Semlor
När jag läste rubriken Peters Samla-tråd ville min hjärna först ha det till semla. 😃
Så jag undrar om ni tycker om semlor? Ska det vara dom vanlig klassiska med mandelmassa och grädde. Äter ni med hetvägg? Eller har ni någon favorit bland alla nya varianter som dyker upp varje år. Semmelwrap, kladdkakesemla, kanelbullesemla osv osv?
Själv är jag lite gammaldags och tycker att en semla är en semla. Alltså vetebulle med mandelmassefyllning och grädde. Alla andra varianter är säkert goda dom också, har exempelvis smakat semmelwrap och gillade den. Men jag tycker semlan ska få vara semla.
Jag som är en gottegris och gillar det mesta som är sött och gott, gillar även semlor. Jag äter gärna 1-2 per år. Det räcker gott. Jag orkar aldrig äta en hel semla då dom är så stora och mäktiga. Hade jag tvingat i mig en hel hade jag mått riktigt illa. Och just ja, jag äter semlan som den är. Klarar inte av varm mjölk.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Älskar semlor. Men fått ge upp det då jag inte tål mandel..
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag är inte glad för grädde. Vill ha vaniljsocker i, i så fall haha!
Men, äter sällan semlor. Föredrar annat.
Sambon däremot älskar det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Ja, vaniljsocker i grädden ska det ju vara. 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Jag tycker om semlor numera eftersom jag gillar allt sött🙂
Däremot inte att få de serverade som jag fick som barn med semlan badande i mjölk😛
/Maria
#3 Inte många som har det, har jag märkt :P
När vi var hos mina föräldrar i helgen så glodde mamma bara på mig när jag sa det haha! :P
#5 Så sant. Jag har alltid i vaniljsocker i grädden när jag gör semlor. Äter jag en köpesemla utan vaniljsocker i grädden ser jag till att alltid ha med lite mandelmassa med grädden så funkar det också.
#6 Härligt att höra fler som har det ;) Godast ju hihi
Jag vill gärna ha naturell grädde.
/Maria
Jag tycker väl om semlan sisådär 1 gång/år men det är sällan jag kan äta den då jag varken tål laktos, gluten eller mandel så jag måste göra det själv eller så blir det inte i princip
Därför kan jag inte testa alla specialare heller även om jag skulle vilja, tycker det verkar kul. Jag kommer nog försöka mig på en tesemla i år om jag orkar och hinner
#1 Testa med mosad banan + inkrom i istället
l'm back
#9 äter inte banan. Bara växer i munnen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#10 Chokladpudding i xD
#11 haha du känner mig 😂🙈
…………………………………..
#12 🤗😃
Älskar semlor, har redan ätit 2 i år! 👍 De skall ätas som de är med något gott att dricka till, som te eller cider.
Har bara testat vaniljsemlor och marsipansemlor då det inte finns så mycket annat att välja på där jag har kunnat köpa just då.
Funderar på om jag inte ätit någon variant med hallonsylt för några år sedan?!🤔
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Semlor är gott om de har riktig mandelmassa, och de ska ätas med varm mjölk. 🙂
Jag är traditionell av mig när det gäller semlor, det ska vara mandelmassa och grädde och i brödet ska det finnas kardemumma. Jag äter med varm mjölk, annars är det bara som vilken bulle som helst i mina ögon. För mig betyder "semla" hetvägg, dvs varm mjölk till, annars får det vara.
Alla nymodiga varianter som presenteras dissar jag, för som sagt, jag är traditionell i semlornas fack. Det spelar ingen roll om varianterna är goda, jag väljer en traditionell semla ändå och jag har aldrig smakat någon annan. 🙂 Ibland är det inte mandelmassa, utan massa från persikokärnor, den äter jag inte heller.
Alldeles vanlig semla för mej tack. Ingen varm mjölk men gärna ett glas kall mjölk till den 🙂
Här är en som verkligen inte gillar semlor 😂 Det är främst mandelmassan som jag inte tycker om, och grädde är jag inte så förtjust i heller. Har provat att äta hetvägg men det gick inte så bra då komjölk, och framför allt varm sådan, ger mig kväljningar. Speciellt kombinationen mjölk och sött bröd är vämjelig för mina smaklökar 🤪
Vi brukar få semlor på jobbet på fettisdagen och då brukar jag såklart inte ta någon sådan och oj vad det väcker frågor och funderingar och det är lika underhållande varje år, tycker jag 😃
/Christina
Jag kan tycka semla är ganska gott men oj så sött. Det blir en om året, bara för att för jag äter ju aldrig bröd. Vi åt varsin igår kväll faktiskt så nu är det bra för min del.
Jag älskar allt sött, men semlor är ingen direkt favorit. Egentligen är det främst mandelmassan jag gillar, samt grädden om den är osötad (sötad grädde gör mig illamående av någon anledning). Men det ska vara riktig mandelmassa, riktig grädde och kardemumma i degen, annars får det vara. Oftast blir det en av mammas hembakade semlor om jag äter en alls :)
Provar gärna nya varianter dock, även om jag inte räknar det som semlor egentligen.
