Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 824 ggr
Maria
3

Hoffmannsdroppar

Är det någon mer än jag (som är lika gammal) som fått Hoffmannsdroppar på en sockerbit för diverse krämpor?😃

/Maria

Tarotstollan
0

Jag känner igen namnet men när jag googlade på flaskans utseende, så känner jag inte igen den. Men har ett svagt minne av att jag fick något droppat på en sockerbit när jag var liten, det kan ju ha varit det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
0

Jag har ingen aning , vet inte ens vad det är ??

HH 🙂

Tant Grön
0

Inte Hoffmanns droppar, men Oleum basileum fick vi på en sockerbit mot förkylning. 🙂

Maria
0

Min mormor hade alltid dropparna hemma. Inte mina föräldrar.

/Maria

Tarotstollan
0

#1. Det var nog Oleum Basileum jag fick när jag tänker efter. Det köpte jag på apoteket ända tills de slutade sälja det, önskar att de kunde ta tillbaka det i sortimentet igen.

Pyttelite
2

Tror att det hade en viss effekt. Ursprungsreceptet var 1 del eter och 3 delar sprit! Är det klassat som barnaga idag eller varnvård? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hoffmanns_droppar

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
1

Finns inte Oleum Basileum längre! Min räddare på vintern. Har en flaska tror jag, men den kommer ju ta slut.
Det blir till att göra själv då;

Ingredienser

1,0 g innehåller:

Aktiva ingredienser:
Pepparmyntolja (Mentha piperitae aetheroleum), Eukalyptusolja (Eucalypti aetheroleum), Kajeputolja (Cajeputi aetheroleum).

Övriga ingredienser:
Vintergrönolja (Gaultheriae aetheroleum), Enbärsolja (Juniperi aetheroleum), Kryddnejlikeolja (Caryophylli aetheroleum).

Tarotstollan
0

Tror att det är 2-3 år sedan det försvann från Apoteket. De pratade då om ev. något nytt recept på det, men jag har inte sett att det kommit tillbaka. Fast ärligt talat så har jag inte tittat efter det på ett tag.
Använder numera den starka vita Tiger Balsamen istället.

Agnetachristina
1

Oleum Basileum, ja… minns det. Och Vicks inhalator och salvan som man smorde på bröstet vid snuva. Kommer också ihåg att det fanns kininpulver i kuvert att köpa på apoteket… hjälpte som sjutton mot flunsa genom att man svettades ut allt elände över en natt och vaknade pinfrisk… det var tider det…🤒

Caeli
0

Jodå, det blev ett antal sockerbitar med Hoffmans droppar under barndomen. Var vanligt mot illamående och ont i magen om jag minns rätt… Och hjälpte gjorde det! 😁

Maria
0

#10 Jag fick det mot huvudvärk😉

/Maria

JMW
0

Aldrig hört talas om.

Lillyrod
0

Jag har heller aldrig hört talas om någon av de här produkterna.

Totum
1

Näe, men Vademecum på en sockerbit fick vi ibland.

[Vandrar]
3

Det här minns jag men vi hade det inte hemma däremot gav mormor mig det nån gång och jag tror även hos farmor och farfar och man blev ju bra 😎

Gamla hederliga metoder borde finnas kvar än idag för mycket kunde verkligen göra väl för oss.

Jag minns en resa med min far, jag brukade åka med honom ofta på hans affärsresor i mina yngre år och den gången åkte  vi över till Finland och jag blev dunderförkyld så där riktigt risigt sjuk och snabbt gick det på bara några timmar.

Men så var det en man som satt i sammanträdesrummet som såg hur klen jag var för jag var med in där innan sammanträdet började och han blandade nån stark sprit med  någonting mer, vad minns jag inte men så sa han drick det här så blir du bra.

Jag gick upp på hotellrummet sen efter och satt i timmar och duschade varmt  i badkaret för jag frös så oerhört men dagen efter var jag i toppskick som om nån förkylning inte ens hade funnits.

Finländarna är bra på sånt här och det där minns jag så starkt för jag blev så oerhört imponerad över att bli frisk så där över natten och det han gav mig då var en utrensning utan dess like och natten blev jobbig men dagen efter var det full fart på mig 😎

Tant Grön
0

#15 Kanske var det denna du fick i Finland:  https://www.ortagubben.se/kosttillskott/barrtradsdryck-600-ml-1

Magi-cat
0

Hm, undrar om det var de dropparna min mormor gav mig, på en sockerbit eller så smorde hon den täppta näsan så det sved. 😃

Fast den dekokten luktade kamfer har jag för mig. Jag älskar kamfer. 🙂 Kanske väcker det minnen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
1

#17 Kamferolja på en bomullstuss fick vi i öronen när vi hade öroninflammation. Man gick inte så ofta till doktorn på den tiden.