Flytt till Norge, hjälp!
Fick tipset om att skriva mitt inlägg här inne då jag haft lite svårt att placera var inlägget egentligen hör hemma.
Jag funderar på att flytta till min pojkvän i Norge nästa år, men samtidigt studera på distans till ett svenskt universitet. Jag har försökt läsa mig till svaren själv men känner att jag aldrig blir klokare oavsett hur många länkar jag fått slängda till mig.
Vad behöver man göra för att det ska bli rätt och riktigt vid en flytt?
Hur ska man gå till väga för att studera via Sverige men bo i Norge?
Någon som kan hjälpa till att förklara hur man ska gå till väga för att det ska bli rätt från början? Ska man bli Norsk medborgare om man studerar i Sverige? Eller är det något man väntar med till efteråt?
Det enda svar jag fått från CSN är i alla fall att det är möjligt att bo i ett annat land, studera på distans till Sverige och få pengar från CSN.
Var kan man annars vända sig för att få svar på frågor som dessa? En ambassad? Någon myndighet i Norge?
All hjälp uppskattas! 🤗
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Nu gissar jag lite för det här är ju ett område där regler ändrar sej med några års mellanrum.
Jag tror inte man behöver bli norsk medborgare för att studera i Sverige på distans. Om det finns någon särskild fördel med att vara norsk medborgare är dock en öppen fråga för mej.
Det finns ju ett samarbete mellan Norge, Danmark och Sverige, Nordiska passunion och tidigare kunde man bo i något av dom andra nordiska länderna om man var medborgare i ett av länderna. Vet ej om det ändrats pga all politik senaste åren.
Folk kan ju bo i England och studera i Sverige på distans utan att behöva bli engelsk medborgare. Sen är det inte helt enkelt att bli brittisk medborgare om man inte är väldigt rik som Parnevik och då erbjöd Storbritannien honom ett skattefritt första år, vilket han tacksamt tog emot då han erhöll sista bonusen från ABB på 900 miljoner kr. Sen fick han snopet betala tillbaka halva bonusen till ABB efter hårda advokatförhandlingar.
Jag antar att man bör se till att ha med sej svensk Försäkringskasseintyg, tror det anges på deras hemsida hur man beställer. Sedan om man måste betala en avgift i Norge för skada/sjukdom, kan man ansöka i Sverige (Försäkringskassan?) för att få det betalt sjukvården som om man var norsk medborgare. Vad som gäller vid längre vistelse får man undersöka.
Man kanske ska fråga svenska Skatteverket hur ofta man måste höra av sej och om särskilda skatteregler gäller. För 30 år sedan om någon jobbade ett par år inom sjukvården i t ex Botswana kunde Skatteverket helt plötsligt räkna personen som "avflyttad" vilket gav problem med svenskt medborgarskap och återflytt. Hur det är idag vet jag ej, men svenska myndigheter är knappast speciellt mycket smidigare.
Jag skulle även höra med norska Skatteverket vad som gäller om skatt och adressuppysning.
För ett antal år sedan fanns det dessutom vissa skattelättnader för svenskar (ungdomar?) som tillfälligt jobbade i Norge eller Danmark, i synnerhet vid säsongsarbete. Jag tror att skattelättnaden var ganska hög, över 40 (eller 80?) %. Det kan ju vara intressant att kolla upp, bara men gör rätt och inte åker på en rejäl kvarskatt.
Jag antar att man kanske ska höra med skolan vad som gäller när man bor i Norge.
Att CSN inte ger bra svar, hm, man får fråga igen, CSN-personalen har kanske haft semester, men bör återvända nu.
Hyreskontrakt var ett intressant område som något svenskt program (Uppdrag Granskning ??) tog upp för några år sedan där lokala norska hyresvärdar lät svenska arbetande ungdomar teckna hyreskontrakt med klausuler som inte var lagliga i Norge. Jag minns inte exakt vad det var som var olagligt, men kanske depositionsavgifter eller orimliga hyror och betalning för "slitage" på bostaden eller biutrymmen?
Norska hyrorna var heller inte att leka med och den svenska pesetas är svag just nu.