Sylta och safta
Är det något ni pysslar med?
Stolt ägare till tre La permer
Inte så mycket numera men förr när vi hade sommarstugan där jag odlade mycket så saftade jag och syltade en hel del. Det var jätteroligt och gott🙂
Det enda jag gör numera är syltad Ingefära som alltid finns i kylskåpet. Vi pressade vindruvor häromdagen men bara som färskvara, Tidigare har jag gjord gelé av druvorna.
/Maria
Förr gjorde jag det, främst saftade men också en del sylt. Det gör jag inte längre och har inte gjort på många år.

Jag kokar äppelmos och lingonsylt.
I år är det gott om päron så jag kommer att koka in och frysa så att vi har sen i vinter.
Rabarber har jag plockat och det kommer jag att koka och ha på gröten i vinter.
Jag skulle aldrig köpa bär eller frukt för att koka utan plockar och får av folk som har för mycket.
Med tanke på hur kopiöst mycket äpplen vi har i år så borde jag kanske gör något men vi äter inte äppelmos (blä) eller dricker saft. Det enda jag gör är att frysa in en del äppelklyftor så jag kan göra äppelpaj. Ska göra en idag för pappa och syster kommer för att hämta lite äpplen. Vi har 7 äppelträd så just i år är det en hel del äpplen. Rådjuren får största delen.

#4 Vi har inga egna äppelträd utan var till min pappa och tömde hans träd igår. Plockade fem självscanninskassar och sen fick jag två påsar av grannen i förrgår.
Har gjort äppledricka som är klar på fredag. Gör den utan socker och blandar sedan med Coops sockerdricka. Det blir nästan som cider.
ÄppleMer: 3l äpplen i skivor, (med skal och kärnhus)
3l vatten
1 msk citronsyra
1 tsk bensoesyrat natron ( natriumbensoat)
Häll vattnet över äpplena, strö på citronsyra och natriumb. Rör om och låt stå tre dygn. Man kan sedan röra ner socker om man vill.
Så har jag gjort flädersaft, fläder/jordgubbssaft och smultronsaft. Brukar göra sv. vinbärsgelé, blåbär- hallonsylt m.m. men det fanns för lite bär i år.
#5 Du hade gärna fått komma hit och hämta. Ingen här vill ha för alla har äppelträd.

#7 😃
Har man ett överflöd av frukt, så kan man anmäla till fruktförmedlingen, så folk får komma och plocka. https://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=127718
Har alltid drottningsylt hemma, och den kokar jag själv.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker