Glasögon
När man kommer upp i åren lite så märker vi ofta att dom behövs, jag har ärvt synfel från min biologiska mor och trodde en tid att synen var på väg att helt försvinna så sa vården då men så blev det inte tack och lov men jag märker tydligt hur viktigt det är att ha både läsglas och vanliga glasögon.
Som yngre kunde jag fuska men jag har haft glasögon i många år och det är nu när jag är 54 som jag upptäcker att det går inte att vara utan som förr. Har nåt rackarns brytningsfel som jag haft sen barn men ändå kunnat vara utan men idag så åker dom på i stort hela tiden och läsa utan är helt omöjligt medan långseendet det går men då bedömer jag inte avstånd eller höjd på exempelvis en trottoar eller i en trapp så jag kliver fel vilket kan bli lite dråpligt och säga brak och snubbel ibland 😊
Har ni glasögon ?
Ja, det har jag. Fick mina första glasögon som ettåring, så jag har haft glasögon i princip hela livet. Numera behöver jag ha två sorter: vanliga paret plus läsglasögon.

Jag har just hämtat ut mina tredje par glasögon idag. Fick mina första runt 30 års åldern så jag har haft glasögon i ca 30 år.Tyvärr så ser jag illa även med glasögon och ibland så illa att jag knappt ser något alls.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har glasögon. Har haft vanliga billiga läsglasögon flera år och förra året slog jag till och köpte ett par progressiva.
Jag tänker byta ut dem nu. Det är hopplöst. Jag har mina gamla läsglasögon till nästan allt utom att läsa i böcker eller på mobilen. Där måste de nya till. Jag använder dem alltså som ett par exklusiva läsglas och de gamla till allt annat.
Jag ser t ex inte på datorn med de nya. Ni kan ju tänka er när man ska betala räkningar och har bankid på mobilen. Det är ett himla bytande av glasögon.
Nu får det bli vanliga glasögon med en läsruta! Alltså dubbelslipade.
Jag har glasögon och måste ha men tycker om dom gör jag inte men valet är att så ok jag får stå ut .
Jag har haft glasögon sedan 3-års ålder och måste ha dem. Men nu när det finns väldigt många snygga och fina glasögon modeller så är det inte lika jobbigt att behöva ha dem.
Var 21-22 år när jag fick glasögon. Skulle inte kunna tänka mig att vara utan dom. Både för att det är snyggt o att jag måste ha dom. Enda gången jag avskyr glasögon är i regn 😝
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Som tur är klarar jag mig med dessa billiga glasögon. Jag har olika styrkor till läsning, datorn och TV-tittande. Glasögon med rätt styrka ligger vid varje ställe. Bra med billiga glasögon, bara att hämta nya när något går sönder.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Har varit närsynt sen tioårsåldern så fick glasögon då. När jag var 20 började jag med linser mot närsyntheten och när jag var strax under 40 så blev synen på nära håll också dålig så då fick läsglasögon och terminalglasögon införskaffas🙂 Tidigare i år skaffade jag mina första progressiva glasögon och det har funkat bra! Brukar säga att jag ser dåligt på alla avstånd haha.
/Christina
Ser rätt bra tycker jag men liten text på förpackningar tycker jag är svårt att se så jag har ett par läsglasögon +1. Kollade synen via jobbet för nått år sedan och det var ungefär bara det som behövdes sa hon och fixade även så jag fick ett par terminalglasögon på min arbetsgivares bekostnad. Men man kan ju inte förvänta sig att ha bra syn hela året jag fyller 50 nästa år
Har haft glasögon i ca 40-års åldern , då började synen bli sämre och sämre , idag har jag på mig dem hela tiden .
HH 🙂
Ja sen jag var i 7 års åldern. Har nu progressiva sen 6-7 år tillbaka med en massa brytningsfel enligt optikern.
Kanske snart dags att byta igen!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Fick glasögon vid 16 pga närsynthet. Avskydde dem så det blev linser några år senare. Det fungerade i ca tjugo år sedan började synen förändras i och med åldern och jag valde bort linserna. Så nu använder jag glasögon på långt håll men klarar mig fortfarande utan när jag läser och inomhus.
Jag har numera glasögon jämt. Här progressiva så jag slipper byta hela tiden. Trodde inte det skulle fungera med min hjärnskada men det gjorde det. På jobbet använder jag terminalglasögon.
/Maria
Klarade mig långt upp i åren utan glasögon, sen fick jag skaffa läsglasögon. Om jag är ute och solen skiner kan jag läsa en tidning utan dom, men inne behöver jag dom.
Har haft glasögon i ett år nu ungefär. Jag har väl egentligen haft något slags synfel ett tag tidigare. Så i ungefär 3 år gick jag och såg tavlan i skolan väldigt dåligt. När lärarna började skriva smått så var det kört för mig😃Då chansade jag mig fram istället under lektionerna när vi skulle ha genomgång, och det har ju jag tydligen lyckats bra med😂 Men för ett år sedan ungefär som sagt var så sa jag till att jag behöver glasögon för att jag inte ser i skolan. Och nu äntligen så ser jag allting på tavlan längst fram igen! Så skönt
Jag använder däremot inte glasögonen hemma så ofta. Det är mest när jag ska kolla på TV och använder mig utav undertexter som jag då använder dom. Annars så fungerar det bra utan🙂
#7 Vilket snyggt "senilsnöre" du har gjort 👍 härligt med egenhändigt gjorda saker 😎 Har tappat bort mitt "senilsnöre" men glasögonen dom hittar jag bakvänd som man är 😃
Det verkar som dom flesta har glasögon på ett eller annat vis. Var tvungen att kolla vad terminalglasögon är för det hade jag aldrig hört om. När jag fick mina första i skolan var jag översynt men det gick över i närsynthet när jag blev äldre. Trodde inte det kunde ändra sig och jag tror det var under tonåren som jag fick gå på ögonträning i Gävle för jag skelade ibland med det ögat som jag har brytningsfel men det försvann och har inte återkommit men brytningsfelet kvarstår.
Kör lite blandade bågar för olika tillfällen och helt beroende på hur jag klär mig. Har ett par progressiva vilka jag först trodde skulle vara till besvär men hädanefter kommer jag att skaffa fler såna för dom blev jag verkligen nöjd med men att läsa en bok eller se på datorn där kör jag enbart läsglasögon för då fungerar dom inte alls men annars är dom toppen 😎
#16 Tack. Jag använder små "nyckelringar" i stället för glasögonhållare av gummi eller plast. När skalmarna är så tunna, som de är på dessa billiga glasögonen håller det bättre.
Här är fler varianter:
https://pyssel.ifokus.se/discussions/58775e27ce12c44b0f001f82-senilsnore
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Har glasögon och haft sedan jag gick i 3an/4an minns inte riktgt, är snart 30
Måste ha - annars kan jag inte köra bil mm. Aldrig gillat linser, jag tycker jag passar bättre utan glasögon men gillar inte att sätta in linser så får bli glasögon
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har haft glasögon sedan jag var 16 år. Minns att jag fick dem samma vecka som jag fick tandställning! NÖÖÖÖÖRD! 😃