Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 281 ggr
Maria
3

Pålägg

Vad är det godaste smörgåspålägget tycker ni?
Jag har precis ätit knäckebröd med skivad kokt mandelpotatis med flingsalt och svartpeppar. Sååå gott.

/Maria

Karmatarerskanise
1

Rostbiff, remulad3 och rostad lök!

Maria
2

Stekt ägg och kaviar gillar jag också.

/Maria

Niklas
3

Det är lika svårt att svara på som vilket bröd som är det godaste. Vilket bröd man har avgör vilka pålägg som passar bra. Nybakat levainbröd, grövre rågbröd, hårt tunnbröd eller ett lite bättre knäckebröd blir helt olika mackor. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

JMW
3

Wasa husman med skivad kall kokt Potatis och kaviar.

Lona
2

Maria och JMW, får jag fråga ungefär hur gamla ni är?😃
Mamma och jag har en evig diskussion huruvida det är gott eller inte att ha kall Potatis på brödet, jag funderade på om det är en generationsfråga…

Själv gillar jag nog kaviarmacka med kokt ägg mest, det är aldrig fel även om det finns fler pålägg jag gillar - dock inte Potatis!😁

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2

Jag är 58 men min son gillar också Potatis på macka. Han är 36.

/Maria

Maria
1

#3 Visst beror det på brödet också. Vissa saker passar inte ihop.

/Maria

aggeelin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag äter mest fin crisp som bröd och ägg och kaviar är gott som pålägg. En stark ost med gurka också och en god Castello med fikonmarmelad är riktigt smaskens!
Jag kan inte välja!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Månglädje]
3

Oj jag äter väldigt mycket grönt på mina smörgåsar och jag äter endast hårt bröd blir lite knepig sen några år av mjukt men ändå tycker jag om mjukt bröd speciellt riktigt grovt så det är lite trist.

Jag lägger på allt från frukt till grönt på mackan, Tartex pastej är en god variant att blanda mellan frukt och grönt. Gärna Potatis som ni skriver om med dill , örtsalt, aromat men även med vanlig hederlig ost att doppa i kaffet på morgonen.

Just nu har det blivit mycket plommon och äpplen med kanel på knäckebröd, har så mycket i trådgården så det är bara att gå ut på morgonen och förse sig innan säsongen är över.

#5 Lona, jag har funderat på samma sak om det är en generationsfråga för det där med Potatis på knäckebröd minns jag från gammelfarmor & gammelfarfar, farmor & farfar, mormor & morfar och det har levt kvar sen deras tid och även från deras förfäder och släkt så kanske är det något som lever kvar sen förr och det blir en ganska så bra måltid som mättar riktigt gott i magen 😎

Jag måste få berätta för er vad min mormor gjorde när jag var barn och det här kanske låter helt osmakligt men än idag gör jag det för det är nostalgi för mig och ett av så många fina minnen med min mormor och gott är det tro det eller ej .

Hade hon inte hade glass hemma så hon gjorde sin egen variant för ofta var det potatismos hos mormor och fanns inte glass så fyllde hon våffelstrutar med potatismos hon hade gjort och tro det eller ej men det är faktiskt gott och än idag kan jag göra det bara för att få känslan hemma hos mormor, Vilka goa minnen 😎

Maria
1

#9 Vilken fiffig mormor 😉

/Maria

Tarotstollan
1

Stekt ägg med salt och svartpeppar på, är nog en stor favorit här.
Bara bökigt om man är hungrig och inte hunnit steka några ägg innan så man måste göra det innan man kan äta, då avstår jag och tar något annat på mackan, som ost eller mjukost.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Leifsdotra]
1

Till frukost - en mjuk smörgås med ost och skivad gurka eller paprika.
Annars är ägg- och räkmacka väldigt gott, Thekaka i så fall. Men det blir kanske 1 - 2 ggr/år vi äter det trots att alla i familjen verkligen tycker om det.

Hårt tunnbröd med kryddost är såå gott! Fast det ska bara vara till jul och kräftskivan :-)

aggeelin
1

#12 till surströmmingen!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Soligajag1
1

Finskt rågbröd med avokado och körsbärs tomater + örtkrydda ! Mycket gott . 😊

Ibland blir det en knäckemacka med kokt ägg + kaviar .

Det där med Potatis på mackan tycker min pappa om ( 91 år ) 😊

HH 🙂

Lona
0

Någon "smörgåsröra" är förstås gott också. Currykycklingröra, räksallad eller kanske mimosasallad som jag älskade när jag var liten.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

citytjejen
0

Finns många goda kombinationer men allra godast är nog tunnbrödsknäcke med julskinka och stark senap på! Alternativt samma slags bröd men med gravlax och västerbottenost på!

/Christina

Fridaaaa
1

Jag varierar

Men kokt skinka och kalkon, tunna skivor måste det vara och bara vissa sorter. Även räkost och leverpastej (bromöllas) med mormors inlagda gurka på :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.