Popcorn.
Tycker ni om popcorn? I så fall köper ni eller gör ni egna?
Jag köpte för någon månad sedan en ny popcornmaskin för den jag hade innan, gick hållaren som höll staget som roterar runt popcornen sönder.
Innan köpte jag alltid i affären men det finns ju bara 2 olika sorter vanliga saltade och en med cheddarost, de senaste tycker jag är godast.
Funderar på varför det finns så många olika sorters chips smaker men just med popcorn finns det bara dessa 2 smaker i vanliga affärer att välja mellan.
Vet att jag sett bilder från affärer i USA, där de har massor av konstiga smaker som kaffe, mint och polka popcorn. Kunde ju vara kul att testa några roliga smaker! 😃
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Min man gillar popcorn och han poppar dem i en maskin.Han häller smält smör och salt på dem och äter med sked,Själv kan jag ta en näve och sen räcker det.
Stolt ägare till tre La permer
Jag älskar popcorn men äter det inte jätteofta. När jag gör det så poppar jag oftast popcornen själv i kastrull (är det vad du menar med "göra egna"?) Ibland köper jag micropopcorn och poppar om jag är sugen på smörsmak. Färdigpoppade på påse köper jag aldrig, de ska ju vara varma när man äter dom!
/Surpan
#2. Ja egna hemma i gryta, micron eller maskin.
Jag tycker popcorn är väldigt gott. Numera köper jag sådana där micropåsar med smörsmak.
/Maria
Gillar vissa färdigpoppade men inte så glad för det i övrigt.
Cheddar och vanliga färdigpoppade är goda :)
Här finns andra smaker än cheddar med
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag köpte sådana micro påsar ett tag också, men sen läste jag att de varnade för fettet i dem och dessutom att de var lättantändliga. Och det märkte jag strax efteråt, en påse började nästan brinna inne i micron och då var det ändå nästan 1 minut kvar på tiden. Det var bara en svart klump i påsen som glödde och den hade öppnat sig och börjat poppa!😮
Jag hade följt instruktionerna noga och gjorde precis som jag brukade….
Blev så rädd då, så jag köpte aldrig dem mer sedan.
#6 Oj då.😮
Vi har i perioder poppat väldigt mycket och det har aldrig blivit bränt eller misslycket.
/Maria
Tycker också att micropopcorn bränner lätt. Och det räcker med nått litet fel på påsen, att den inte vecklar ut sig som den ska eller fastnar lite i väggen så den inte roterar så kan den absolut börja ryka och glöda som #6 skrev..
/Surpan
Popcorn är gott. Vi har en sån här https://www.coolstuff.se/Popcorn-Microskal/4638 och popcornen blir alltid helt perfekta i den. Om man vill kan man köra helt utan fett. Men jag brukar ha i både lite smör och rapsolja för smakens skull.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Har också dåliga erfarenheter av micro-popcorn. Många blir hårda och brända och smörsmaken saknas.
Funderar om det kan ha samband med mikron. De ska ju poppas på högsta värme och min ugn är 800W som högsta. Kanske 750W funkar bättre?
Vi har en popcornmaskin hemma (köpt på Rusta har jag för mig) där det poppas 1-2 ggr/veckan. Förutom smör och salt så brukar jag ibland vid servering krydda med hackad basilika eller hackad koriander. Det är riktigt gott!
/Christina
#9 En sådan har jag också. Brukar använda flytande smör & rapsolja och lite salt. 
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#10 Ja kanske det har med mikron att göra då vi aldrig har fått några brända eller annat. Jag har ingen aning om vad det är för "styrka" på vår mikro😉
/Maria
#13 På min mikro står det 620 vid det näst sista steget och 800 vid det sista. På frontpanelen.
Gissar att 620 är för svagt för poppning.
#14 Jag ska kolla när jag kommer hem. (om jag kommer ihåg)😉
/Maria
I Australien finns det massor med smaker på färdiga popcorn, så det kanske kommer till Sverige någon gång i framtiden. Jag älskar popcorn men äter det sällan, och om jag äter det poppar jag i kastrull. Det blir godast och billigast. En sån påse med kärnor kostar ju typ 10-15 kronor och räcker till många skålar.
#14 800 W är det på vår ugn såg jag nu.
/Maria
#17 Tack för info! Då är det nog inte effekten som är orsaken till att det inte fungerar i min mikro. 🤔
Ny teori: påsen får inte plats att snurra i mikron, eftersom den är en av de minsta på marknaden.
Får väl gå tillbaka till kastrullmetoden helt enkelt. Varma popcorn är gott på vintern, med en bra film till…
Jag har en sådan här och jag har inga problem med den. All kritik verkar så konstig när jag läser vad folk skrivit. Misstänker att många följer instruktionerna och inte tänker själva att det måste vara mera olja för att det inte skall bränna fast mm.
Det förstod jag redan första gången jag testade min första maskin, detta är den andra.
Är man en riktig popcornnörd så kan man köpa olika sorters popcorn på nätet - men de är inte billiga.🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag älskar popcorn, äter det oftast flera gånger i veckan. Gör popcorn i kastrull oftast med rapsolja men det går ju att blanda i andra oljor om man vill ha nån kul smak. Jag har testat med olivolja med smak av Karl-Johan-svamp, blev ganska så gott. Ska prova att köpa hem nån olja med tryffelsmak och se hur det blir.
Tycker popcorn är jättegott!
Men just nu så är vi inne i en fas där vi bara äter chips och aldrig popcorn. Men efter den fasen så tror jag med stor sannolikhet att vi kommer komma tillbaka till popcornen. Gott för lite pengar dessutom! 11 kr för 500g där vi använder 1 1/2 dl popcornkärnor och 1 msk olja och någon smörklick.
Vi gör våra i en sådan dom har på bio fast mycket mindre. En skål i en box och där man häller i smör, olja och smör innan man väntar tills dom poppat klart (tar ca 3-4 min) och sedan är dom alldeles gyllenbruna! Mums🙂
#19 En liknande hade jag för många år sedan men den kom från OBH Nordica och var alldeles fantastisk på att göra popcorn. Jag kryddade gärna med dipmixpulver och då helst cheesesmak.
Nu har jag inte ätit popcorn på säkert 8-10 år.
#23. Det var en sådan jag hade innan den jag har nu. Den var jättebra men till slut gick ju staget till roteraren sönder och då var det ju bara att kasta den.
#24 För vår del gick skålen sönder. Fick en spricka i den men jag mejlade OBH om detta och fick en ny.