Kökssysslor
Hejsan ! En fråga jag funderade på , angående kök , diska och städa. Jag bor ensam med mina 2 katter 🐈 🐈 . Dem hårar väldigt mycket ! Får byta vatten skålen flera ggr om dagen . Att diska är inte min favorit sysselsättning men jag diskar flera ggr om dagen , jag har ingen diskmaskin . ( hade ingen när vi va en familj då barnen va små.) Vi turades om att diska , när vi hade ätit så diskade vi oftast efteråt. Jag kommer ihåg flera ggr när vi va hos mamma och pappa,( dem hade diskmaskin) Men vi diskade för hand ändå . Hur gör ni ? Har ni diskmaskin? Intressant fråga tycker jag. Soligajag1 ☀️
HH 🙂
Har två bostäder, en med diskmaskin och en utan. Den bostad som jag till 99% bor i har ingen diskmaskin. Absolut inget problem eftersom jag gärna handdiskar, tycker att det är småtrevligt. Är inte särskilt förtjust i diskmaskin.
Vi har ingen diskmaskin och jag har ingen större önskan om att skaffa en heller. Vi är två i hushållet så det blir inte så mycket. Vi diskar tillsammans efter middagen.
# 1 Så härligt ! En som jag ! Vissa dar blir disken liggande en stund , men sen tar jag tag i det . Tycker inte om att vakna på morgonen fullt med disk . 😀 Det roliga med diskmaskin är att alla är så olika . 😀 skrattar gott åt min yngsta son , när jag ska ställa in tallriken efter maten , mamma säger han : skölj gärna tallriken bättre + att besticken har en plats i maskinen. 😀
HH 🙂
#3 Alla tre döttrarna är utflugna, så bor själv = inte mkt disk. Gillar en tom diskho :) Så, det diskas mkt & ofta här. Ett bra diskmedel är ett måste, det får kosta lite. Det verkligen sämsta med diskmaskin är att det sliter så på tallrikar och bestick. Mina kockknivar skulle jag aldrig få för mig att maskindiska.
Har jag berättat att jag gärna dammsuger också..?
Har ingen diskmaskin vare sig i lägenheten eller i sommarstugan. Ibland kanske man önskar att man hade en i lägenheten det går ju snabbt bara städa av ifall man kan ställa in det mesta i diskmaskinen, men oftast tänker jag inte på det
Jag har ingen diskmaskin och önskar ingen heller. Det funkar bra att diska själv 😊
#6 Håller med dig! 😀 Oftast diskar jag efter maten , direkt . Sen sätter jag i soffan med kaffe ☕️ t , 😀
HH 🙂
Växte upp med diskmaskin och saknar det så in i h…vete😂
Sedan jag flyttade till egen lägenhet (för bara några år sedan faktiskt…bodde hemma länge av olika anledningar) så har jag tyvärr ingen diskmaskin…men funderar starkt på att fråga hyresvärden om jag får sätta in en (i alla fall typ. en bänkdiskmaskin eller en liten en).
Jag hatar att handdiska, det är så trist, haha. Finns så mycket annat jag hellre gör och även om man har diskmaskin så måste ju en del diskas för hand ändå…det tycker jag räcker, hehe.
Sen skulle det vara skönt att ex. kunna köra djurens skålar, vissa av deras leksaker (som är krångliga att rengöra för hand) osv. i maskin ibland.
Känns som en diskmaskin skulle underlätta väldigt…trots att jag bor ensam (eller ja…ensam människa då). Jag har typ. en miljard djur (knappt överdrivet ens 😉) och det blir därmed en hel del disk p.g.a. djuren också. Lagar ju liksom mat till vissa av djuren också (förutom till mig själv då) så…åh…en diskmaskin🤤
/Chinesecrestedlover

Vi har diskmaskin.Med jag diskar mycket för hand.Karotter,skålar .glas på fot.kastruller och knivar.
Oftast så diskar jag under tiden jag lagar mat så att det ska vara mindre att ta rätt på efter maten.
Stolt ägare till tre La permer
Man får rena händer av att handdiska.. 😉
Jag har alltid tyckt att det är ganska trevligt att handdiska.
Vi har bott på en massa ställen genom åren men det är först i det senaste stället (litet radhus) där vi har diskmaskin.
Alla åren då sonen bodde hemma och vi alltid var många till middag hade jag egentligen behövt den bättre 😉
/Maria
Glömde svara på frågan.😃
Jag diskar allt som går att diska i maskinen. Inte mina gjutjärnspannor men annars det mesta. Idag skulle jag inte klara mig utan maskinen känns det som.
/Maria
# 8 Ha ha . . 😀😂 Det låter som min son , skrattar gott 😋 Har aldrig haft diskmaskin hemma , vet att barnen tyckte det va jobbigt ibland , när jag hade kalas hemma . Så oftast diskade jag eller min syster medans dem andra fikade . 😀 Sen fick jag höra : Kom o sätt dig här med mamma o fika , vi kan diska sen . Mina grabbar ( är 33 o 26 nu) bor själva, har diskmaskin såklart ! En bänk diskmaskin kan du köpa , be en elektriker fixa det åt dig.
HH 🙂
Har aldrig haft diskmaskin, och har oftast så lite disk att det ändå inte hade lönat sig att använda diskmaskin. Det lilla jag har diskar jag av när jag har ätit. Tekoppen brukar jag bara diska av i hett vatten. Har aldrig disk stående varken i vasken eller på diskbänken.
Har en stor glasskål som vattenskål till katterna. Mina katter hårar inte i den så jag diskar den bara varannan dag (förutom om det hamnat något skräp i den för då byter jag direkt). Använder vatten från min britakanna så det blir inte dåligt, som kranvatten kan bli.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har inte heller diskmaskin. Inte för att jag tycker det är speciellt kul att handdiska, utan för att jag tycker väldigt illa om hur ytan blir på porslin som maskindiskas. Lite sträv, sådär. Sen gillar jag gammalt porslin, och vill absolut inte förstöra det jag har genom att köra det i diskmaskin.
Avskyr att diska, så jag hade gärna velat ha en diskmaskin. Så när jag diskar är det ofta så mycket att jag inte varken vill eller orkar diska färdigt. 🤦♂️
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#16 Sådär va jag förut med , tycker inte om att diska , men nu diskar jag undan efter frukost , lunch och kvällsmaten . Förstår dig! 😀
HH 🙂
Diskmaskin, behövs på tre personer och djur
Jag får dessutom exsem av diskmedel
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Även om man bara är 2 personer, så är en diskmaskin perfekt. Man sköljer disken och ställer in i maskinen. Snabbt och enkelt. Sen diskar jag när maskinen är fylld, brukar bli var tredje dag. Lite handdisk blir det ju förstås ändå, kastruller och sånt.