Palettblad
De är jättefina. Tyvärr är de inte lika fina när de börjar växa. Mina blir alltid för långa och rangliga hur mycket jag än toppar dem.
En av de jag hade har klarat vintern och jag har tagit nya skott på den idag faktiskt.
Ja man får ta sticklingar för att ha fina plantor jämt är min erfarenhet.
/Maria

Jag har sått palettblad så om någon vecka ska jag plantera om dem.Tänkte ha dem i utelådan på framsidan tillsammans med två klockrankor som får växa på nätet till altanen.
Stolt ägare till tre La permer
Ja de är fina! Jag föredrar dock de som blir alldeles knallcerise. Tänk på att akta så att de inte får för mycket sol bara, då blir de bara mörka och inte alls lika färgsprakande och fina. (De jag hade som var cerise blev helt svarta i solen( inte som att de var torra och brända alltså)
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag älskar de alldeles svarta….🙂
/Maria
#5 Ja men då så! 🙂
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Vilka fina! Härligt med olika fäger!
Åh, jag hade alltid palettblad när jag var liten! Får nog skaffa igen, de är så fina och dessutom lättskötta. Är de tåliga om de bor ute på sommaren? (Göteborg, skyddat läge.) De är väl inte giftiga? Hundarna brukar inte äta på växterna men det är ju lika bra att ha växter som det är ok att tugga på OM hundarna skulle ta sig ett bett…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag brukar faktiskt ha mina inne och jag bor i Göteborg😉
Det är mest för att de ska få behålla sina fina färger men de tål med all säkerhet att stå ute också.
Mina katter har aldrig bitit i dessa och jag har inte hört att de ska vara giftiga.
/Maria
#1 Mitt tips för att de inte ska bli för rangliga är att klippa ner dem JÄTTEMYCKET. Alltså, så mycket att man knappt kan tro att de någonsin kommer ta sig. Jag hade ett litet missöde med mitt ganska stora palettblad (lämnade den hemma för länge utan vattning när jag var bortrest) och den blev ful, hängig och sne så jag bestämde mig för att prova klippa ner den helt. Sparade några cm längst ner bara. Dock tror jag man måste klippa precis ovanför ett bladpar för att den ska förgrena sig. Efter några veckor när den tagit sig klippte jag ner den ännu mer. Nu börjar den likna en riktigt fin buske! Tror det var i början på mars jag klippte ner den första gången så snabbt går det.
#11 Vad roligt att den verkat klara sig🙂
/Maria