vunnit något och uppmanades att klicka på en länk. Problemet är att jag inte är kund hos Telia och aldrig har varit.
/Désirée
Fick nu på morgonen svar från postnords kundservice angående de två konstiga sms:n. Den rätta mottagaren hade angett fel telefonnummer.
Tur då för den att jag hörde av mig så att den får sitt paket. xD