Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 602 ggr
Maria
2020-06-14 09:14
1

Dialekt

Har ni någon dialekt? Hörs det varifrån ni kommer?😉

/Maria

Fridaaaa
2020-06-14 09:15
1

Sedan jag flyttade till smålandsgränsen (dock ännu Blekinge) tror många att jag är från Småland haha! Man hör inte att jag är från listerlandet - pratar inte lister längre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2020-06-14 09:17
0

Jadå, jag pratar fortfarande göteborgska trots många år på landet.

Soligajag1
2020-06-14 09:19
0

Jaadå , , jag pratar som en Västmanländska , , har bott här länge . Sen när jag berättar att jag även är finsk är det ingen som tror det för att jag inte har något finskt  uttal .  Tackar folk för det .

HH 🙂

Herveaux
2020-06-14 09:23
0

Njäe, uppländska är väl inte den mest distinkta dialekten, men det är den jag har.
Efter 15 år med en fd Kiruna-bo har det dock hänt att folk har frågat om jag är uppifrån så jag tror hans dialekt har smittat av sig lite.

// Harley

Maria
2020-06-14 09:25
1

Jag pratar riktig Göteborgska😃

/Maria

Lillyrod
2020-06-14 09:27
1

Jag har absolut dialekt. Inte den vackraste i mina öron.

För något år sedan fanns det en skylt utanför en butik på Storgatan där det stod: Vaam kåååv med brööö 15 kr. Det är bland det roligaste jag sett. Det är precis så det låter 😃

Karmatarerskanise
2020-06-14 09:49
0

Skånska här

Carmarino
2020-06-14 10:02
0

Nog hörs det att jag är från Skåne alltid, även om jag inte pratar den allra bredaste varianten. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annielle
2020-06-14 10:26
0

Har aldrig haft någon bred dialekt av västgötska, men efter att ha bott i Stockholm i lite mer än halva mitt liv är det sällan någon inser att jag inte kommer här ifrån, men när de inser att jag inte är i från Stockholm brukar det vara för att min pappa är på besök och jag omedvetet börjar prata mer västgötska eller när det kommer till ö som att säga sjön till exempel som vi västgötar har en tendens att uttala mer med u i stället för ö. Men börjar någon med göteborska, värmländska eller liknande prata med mig har jag en tendens att börja prata liknande deras dialekt också har jag märkt.😃 (inte norrländska och skånska där emot)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

JMW
2020-06-14 10:34
0

Ingen dialekt alls. Känns som jag inte kommer någonstans ifrån. Finland-Västergötland- Västmanland-Stockholms län-Småland. Pratar nog vad man kallar rikssvenska.

CasaRamon
2020-06-14 13:17
1

Kommer från Norrland, men flyttade till Stockholm vid 15-års ålder. Tycker inte själv, att jag pratar norrländska annat än när jag pratar med annan norrlänning. Då kan jag själv höra min  dialekt. 🙂

[Vandrar]
2020-06-14 17:37
2

Det är intressant det här med dialekt och med språk för vi påverkas genom hela livet beroende på vart vi bor. Jag talar mycket rikssvenska men jag har en förmåga att ta efter Dialekter beroende på vart jag befinner mig eller om jag har flyttat så har jag snabbt fångat upp dialekt utan att ens göra någon som helst ansträngning den har bara funnits där naturligt för mig och gör än idag.

Jag har bott på flera platser  och vart ut i världen och tagit upp  andra språk väldigt snabbt och det här tror jag dom flesta av oss gör vi tar efter där vi just nu och då befinner oss och många språk kan påminna om vårt eget så det är inte konstigt alls.

Jag talar flytande dialekter  inom Sverige men å andra sidan så har jag intresse i det och har haft sen barn så jag snappar upp och det kommer ut som dialekt .

Är jag uppe i Norrland så åker den dialekten på, är jag i Dalarna så åker den dialekten fram, är jag i Sthlm så kan jag låta som den värsta söderkisen och jag  vet inte vad jag gör men det bara kommer och sitter där 😃

Äntä fur grummli, not john sveger ick sine jorlla  😉

Scorpio97
2020-06-14 18:00
0

Hälsingemål. Pratar mer dialekt när jag är hos mamma/med familjen än när jag åker till Uppsala och pratar med klasskompisar. Men vissa ord hörs det på, och om jag är väldigt trött brukar dialekten bli tydligare Är kass på att härma Dialekter, och brukar inte plocka upp andra Dialekter heller. Syrran blir dock väldigt lätt "smittad" av dialekten hos personen hon pratar med

//Jessie

[Leifsdotra]
2020-06-15 09:28
0

Jag har dialekt, men inte så mycket som mina äldre släktingar från samma ort. Rickard Olsson och Rolf Lassgård är ju från Gävle och där har jag bott länge så då blev det med åren att min medfödda dialekt blandades upp. Min man är född och uppvuxen i Uppsala så jag tror att även det påverkar en del att jag håller kvar vid en dialekt som påminner mer om Gävlemål än min ursprungliga som ibland misstas för dalmål. Makens barndomskompisar tycker att han lagt sig till men en "bred och bonnig dialekt" 😃. Jag pratar inte samma dialekt som de infödda där vi bor nu, men vår yngste son som var 7 år när vi flyttade hit gör det.

Lona
2020-06-15 14:51
2

Rätt redi götebosska här. Inte finaste dialekten precis men det finns värre - och Dialekter är något vi borde värna om, tycker jag!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

sp0ngeb0b
2020-06-15 17:09
1

Oh ja. Jag har bott i Skåne hela mitt liv och det hörs. Inte den bredaste jag har hört men definitivt ordentlig skånska. Håller med ovanstående, gillar när folk har tydliga dialekter 😃

Tippy-Toe
2020-06-15 20:01
0

Flyttade från Dalarna till Halland när jag var 14. Sen bodde jag ett tag i Stockholm och efter det några år i Småland och är nu tillbaka i Halland. Utöver det pratar min man och jag mest engelska hemma. Så jag har nog ingen egen dialekt kvar utan den ändras lite beroende på vem jag pratar med.

Lia
2020-07-01 16:24
0

Född och uppvuxen i Skåne, men det är det aldrig någon som trott på. Jag pratar rikssvenska som min mamma.

aggeelin
2020-07-01 22:50
0

Jag är dålig på att prata närkingska men det hörs nog lite. Om jag pratar med min kusin i Lesjöfors kan jag prata värmländska.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet