Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 511 ggr
Mooniq
1

Gnälltråd!

Har idag väntat på att få paket med postbilen. Jag spårar det via deras app och i morse stod det - paketet lastad på bil för utkörning. Jag står vid brevlådan och väntar in postis - som vinkar och kör förbi…. 😐

Jag går in igen och söker mitt kolli och får då texten - mottagaren inte hemma, leverans inte möjlig - alltså jag bara exploderar.. .ringer kundtjänst och vill veta var jag kan möta upp eller vilken terminal jag kan hämta mitt paket på - får till svar då att jag hotar - jag hotar ingen alls - jag har jobbat på DHL i 6 år och vet hur det går till , han lägger på luren. 

Så mitt paket åker till baka till terminal igen för att bli utkört på måndag. Det gagnar varken chaufför, eller moder jord att köra samma paket fram o åter flera gånger - sist gång detta hände så var mitt paket 2 gånger i Härryda för omlastning - någon har inte fattat grejen. Om jag som mottagare inte hade varit hemma så borde ju paketen direkt köras till ombudet och jag fått ett sms eller en avi - hur svårt kan det vara???.. 

Vad har ni råkat ut för som ni vill gnälla över… 😕

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Gronstedt
1

Sådär gör de jämt - alla transportörer verkar sätta det i system! 

Jag misstänker att det är för att det är så mycket enklare och lönsammare att ta betalt för leverans till dörr samtidigt som man kan tvinga mottagarna att hämta paketen själva. Det skulle förvåna mig om paketen ens finns i bilarna - men jag är förstås en misstänksam natur. 

Här har jag fått den typen av besked trots att ingen DHL-bil ens har varit inne på vår avtagsväg den dag de påstått att de försökt leverera …

Carmarino
2

Råkade ut för samma sak med Postnord. Fick besked att paketet inte hade kunnat levererats, och då hade jag ändå varit hemma hela tiden. Vågade inte ens gå på toaletten för att inte riskera att missa dem.

När jag då kontaktade Postnord så fick jag veta att jag kunde hämta paketet på deras utlämningsställe i andra änden av stan, eller också fick jag betala för utkörningen. Det skulle i så fall kosta mer än vad innehållet i paketet kostade. Dessutom var det ett litet paket, som lika gärna hade kunnat levereras till mitt vanliga paketombud.

Nöjde mig inte med beskedet, och vägrade betala för att de hade gjort fel, så efter ett antal dagars "tjafsande" hit och dit fick jag prata med en trevlig tjej, lite högre upp i hierarkin. Tror jag, hon kan också ha jobbat på avdelningen för besvärliga kunder. 😉

Nåväl, det slutade med att de till slut levererade paketet till min dörr - utan kostnad.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Aleya
1

Jag skulle få en gåva från japan (nu när vi ändå är inne på posten) och jag tänkte att ja men det kan ju inte kosta så mycket. Fick en faktura på över 300 kr. Det är sjukt. Baka(idiot) till posten och tullen. Ska man inte ens kunna få saker som gåva nu utan att det kostar skjortan? Posten har även lyckats under sommaren vara försenad med skott från blommor. För dom ansåg att en liten låda inte går ner i min brevlåda.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mooniq
1

#1 Gronstedt - jag kan bara hålla med. Jag vet ju hur mycket jag hade att göra när jag var DHL-chaffis, jag hade ingen lunch, jag körde o åt bananer samtidigt för att få i mig nåt på dagarna. Jag jobbade övertid varje dag och redan i maj fick vi skriva på papper från facket om ytterligare 150 övertidstimmar. Hysteriskt stressigt men under mina år så byggdes ombuds-tjänsterna ut och vi fick möjligheter att lämna av paket till ombud - om vi ringde kunderna först, Idag körs många paket direkt till ombud då den tjänsten blivit "cementerad" då kan man oftast hämta fram till sent på kvällen hos ombuden. Men när jag läser att paket ligger på bil för leverans, och sen ser den köra förbi - då är hjärtinfarkten nära.. 

