Trivs ni med era grannar?
Som frågan lyder. Hur har ni det med grannarna. Umgås ni? Ni kanske inte ens hejar😉
Berätta…
/Maria
Ser knappt mina grannar i stan (bor i lägenhet) vi verkar ha olika tider då vi kommer och går men ser jag nån så hejar man såklart. Har några grannar vid sommarstugan och vi hejar och snackar lite men är inte så att vi brukar umgås.
Jag trivs alldeles utmärkt med mina grannar, men vi umgås inte precis. Däremot så pratar vi när vi springer på varandra ute, och när vi har gemensamma arbetsdagar på vägen (enskild väg så vi sköter en del underhåll själva). Jag vet att de finns, och att de hjälper till om jag behöver hjälp med någonting, och givetvis hjälper jag till om de behöver hjälp med någonting. Enda bekymret är ena grannens översociala katt, som gärna vill komma in till oss, men i sammanhanget är det ett rätt litet problem. Det kunde vara så mycket värre.

Det är lite olika. Vissa umgås vi med. Andra hejar vi på och en del hejar jag på men de hejar inte tillbaka.
Vaktar ofta ena grannens katt och hus när de är bortresta. De hjälper i sin tur oss när vi behöver hjälp. Vi har lånat deras bil och de har lånat vår bil.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Min närmsta granne är en gubbe som går och tittar i våran trädgård, i postlådan, i carporten, går och tittar på bilarna om vi har besök, kommer och tittar om vi får något levererat, kommer ut och ska veta vad vi gör så fort vi är ute i trädgården, han kör förbi med gräsklipparen bara för att titta i våran trädgård. Minst sagt avskyr jag honom och numera går jag in så fort jag ser att han kommer ut. Vilket har lett till att jag inte har skött trädgården alls i år. Vi har fått byta postlåda till en med lås på.
Nu har jag bott i lgh'eten i 1 månad och jag tror jag har riktigt bra grannar. Inget stök på sena kvällar/nätterna. Ovanpå mig bor en äldre man som är av den nyfikna sorten - ser stora likheter med min egen pappa - och han är pratglad om han är på utsidan. Jag har inga problem att korta av samtalen, har ju jobbat både som taxichaffis, budchaffis och i affär. 😃 Lägenheten är nog den mest lyhörda jag haft men just där sovrummet är, är det tyst - det är en utbyggnad med tak så just där har jag inget rum ovanpå - en gudagåva- sen kan det knarra i golven bäst sjuttan det vill i övriga delar.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Bor i lägenhet så jag räknar med dem som bor i samma trappuppgång som granne. Jag trivs alldeles utmärkt med dem! Känner mig trygg i huset. Enda negativa är att grannarna under mig röker inne och det luktar upp till oss emellanåt samt i hela trappuppgången. Det är en enorm brandrisk och stinker något förfärligt men vad ska man göra. Har tidigare haft enormt mycket värre grannar, otrevliga, mycket festande och spyor på balkonger, trappuppgångar, kiss i hissar, bankande på dörren klockan 4 på natten så därför känner jag att detta är ett litet problem. Vi umgås inte, men vi hälsar alltid, småpratar ibland m.m. Mycket blandade åldrar men alla är lika trevliga!
//Linda
Trivs bra med mina närmaste grannar. Vi fikar hos varandra ibland och hjälps åt om det behövs. De andra grannarna hälsar jag bara på när vi möts, men de verkar trevliga de också.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4 Men fy, vilken fruktansvärt jobbig granne.
Vi var lite ängsliga att flytta till lägenhet, en bostadsrätt. Vi hade först bott i radhus, sedan eget hus, så radhus igen. Där bodde det ca 100 personer, varav 2 hälsade, vi tyckte det kändes så egendomligt att inte hälsa.
Vi bodde där i 12 år, det jobbiga var att barnen var ute på somrarna till kl 1 på natten, gungade och skrek, sömnen blev dålig.
Så flyttade vi till en lägenhet för 3 år sedan. Vi hoppade till då folk började hälsa, önska välkomna. En så trevlig bostadsrättsförening.
En del grannar ses ute i parken med hundarna. Det är lugnt och skönt, varmt och gott. Vi har fått rökförbud 10 m från huset, så även det problemet är löst.
10 minuter till City, 5 till museum och Bibliotek. Bättre kan man inte bo. Vi vinkar till varandra i fönstren….Det blev så bra! Mvh/WL🌺
Vi bor i lägenhet centralt. Det finns grannar men vi hör dem i princip aldrig!