Har aldrig provat med hetvägg/mjölk, och tycker inte det låter så lockande heller.
//Jessie
Tycker inte om semlor men äter dom alla fall:) Tycker mäst om madelmassan.
Jag är ju en bagerska , , vet vad jag vill ha , tycker om . EN vanlig semla , , alltså med mandelmassa och grädde , , bullen ska ha kardemumma i . Mums!! 🙂
HH 🙂
Åt årets första semla igår. Blev bjuden när vi var på middag, så till fikat blev det semlor. Dom hade fått tag i semlor i lite mindre storlek och jag orkade nästan hela. Det var riktigt gott. 🙂
Det ska vara vanliga semlor, inget hittepå. Godast är det när mandelmassan är blandad med grädden
En traditionell semla serverad på assiett. Sötad grädde, mandelmassa och kardemumma i bullen. Ingen varm mjölk, fast jag åt hetvägg som barn och tyckte om det. Numera tycker jag inte om att bullen blir uppblött.
Nå, blir det någon semla idag, så här på fettisdagen?
För mig blir det semla imorgon istället. Halvfabrikat, med köpebulle och så fixar jag med mandelmassa och grädde själv. Min man skulle nämligen äta semla på jobbet idag, så det blir lite mycket med två semlor på en dag.
Men sen kommer det vara färdigt med semlor för i år.
Åt en semla för några veckor sedan. Det räcker så. 🙂
Jag har inte ätit någon semla än, jag tycker det är roligt att hålla på traditionerna. Jag ska påminna frugan så hon köper med sig hem idag.
Vi hade arbetslunch på en bra restaurang i närheten idag, till kaffet fick man en liten minisemla. Sedan har det köpts semlor till eftermiddagsfikat idag också. Första gången någonsin jag äter två semlor på samma dag. Eftermiddagens semla blir troligtvis årets sista!
Chefen bjöd alla på semla i dag 😃 så i år har det totalt blivit 3 stycken
Nä semlor är fan inte gott det ska vara koditori i såfall🤔
Hur många semlor har ni ätit i år? 😉
/Maria
Jag har ätit 6 stycken, än så länge!😉
4 vanliga och 2 vaniljsemlor.
Jag tror jag har ätit två eller om det är tre🤔 men det är i alla fall "vanliga" sorten.
/Maria
0 stycken, har inte hittat någon jag tål och har inte tid att göra egen nu i flytten
l'm back
Ingen ännu 🤔
Ja, två st! ❤️
Jag har ätit en semla idag 🙂
/Maria
Jag åt min 3:dje för i år idag!
Ja, det är ju semletider igen. Jag har inte ätit någon semla än. I år tänkte jag baka bullarna själv. Så det kräver ju viss planering. Jag äter gärna köpesemla också, men maken brukar få allergiska besvär i halsen av mandelmassan i dom av någon konstig anledning. Men hemmagjorda, med mandelmassa ger honom inga besvär.
#40 kolla innehållsförteckningen, billig "mandelmassa" är ibland gjord av aprikoskärnor
l'm back
Har inte ätit nån alls iår äter inte så mycket bakverk men nån semla med mandelmassa blir det från nått bättre bageri, jag vill ha riktig mandel i, Förra året åt jag bara en halv, semlorna på bageriet var så stora att jag och min man delade på en men god var den.
Det blev två semlor igår. Min man ville inte ha sin🙂
/Maria
Jag äter kanske 1 eller 2 semlor när det är säsong. De var godare förr, tycker jag. Numera har jag avprogrammerat allt sött så självklart blir semlan ûber-söt men lite tradition är det och den ska bada i varm mjölk - med kanelpudrad topp. Så lärde farmor mig att äta semla när jag var liten och så har det blivit genom åren. När jag ser en semla så tänker jag genast på farmor - det hänger ihop. Så i år har jag ätit nästan en hel semla i varm mjölk + kanel och bläddrat bland gamla bilder på farmor. ❤️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Smakade en semle kladdkaka förra veckan, ganska gott, men vanlig semla är godare.
Semla är gott men kan vara trist och torr.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har ätit 3 st i år och jag vet att vi kommer att få semla på eftermiddagsfikat idag. Så det här året är första gången sedan jag var barn som jag äter såhär många semlor på samma år! Jag är uppvuxen i en Bandystad och det var tradition att vi i familjen samt min faster med familj gick till mina farföräldrar efter söndagsmatchen och åt semla hos dem🙂
Har klämt 5 än så länge i år.

Det blir nog noll semlor för mig i år.
Stolt ägare till tre La permer
I går testade jag Nutella semlan för första gången! 👍
Trodde den skulle vara sötare men den med mandelmassa i är sötare.
Tyckte inte jag kände Nutella smaken så mycket.
På denna hade de toppat hela locket med hackad mandel på Nutella kräm men eftersom jag äter locket först så fanns det ju ingen mandelsmak i bullen.
Hade de blandat hackad mandel i grädden också, så hade den kanske blivit både mer spännande och godare!
Den var ok men jag väljer hellre den vanliga eller den med hallonsylt i.