Godmorgon torsdag 19 december
Godmorgon på er.
Idag är det redan torsdag. Tänk vad dagarna går fort.
Har ni koll på ert julplanerande?
/Maria
God morgon. Tre plusgrader ute och den lilla snön som fanns är borta igen. Det blir förmodligen ingen vit jul i år, och det tycker jag är tråkigt. Julplanerandet går framåt precis som det ska, och läget är under kontroll.

God morgon
Mannen ska åka och hämta den älgen de sköt i lördags och sen ska han hjälpa till att stycka den.
Själv ska jag roa mig här hemma.Vid två ska vi ner på ett möte nere hos svärmor.
Ha en skön torsdag.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Min man fick just reda på att vi får inte spola vatten eller spola på toaletterna på hela dagen för grannen ska relina sina rör.
Det känns som om det var ett meddelande i sista stunden och det hade man gärna velat veta lite tidigare än samma morgon.😡
/Maria
#3 Sånt hade man ju verkligen velat veta i lite mer god tid, kan jag tycka. Så himla opraktiskt!
#4 Ja verkligen.
Jag har satt postit-lappar på toasitsarna där jag skrivit "spola ej".
Satt propparna i vasken och handfaten så det ska nog lösa sig. Spola vatten får jag ju men inte hälla ut det så i nödfall får jag väl ta en hink och hälla i trädgården.
De har redan börjat jobba kan jag höra genom väggarna.
/Maria
#5 Smart med postit. Det är så väldigt lätt att gå på autopilot. Hoppas det härdar fort så att du kan leva som vanligt igen.
Här hemma är vattnet avstängt mellan 09:30-14:00 för att de ska reparera rör… som de gjorde förra veckan också… vad gör de som tar sådan tid???
Jädrans. Jag kan ju inte tvätta eller använda diskmaskinen heller. Jösses vad ska jag hitta på då haha😁
/Maria
#8 Läsa? Skriva berättelser eller rita
Go förmiddag , , Jisses vad jag har sovit . Feber och förkyld , ,
#8 Helt galet . Vad är det som är så viktigt så dem måste fixa det nu , precis innan Jul o allt , när dem vet att folk har mycket . Vad arg jag skulle va/ bli .
Nu är jag inte så "kaxig" i denna förkylning , riktigt jobbigt . Varför måste dem skicka den till mig , , nu !!! Får vila och vila . . Gjorde en ingefärs shot igår , , men den hjälper inte nu . Försent . Grrr. . . 🤪
Får titta på denna Krans och må gott . 🙂🌺

HH 🙂
#10 Du får krya på dig🙂
/Maria
#11 Tack Maria 😀
HH 🙂
God förmiddag! Inget vatten Maria! Ja vad ska du göra nu tro?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jo vatten har jag men får inte spola eller hälla ut det☺
/Maria
Arbetet blev klart idag så nu är det bara att spola på som vanligt. 🙂
/Maria
#15 Så skönt för er !! Grattis ! 😀👌🏽
HH 🙂
Jag gjorde i ugnen förra året för första gången men jag tyckte inte de blev bra. De blev så himla hårda.
Jag ska göra köttbullar i morgon men då blir det på stekplåten som vanligt. Något tips för att få dem bra även i ugnen?

Man kan ju försteka dem på spisen och sen köra dem klara i ugnen.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Det kan man ju göra men det känns som om det är mer jobb än att göra dem klara på stekplåten. Får se hur jag gör i morgon 🙂

#20 Såhär gör jag , Alltid i ugnen . jag gör mina köttbullar större och en lösare deg . Köttfärs, 1 ägg , blandar ströbröd i mjölk i en kopp -låter det dra en stund , sen i med det i köttfärsblandningen , 2-3 st lökar som jag kört i matberedaren, hade i den råa löken i köttfärsblandningen , sen kryddor som salt , färsk persilja som jag hackat , lite smör , allround krydda . klart . nu är det dags att rulla dem .
In i ugnen . med smör på plåten , gräddar dem i ca 225 g , tills dem är lite bruna och lite hårda på ytan .
HH 🙂

Köttbullar klara . Så goda . perfekt .
HH 🙂
Jag antar att smeten ska vara lösare än den jag brukar göra om man ska lyckas i ugnen. Hmmm får fundera på hur jag ska göra.
Nu ska jag inte göra så många som jag brukar så det blir kanske stekplåten ändå. Huvudbry 🤔