Matplanering
När planerar du vad du ska äta idag?
Stolt ägare till tre La permer
Det gjorde jag igår. Potatisen är redan skalad och ligger i kastrull. Äggen är kokta. Blir fiskgryta idag.
Jag försöker fundera någon/några dagar i förväg. Ibland blir det inte så och då står jag här på eftermiddagen och undrar vad vi ska äta. 😃

Jag försöker planera dagen innan vad vi ska äta.Ta fram ev mat ur frysen.
Ibland blir det inte så och då blir det så mycket jobbigare.Fredags och lördagsmaten kan jag gå och fundera över på ett par dagar. Vi äter lite "finare" mat på fredagar och lördagar. Det betyder inte alltid att det är dyrare men lite mer tillfixat helt enkelt.
För ca två veckor sedan. Gör treveckors matsedel och storhandlar när jag åker till affären. Vill inte vara med folk nu i coronatider så jag begränsar matinköpen till så få som möjligt.
Vi veckoplanerar och fryser in lunchlådor.
Under veckan så äter vi lunch och något lättare på kvällen. Inte som förr då det blev mer eller mindre två middagar varje dag.
/Maria

Vi äter soppa till lunch vintertid och sallad sommartid.På kvällen äter vi lagad mat.
Jag planerar oftast dagen före. Portionsfryser kött, fisk och kyckling så behöver ta fram det kvällen före om det ska tina innan tillagning. Äter oftast bara middag så det är bara den som behöver planeras. Äter jag andra måltider är det spontant.
Glömmer jag bort att planera eller planerna blir ändrade har jag alltid ägg, ost och tex kassler eller räkor hemma. Så en omelett går alltid att fixa. Köttfärsen är också i så tunna paket att det går att slänga direkt i stekpannan.
//Jessie
Fem minuter innan matdags, typ. 😬
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
När jag börjar bli hungrig. Kan planera maträtter när jag ska handla för att se till att jag har allt hemma men planerar aldrig när jag ska äta en viss maträtt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Vi planerar någon vecka eller två i taget, lagar och fryser in men det är klart att vi spontanlagar mat också för ibland blir man sugen på något som man inte tänkt sig.
Om jag vet dagen innan är jag nöjd : )
Här hemma är vi ganska dåliga på att planera… oftast planerar vi bara en rätt i taget men då lagar vi så det räcker minst 2 dagar. Just denna gången har vi lagat tre rätter under helgen och idag tog de slut. Så dagens middag var väl planerad för några dagar sedan men normalt brukar vi planera under dagen eller eftermiddagen. Försöker bättra mig dock då det känns dumt att handla så ofta nuförtiden.

#11 Med planering behöver man inte handla ofta.
#12 Jag vet, just därför jag vill bättra mig.
När det gäller middagsmat brukar vi oftast bestämma vad vi ska ha ett par timmar innan. Antingen har vi det som behövs eller så får vi gå ner till vårt lokala Ica. Gillar inte att planera maten långt innan, trevligare att äta det man är sugen på för dagen.
Lunch brukar ofta bli rester från middagen dan innan eller så blir det ett hopkok av vad som finns hemma (jobbar oftast hemifrån i dessa tider).
/Christina