För ett par år sen höll grannbarnet på och grät hela em/kvällen. Hon var liten då och det kändes väldigt jobbigt med barn som gråter hela tiden. Gör ont i en. Hennes lite ädre syster gjor oxå det när hon var liten. Man hörde aldrig att någon tröstade, pratade med henne. Vi led med barnet eftersom det pågick ett par år. Inget tillfälligt alltså. Numera är allt ok, inget som stör.
Här bor en hel del ungkarlar som mest sover i sin bostad. Äter ute, umgås ute osv. Vi hälsar såklart på alla men umgås inte med nån. Om nån behöver hjälp ställer alla upp, men jag tror inte att några umgås i fastigheten.
Ja :) Ena grannen är svärmor med hennes man och yngsta barn, de andra är äldre mest, är knappt några. Pratar och så men svärmor och dem är enda vi umgås med
(flyttar ihop på måndag så skriver utifrån där)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi bor i ett villaområde. Två av våra närmsta grannar är toppen. Det ena är ett medelålders par, det andra en yngre barnfamilj. Vi pratar, smsar, hjälper varandra. På vintern skottar vi åt de äldre.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag trivs så bra med grannarna . Umgås inte med dem i min trapp ( bor i hyreslägenhet ) men däremot har jag några andra som jag fått kontakt med via mitt Loppis , Hjärtpunkten , en förening som ligger i Biblioteket ,. vi umgås ibland . Härliga Grannar , alla Hejar på varann , så trevligt ! 🙂
HH 🙂
Dom enda grannarna vi egentligen hejar på och har någon form av kontakt med är dom som bor i samma hus som oss. Vi bor alltså i en villa som är delad på två, så vi har en del och dom den andra.
Vi har en vana att bjuda varandra på något gott, dom kommer över med ett fat ibland och vi går över med ett fat ibland. Väldigt trevligt 🙂
Dom som bor i villorna runt oss har vi inte haft någon kontakt med, förutom dom som bor på vår ena sida och dom har vi svårt för på grund av ett par incidenter.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
De ä en bra bit till mina grannar, cirkafär en halv km till den närmste, så he gå bra me den filuren.
Bor i bostadsrätt. Ingen trappuppgång utan trappa på utsidan och loftgång. 4 lägenheter för varje trappa. Två uppe och två nere. De vid min trappa är jättebra och även de vid trappan bredvid utom de som bor vägg i vägg med mej. Killen är jättetrevlig. Hon är ett riktigt monster. Båda i 30-årsåldern. Hon röker på den inglasade balkongen vilket fyller hela min lägenhet med rök.
Jag har sagt till henne och grannen på andra sidan har sagt till henne men hon bara skriker: Det finns ingen lag!! Gå in och stäng dörren då!! Hon röker just i detta nu 😡
Jag tror inte hon fattar att lika mycket går in i deras lägenhet. De har 2 små barn.
Alla andra på området är trevliga. Alla säger Hej när man möts. Även om man möter dem på stan. Jag umgås inte med någon så att vi fikar eller så men byter blomskott, hjälps åt med skjuts om det skulle behövas och lite annat smått och gott.
Vi har jättetrevliga grannar på vår lilla gata. Det har kommit en del nya grannar som är yngre vilket är kul.
Vi umgås inte på vår gata men min man är områdets "alltiallo" vilket gör att det ofta kommer någon och knackar på eller ringer. Han sköter gatubelysningarna, tvättstugan, har nycklar osv.
/Maria
Vi har bra kontakt med våra grannar, de få vi har.I huset närmast (som ändå ligger 300m bort fågelvägen, men nästa dubbelt så långt att gå) bor ett äldre par som numera bara bor här på sommaren eftersom han varken orkar med snöskottning eller vedhantering längre pga sjukdom. Så dem träffar vi bara under sommarhalvåret. Men de är jättemysiga, vi träffas och tar en kaffe eller så emellanåt. Maken och farbrorn brukar ta en bastu tillsammans ibland på sommarkvällarna . De har varit toppen som trygghet för våra barn när de var yngre. De gick ofta dit en stund efter skolan ibland istället för att vara själva hemma innan vi hunnit hem.
Den näst närmast grannen har vi också rätt bra kontakt med, bl a så lånar vi sommarhage till våra hästar av henne eftersom hon inte har egna hästar längre. Vi är hund- och kattvakt ibland åt henne när hon behöver det. Det är med på ett praktiskt plan med tjänster och gentjänster än på det varma vänskapliga planet som med det äldre paret. Men vi har absolut en god relation. Övriga grannar hejar vi på och växlar några ord med, men mer än så är det inte.
Vi har både bra och dåliga grannar, hälsar på dem flesta och småpratar med många. Umgås aktivt med framförallt en av dem och jobbar med en annan. 🙂