Etikettmat-och-dryck
Läst 291 ggr
Mooniq
2020-08-06, 10:14

Nån som har en Airfryer?

Jag har nördat in på en Airfryer. Egentligen en väldigt liten ugn med fläkt och nonstickbehållare inuti. Men jag lagar oftast bara mat till mig och en bänkmaskin skulle vara smidigare, tror jag. Bacon borde vara en dröm att tillaga i en sån för att slippa det "tunga" matoset - älskar bacon, avskyr att det luktar stekt bacon i hela lägenheten. Airfryer'n skapar till viss del även stekyta på tex kött och gör kycklingskinn krispigt. Enligt filmer på youtube, jag kollat på. Man kan även torka mat i den, då temp-spannet ligger mellan 40 - 200 grader - på just den modellen jag fastnat för. 

Nån av er som har en airfryer - åsikter? använder ni den mer eller mindre än ni tänkt när den införskaffades?

Jag lägger en länk på produkten som jag gillar, men jag vet ingenting om internetbutiken, har aldrig handlat där själv. 

https://www.buyersclub.se/produkt/609737?tduid=09db06d97b119678c7b85cecb0c3d8ec&utm_source=Tradedoubler&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=RedBrain+SE

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Maria
2020-08-06, 10:19

Vad  spännande. Detta vill jag gärna följa.🙂

/Maria
DesK
2020-08-06, 10:28

Jag är också nyfiken på detta 🙂 Har hört att airfryer egentligen funkar som en varmluftsugn, fast den är mindre och borde ju då vara toppen till små hushåll 🙂

Désirée värd för Matlust, Matbröd, Kost, Husmorstips och Hörselskadade
Hayabusa
2020-08-06, 10:29

En av mina döttrar + familj har en, den fungerar väldigt bra. Pommes (som exempel) blir krispiga med fin konsistens.

Chinesecrestedlover
2020-08-06, 10:30

#0 Hej! Jag har bara använt mig av en sådan här (vet dock ej om det är exakt samma modell, köpt för läääänge sedan) https://www.kitchentime.se/p/actifry-original-varmluftsfritos?gclid=EAIaIQobChMI8tHcr5KG6wIVDAB7Ch3RSgqeEAQYAyABEgIEyvD_BwE

Vi (var mamma/pappa som köpte den, men sedan fick jag den då jag flyttade hemifrån) gjorde endast pommes stips/frites i den. 

Tycker att de blev ganska goda (bra krispighet osv.) och det var hyfsat smidigt att använda maskinen…men att rengöra den var en helt annan femma. Flott hamnar överallt och sätter sig fast och är omöjligt att få bort helt. Det är dessutom väldigt många delar som måste rengöras efter man använt den, vilket kunde kännas lite jobbigt och ibland drog man sig för att använda den p.g.a. detta. 

Nu använder jag den dock inte alls och kommer aldrig använda den igen. Inte för att jag inte gillade den, utan för att den innehåller teflon (nonstick) = livsfarlig för fåglar. Kan inte längre använda sådant hemma sedan jag skaffade mina gojor. 

Sedan jag skaffade gojorna har jag dessutom funderat på hur bra teflon och andra nonstick-behandlingar egentligen är för andra djur och för oss människor? Det bildar ju uppenbarligen giftiga ångor vid upphettning; vilket är varför fåglar kan dö omedelbart vid inandning av dessa (det gäller även mat tillagad på teflon)…det kan väl knappast vara nyttigt för oss heller? 

/Chinesecrestedlover

Lillyrod
2020-08-06, 10:36

Jag har den här :

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner-koksredskap/fritos/andersson-varmluftsfritos-afr-2-1/1006356.9424/

Den fungerar utmärkt både till fritering och som varmluftsugn. Jag gjorde hemmagjorda potatisklyftor igår och det tog 17 min. Betydligt billigare i drift än om man ska dra igång ugnen i spisen. 

Ett tips är att inte ta en för liten. Man tjänar på att det finns plats om man behöver den. Ska man laga lite mer tar det lång tid med en liten ugn. Den här är stor och tar plats när man inte använder den. Det är då det blir lite knöligt : )

Soligajag1
2020-08-06, 10:36

#4  Hejsan ! 

Nu blev jag nyfiken på dina gojor , , vad är det för fåglar du skaffat dig?? Har du någon bild på dem??  Tack! 🙂  

Ursäkta om jag avvek från ämnet. .m 🙂

HH 🙂
Mooniq
2020-08-06, 10:37

Ja nonstick är ett kapitel för sig, helt klart. Letar även keramisk beläggning som är lite bättre o hälsosammare. Det är mycket livsmedel och Eämnen jag väljer bort pga att de påverkar vår hälsa.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Chinesecrestedlover
2020-08-06, 10:54

Min 12-åring, svarthuvad vitbukspapegoja <3

#6 Två små men fullständigt galna (dessa gojor har attityd och vet vad de vill) 😍 vitbukspapegojor. De är som "ADHD-apor-valpar-bebisar-clowner- som flyger", de ska på allt och gärna då sånt de inte får ha 😂 och tröttnar på en sak efter typ. en sekund och är då direkt på nästa❤️. 

En svarthuvad och en rosthuvad. Båda är omplaceringar (första kom hit 2018, andra 2019), ena nyss fyllda 12 år och den andra är 4 år. 

Min svarthuvade har dock som synes tyvärr plockat sig (hade inte lika mycket tid för den under en period då min hund var väldigt sjuk och då var gojan fortfarande utan kompis), min goja är dock på bättringsvägen nu, tack och lov. 

Min 4-åring. rosthuvad vitbukspapegoja <3

Soligajag1
2020-08-06, 11:00

#8  Åhh, , tack så mycket för bilderna . DEM är hel coola ,  Vad heter dem ??  Hur kom det sig att du tog hand om dem ?? J

Jag har alltid velat haft en kakadua eller en fågel , men då tycker jag att man måste ha utrymme, villa eller en större lägenhet. jag kan skriva PM till dig med , bättre . 

Hillevi - Soligajag1

HH 🙂
Upp till toppen