Skinkan
Hur tillagar ni skinkan? I ugnen, kokar, ugnspåse, eller kanske något helt annat?
/Maria
I ugnen på 75 grader ca. Den står där ett helt dygn och blir saftig och god.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#1 Ah vad spännande.
/Maria
Köper förkokt så kör i ugnen sen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 så spännande att få och vänta och känna den goda doften. Sen äter vi den varm med senap kvällen före julafton
Vi köper också färdigkokt, och griljerar den i ugnen.
Köper färdigkokt och griljerar i ugnen. Den är som godast när den kommer ut där varm. Då brukar jag stå där och äta ett bra tag 😃
Jag har gjort skinkan från grunden. Börja med att salta den då osv men det är väldigt länge sen.
Vi köpte en rimmad skinka och körde den vakuumpackad i sous vide i några timmar innan den griljerades med senap i ugnen. Blev otroligt gott🙂
/Christina
Köper rimmad okokt skinka och gör på låg värme i ugn. Tar ut vid 70 grader. I år gör min mamma skinkan och hon föredrar torrare skinka så den tas ut vid högre innertemperatur. Blev Ugglarps rimmade i år.

Köper färdigkokt och griljerar i ugnen.Sen tar jag fram skärmaskinen och skär upp hela skinkan på en gång.Vörtsmörgås med skinka och senap kvällen innan julafton.
Stolt ägare till tre La permer
#9 precis! Varm skinka med senap och en god öl är tradition kvällen före julafton!
Nu äter jag nästan inget kött men en julskinka brukar jag vilja ha och den kokar jag på spisen men griljera det går inte för jag får migrän av det när den står i ugnen däremot kan jag äta griljerad men just själva griljeringen det går inte migrännerven med på så här blir den enbart kokt men det är gott det också 😎
Då blir det julskinka hos föräldrarna idag. På vörtbröd med senap så klart :)
Förr gjorde jag alltid skinkan i ugnen i folie. Nu har jag köpt färdigkokt de senaste åren så jag behöver bara griljera.
Oj vad många som köper färdigkokt. Tycker ni de är bra?
/Maria
#14 De jag köpt har varit jättebra. Det finns ju alltid tester på skinka och bäst i år är Lidls skinkor från Svea Lantkött. Detta enligt Expressen kök.
Jag har köpt Icas i flera år och det är inget fel på den : )
Jag köpte en från Smålandskött. Har precis smakat på den och den var jättegod.
Inte alls!
Kokar skinkan och griljerar själv.
I år blev det färdigkokt, men annars kokar jag först och griljerar sedan.