Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 217 ggr
Lona
0

Barnböcker ni minns?

Apropå Astrid Lindgren, vilka barnböcker tyckte ni om när ni var små?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2

Jag minns att jag älskade Pricken. Den prickiga kaninen som till slut träffade andra prickiga kaniner.
Jag älskade också Plupp och alla lämlarna.

Vi hade tyvärr inte så mycket böcker hemma så dessa hittade jag på folktandvården i väntrummet. Det var besökets höjdpunkt.

Hemma hade vi en av Skattkammarböckerna och så läste mamma "Pelles nya kläder" och "Hattstugan".

/Maria

Lussan20
0

Alla böcker som vi läste på Biblioteket när pappa lånade böcker.
Jag minns att många av barnen ville bläddra i samma böcker med rika illustrationer . Putte i blåbärsskogen, hattstugan, Tomtebobarnen, Blomstertäppan, tant brun, tant grön, tant gredelin. Inte många barnböcker slå deras illustrationer.
Då flög min fantasi till de vackra teckningarna. Snart stod pappa med sin kasse full av böcker , mest om historia och krigsromaner om jag minns rätt. Vi ägde inga egna böcker min syster och jag….Mvh/WL

Emo
0

Gösta Knutssons böcker om Pelle Svanslös.
Oscar Rydqvist böcker om stockholmskatten Jeppe, som reste jorden runt och flera andra böcker om Jeppe.

Sen läste jag många böcker från Saga-biblioteket Röda böcker. Jag hade turen att bo nära barnbiblioteket och kunde därför låna mycket tidigt, så jag läste massor av bra barnböcker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oscar_Rydqvist#:~:text=Oscar%20Fredrik%20Rydqvist%2C%20f%C3%B6dd%2013,Han%20skrev%20under%20signaturen%20%C3%85bergsson.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Månglädje]
0

Jag var väldigt dålig på att läsa böcker som barn och ung men idag köper jag böcker hela tiden. Minns inte så bra vilka som fanns, Astrid Lindgrens fanns flera av så även Pelle Svanslös och några till men intresset var så litet så jag minns inte riktigt vilka.

Hmm undrar om flera av dom ligger på någon av vindarna och skräpar, ska kolla för det kan vara roligt nu så här många år efter att se vad som finns kvar i bokväg och färska upp minnet 📚

Herveaux
0

Jag älskade "Pelle Svanslös" av Gösta Knutsson, "Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin" och "Hattstugan" av Elsa Beskow, "Pricken" och "Nicke Nyfiken" av Margret Rey och så hade jag en gammal glasslåda proppad av Pixi-böcker där viss vart totalt sönderlästa. 🥰

// Harley

Tarotstollan
0

En av mina första egna böcker var om en docka som hette Skratt Maja och hennes vänner. Det fanns flera böcker om henne men jag hade bara en av dem.
Kommer ihåg när jag var runt 9-11 år eller så, så hittade jag Onkel Toms stuga i en kassa men den tog de ifrån mig och sa att det var inget för mig att läsa.
Självklart så läste jag den i lönndom men fattade inte vad den handlade om egentligen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
0

#6: Å Skratt-Maja tyckte jag om! Och jag läste den för mina barn!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Leifsdotra]
0

Jag läste väldigt mycket. Minns särskilt böckerna om Katitzi och Britta och Silver

Fridaaaa
0

Den lilla lilla gumman i det lilla lilla huset med den lilla lilla katten. Den boken läste jag en hel del

sedan mycket disney med lejokungen, 101 dalmatinerna mm.
Vi lyssnade på band, som hade böcker till :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lussan20
0

#Sagan om den lilla gumman- den läste jag för min kusin då hon var liten. Hon kunde den snart utantill, jag minns hennes-has, has tatta- chas chas katta. De gjorde visst om slutet på den för barn blev ledsna att katten inte kom hem igen? Mvh/WL9: