Tillaga Squash?
Hur tillagar ni Squash/Zucchini?
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Jag har haft squash i grytor, i ugnen, grillade skivor och så här jag syltat squash också. Det smakar ju inte så mycket i sig själv så det behövs tillbehör eller kryddor tycker jag.
/Maria
Tack för dina ideer. Idag blir det en stor ostgratinerad skiva.
Oscar Wilde.
Jag brukar bl.a. göra "falsk potatissallad":
Skär zucchinin i tärningar och stek lite lätt med hackad lök. Låt svalna. Blanda med majonäs/yoghurt, salt och peppar.
Strimla zucchinin i sallad.
Rosta tillsammans med rotsaker i ugn.
Vi gjorde soppa häromdagen som blev jättegod! Har också gjort pankofriterad zuccini i ugn som blev väldigt bra. Ofta har vi bara skivat, penslat med olja och grillat/stekt. På med salt eller örtsalt. Mycket gott tillbehör till det mesta. Jag tänkte testa att göra falsk ostkaka och att dela på längden, gröpa ur lite och fylla med köttfärsröra som sedan gratineras med ost i ugn. Läste tips idag om att tunnskiva och varva med fetaost och sedan gratinera, som en potatiskaka fast med zuccini istället. Det lät också fint!
Finstrimla, koka några min oha istället för spagetti.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tack för tipsen. Några var faktiskt nya för mig. Kul!
Oscar Wilde.
Går att göra ostkaka av, tsatziki, fylla med olika röror eller stuvningar och gratinera i ugn, går att ha istället för aubergine i moussaka, funkar bra i ratatouille, stekt, i soppa, squashplättar, ger saftigt bröd ifall man har ner lite riven squash i bröddegen, inlagd mm det finns massor man kan göra av squash/zucchini
Hade glömt det där med ostkaka. Får nog leta fram recept igen!
Oscar Wilde.
Ja i soppa jättegott! Jag hade squash i en pastarätt och det var gott!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Litet tips krydda upp en god hemgjord ratatouille med squash med ex. chili mm. och använd istället för köttfärssås i en lasagne det blir väldigt gott
Vi har zucchini i nästan allt. Grytor, grönsaker i ugn, wok, köttfärsfyllda, zoodles, i köttfärssås, smörstekta, pizzabotten, ostgratinerade osv. Älskar verkligen zucchini!
Spännande tips!
#5: Perfekt ! Så äter jag Zucchini med , kokar upp en kastrull med vatten , har ner zucchini skivor i vattnet några sekunder ,
Äter istället för spaghetti . 😊❤️👍 Så gott !
HH 🙂