Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 127 ggr
flocken
0

Tyngdtäcke

Nämnde för min man igår att jag är lite sugen på att skaffa tyngdtäcke.
Han tyckte att jag skulle beställa ett som en födelsedagspresent. Så skulle även svärmor o svåger vara med och betala.
Men det finns så många olika sorter!
Jag vill ha ett 7 kg.
Har ni någon erfarenhet vilket som är bäst?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
1

Jag tror tyngtäcke är väldigt bra och det ska bli roligt om andra kan dela med sig av sina erfarenheter.

Tyvärr kan jag ingenting om sådana täcken mer än att alla brukar gilla sina😃

/Maria

• Redigerat 2020-09-24 17:57 av Maria
Lona
0

#1, Väldigt…? :-)

Jag har ett kedjetäcke på 8 kg och är väldigt nöjd med det. En fördel på mitt är att det går att dela på längden med en dragkedja så att man dels kan ha bara ena halvan i sängen om man vill (jag har ganska ofta över bara låren, mot kramp), dels att det går att tvätta i vanlig tvättmaskin.
Det hjälper till viss del mot min ångest, om jag har lite sån där "molande" ångest utan att det är ett riktigt ångestanfall så kan det funka att jag sitter och har det över axlarna, liksom sveper in mig.
Det funkar faktiskt lite på min hund också, hon har vissa ljudrädslor.

Min mamma har ett på 9 kg, vet inte riktigt vad som är i men det känns som "sand" i strukturen. Hon ÄLSKAR det, borde nog ha begränsning för hur mycket hon får använda det… :-D

TS, har du kollat om du kan få ett via vården?
Beror ju lite på varför man behöver/vill ha ett. Jag fick mitt via psykiatrin, mamma som är frisk ansökte pga insomningssvårigheter men fick avslag. Det beror till stor del på vilken kommun och vilken region man bor i om man får det beviljat eller inte, de har olika kriterier för det.

Sen vet jag inte hur det funkar om man har tex fibromyalgi, om det liksom belastar? Du kanske kan få låna någons och prova vad du tycker?

Kolla annars på outlets och efter erbjudanden, mamma köpte sitt för 600:- på nån outlet i Borås.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
1

#2 Väldigt bra ska det vara haha.

Ändrar

/Maria

flocken
0

#2: jag har bla myrkrypningar i benen. Sover oroligt. Mår mkt bättre med tryck. Ex om mannen håller om mig hårt.

Tänkte även ha mitt vanliga täcke tillhands.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maleficum
0

Jag fick tyngdtäcke genom psyk pga bla sömnsvårigheter. Fick åka och testa olika täcken och vikter så jag har ett 12kg kedjetäcke. Det går att dela på mitten så man kan tvätta i maskinen (vilket var bra när jag hade en hund som kissa på sig i sängen). Även min brorsdotter har ett lika dant.

Bäst tror jag är om man kan få komma till ett ställe där man kan testa. Jag testa även ett med bollar men han inte ens ligga fem sekunder under det innan jag höll på att få panik pga värmen som blev!

Det var ett antal år sedan jag fick mitt nu och det har kommit fler varianter på marknaden (och om det inte vore för att det funkar med mitt och det känns knöligt och jobbigt att få till hade jag gärna testat nån av de nya sorterna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MonicaLagerquist
0

Jag har länge funderat på att köpa ett.

Har ofta nätter då jag inte sover och har ofta kramper och myrkryp i benen och kroppen under natten.

Stolt ägare till tre La permer