Marmelader.
Marmelad är ju gott på mackorna emellanåt, särskilt till frukost.
Har ni någon favorit ni alltid vill ha eller varierar ni er?
Tycker ni det är lika gott med marmelad på all sorts bröd eller är det bara lättare brödsorter som gäller?
Använder ni kanske marmelad till något annat, än bara till smörgåsarna?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det går i perioder när jag äter marmelad. Oftast när jag äter rostat bröd, då är det extra gott, gärna ihop med ost.
Tröttnade på ren Apelsinmarmelad, så jag köper oftast numera Frukost-marmelad men även många andra olika smaker.
Jag gillar däremot inte Fikon eller Ingefärsmarmelad.
Aprikosmarmelad är en favorit och jordgubbsmarmelad på en rostad skiva bröd är heller inte fel.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Äter inte socker och gluten så det blir inga marmeladmackor tillf rukost, men till dessertost jag äter en liten klick egenkokt marmelad ibland.
Gillar fikonmarmelad, så gott! Häromdagen gjorde jag päronmarmelad med stjärnanis, mycket gott. Även nyponmarmelad passar till ost.
Förr, när jag åt sånt, älskade jag apelsinmarmelad på rostat bröd. Gjorde en enorm sats på vintern när apelsinerna är fina, som räckte ett helt år. Apelsin, citron, grapefrukt och pomerans. Så gott!
Något annat som är gott som pålägg är citronsmör, kanske kan kallas marmelad det med.
Hur gör man citronsmör?
Ungefär som vitlökssmör?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-09-14 22:54 av Pyttelite
Nej, nu har jag ju inte gjort det på länge, så är inte 100% säker, men man river citronskalet fint, pressar lite citronsaft och tillsätter socker till äggulor i en kastrull som man mycket sakta och under ständig omrörning värmer tills det tjocknar. Sedan tillsätter man smör, rör tills det smält, ställer kallt, rör då och då. När man är säker på att det inte skall skära sig häller man upp i burk.
Du kan säkert hitta recept på nätet. Det heter Lemon curd på engelska, men köp inte färdig sån, det smakar inte alls lika gott.
Jag äter inget smörgåsfett alls, så det skulle jag inte ens kunna smaka på.
Men marmelad?
#7. Det var ju jag som startade tråden, så ja, jag äter marmelad.👍
Jag tycker det är gott att rosta bröd emellanåt och en god ost medmarmelad på är jättegott då tycker jag.
Helst en apelsinmarmelad.
När det kommer till kex så gillar jag olika mögelostvarianter och då tycker jag fikonmarmelad är godast.
/Maria
Det här är ju märkligt. Jag har aldrig fattat att folk har gillat mackor med ost och marmelad - men samtidigt tycker jag ju själv om marmelad till dessertost. Konstig man är….. 😉
(Fast ost med kaviar är väl ändå riktigt konstigt…..😊)
Jag är inte en marmeladmänniska egentligen. Men sambon köper alltid hem hallon/rabarbermarmelad, och det kan vara gott ibland. Men om jag skulle välja själv är nog min favorit apelsinmarmelad med skal, helst stora skalbitar. Mums! När jag var yngre brukade jag alltid efter skolan dricka vaniljte och äta mackor med apelsinmarmelad.
Förr gjorde jag alltid egen apelsinmarmelad.
/Maria
Det blir inte så ofta jag äter marmelad men nu på hösten brukar jag göra lite egen av det som finns i trädgården, plommon, svarta och röda vinbär, äpplen men jag äter inte mjukt bröd blir konstig av det sen några år så nu är det enbart hårt bröd och kex som gäller och på hösten lite marmelad på.
Bäst är att göra själv för den man köper smakar burk och är så in i vassen söt men det blir inte ofta jag äter marmelad men gör man den själv kan man dra ner på det söta då blir det gott.
Köper aldrig det, inte glad för det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag gjorde kiwimarmelad förra året när vi fick jättemycket kiwi av en bekant som då jobbade i livsmedelsbutik. Den blev god! Päronmarmelad med rom tror jag det var har jag köpt av en på jobbet, det är jättegott! Fast då ska det vara med ädelost och kex.