Den stora älgvandringen
Brukar ni titta på ”Den stora älgvandringen”? Avkopplande och spännande att se så många älgar på samma gång. Dessutom renar, järv, rävar och fåglar. I flera tusen år har älgarna vandrat samma leder för att komma till sommarens rika betesmarker https://www.svtplay.se/video/26400826/den-stora-algvandringen/den-stora-algvandringen-sasong-2-slow-tv-dag-17?start=auto
Ja, jag kollar då och då, men mest på klippen när djur är i bild. Extra roligt när älgarna äntligen började dyka upp.
Sajtvärd Katter iFokus
Tittade förra året och det enda spännande jag såg var en svan. 😂
Jag brukar kika! 🙂
Tycker det känns lite fridfullt att se.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag har faktiskt inte tittat. Bara sett klipp de visat på nyheterna.
/Maria
Väldigt trevlig idé! 🌺
Tittar lite ibland när jag kommer ihåg det.
Idag har det varit riktigt många älgar!
Jag visste inte ens om att detta fanns! Måste kolla när jag får tid, just nu är det ju mörkt så tippar på att alla djuren sover.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har inte heller hört talas om detta förut. Intressant.
Det finns en FaceBook grupp som heter Vi som gillar den stora älgvandringen …. där folk lägger upp bilder, ställer frågor mm.
I går tittade jag i flera timmar, först var det "dött", men så dök det upp en massa älgar! Jag gillar slow-tv och tycker att detta är perfekt. Önskar bara att jag hörde naturljuden lite bättre.
Jag la nyss upp en printscreen på en älg som heter Jokern, men nu finns det inte kvar här. Var det otillåten bild tro? Men för den som är intresserad så rör det på sig i Kullbergsskogen nu.
Här på LK är inget borttaget. Konstigt.
/Maria
#11 Såg att din bild ligger i morgontråden.
/Maria
Jag förstår att det måste vara intressant att se, men jag har tydligen haft otur. Eller så har jag inte tittat tillräckligt länge, för jag har inte sett ett enda djur när jag slagit på det programmet.
Vi bor mitt i skogen så jag ser fler djur när jag är ute på skogspromenad härhemma (inte just älg så ofta) Rådjur ser jag flera gånger i veckan, vi har ett rådjurspar som uppehåller sig kring vår gård och har gjort det i flera år. Jättemysigt!
#15 Vissa dagar får man vänta en stund innan man ser några älgar.
Det här har jag helt missat men jag ser aldrig på tv så inte undra på jag missat ja ja men det där ska jag se på för oj så vackert ❤️
Det har inte varit jättemycket aktivitet idag, men det var trevligt att få se Jokern.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Men ett par timmar, och just nu är det flera älgar vid vattnet.
Nu har jag sett renar, älgar, svanar och andra dykfåglar.
Var någonstans i Sverige är detta? Är det från olika ställen eller ett och samma ställe?
Som svar på TS fråga så, nej, jag tittar inte på det. Vet inte när jag skulle få tid till det och sen att sitta och titta på bilder från skog och mark och kanske något älg är inte min grej. Det skulle jag aldrig ha ro till att göra.
#26 Men det är alldeles ok. Vi är olika. Jag sitter inte dygnet runt, men slår på min ipad och tittar när jag äter och fikar eller tar en paus i trädgårdsarbetet. Som ensamstående pensionär som till stor del håller mig isolerad pga corona, så är det ett bra sällskap.
#27 👍
#25. Tack för kartan, lättare att få en bild över hur det ser ut nu och hur de rör sig!👍
#31 Ja de har väldigt svårt att komma upp på land om isen ligger kvar, så det är därför dom tvekar.
Brukar inte titta på älgarna mer än tillfälligt några sekunder då och då. Imorse såg jag däremot lite mer - det var sex stycken älgar i bild. De flesta låg ner och vilade. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#33 👍 Och just nu har de något fel med kamerorna, men hoppas det fixar sig snart.
Vattnet ser lite varmare ut, typ +3 grader.
Jag glömde att skriva och säga att jag tittade häromdagen för första gången. Helt hopplöst men jag fastnade och helt plötsligt var där 5 älgar🙂
/Maria
#38 Det är beroendeframkallande 😊