Det är inte lönsammare - man får bara 1 summa/fraktsedel, så om en fraktsedel innehåller 10 olika paket så är det olönsamt då de tar upp mer plats i fordonet. 

Detta att köra fram o åter är en sjukdom som förarna har - de prioriterar företag och när arbetsdagen närmar sig slutet så är det oftast privatpaketen som åker tbx. Jag anser att de borde åka till ombudet direkt. Ingen tjänar på att paketen åker bil.

Fransu
1

Vad bra med gnälltråd, bra att kunna gnälla av sig lite ibland. 😃

Idag vill jag gnälla på älgflugor. Det finns massor av dom i skogen nu och deras bett blir bölder på mig som både kliar, gör ont och kommer lite var ur. Betten håller i sig i en vecka ungefär. Jag har ett flertal i nacken, huvudet och på överkroppen. Snart ska jag ut i skogen en sväng och kommer ha en massa älgflugor på mig igen…

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Mooniq
0

#5 Fransu - fy sjutton för älgflugor😟. fy sjutton för alla insekter som biter, de är äckliga

Fransu
0

#6 Ja, mest hatar jag ju fästingar förstås. Men just nu är det älgfluge-invasion här vi bor.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
0

#7 Men fy vad jobbigt! Jag vet inte vad älgflugor är, har aldrig stött på dem. Maken har fått bett men han jobbar i skogen så det är ju inte så konstigt. Jag går sällan i skog, det blir långa promenader på fälten här.

Tant Grön
0

Skall ut och leta svamp i helgen, hoppas det inte finns älgflugor här.  #7 Var ungefär bor du?

Fransu
0

#9 Jag bor drygt två mil utanför Göteborg. Älgflugor ska tydligen inte vara så intresserade av att bita människor egentligen, men jag verkar vara ett undantag. Dom verkar särskilt förtjusta att krypa runt och bita mig i hårbotten, nacken är extra smaskigt. Där får jag flest bett.

Jag tror inte min man har blivit biten än trots att han har flera som kryper på honom när han varit i skogen. Han får väldigt sällan fästingar också. Han har haft en (vad vi vet) i sommar, jag har haft så många att jag tappat räkningen.

Innan dom biter så släpper dom sina vingar. Så varje dag plockar jag små vingar från kroppen lite här och var.

Jag har alltid gått mycket i skogen. Men jag kan inte minnas att det alltid funnits älgflugor här omkring. Måste vara något som kommit dom senaste åren.

Mooniq
0

#10 Fransu

Finns det inget sprej eller ämne du kan smörja in huden/kläderna med? Läste att kokosfett får fästingar att inte gärna sätta sig på hundar - nu har jag ingen egen hund så jag har inte praktiserat det. Men det finns ju olika fästing/mygg spray. Jag gjorde eget på tvättsprit och den gula delen på citronskal. Doftar starkt citron och jag slipper insekter runt mig. Har ättika som sköljmedel till kläderna - vi känner inte doften när ättika har torkat med insekter gör det. Jag har även sprejat 50/50 delar vatten ättika runt dörrar & fönster och har nästan inte haft några insekter inomhus alls. Småkryp är så äckliga - speciellt de som suger blod. Läste om en ny sorts fästing som kommit till Sverige - de jagar sina byten - springer efter dem och biter sig fast - de kan bli upp till 2 cm stora.. Vidrigt!

Tant Grön
0

#9 Då är det nog risk att dom finns här också. Bor utanför Borås.

Älgflugorna har inte alltid funnits här. Tror dom kom någon gång på 80 - 90 -talet. Minns att jag var ute och gick i skogen med min pappa, som var jägare, när jag fick den första älgflugan på mig.                                                                                                                   

Mej älskar dom också att bita, så får väl leta fram mygghatten. Man får kolla när man kommer hem, det brukar alltid sitta några i kläderna eller håret.

Fransu
0

#11 Jag har aldrig testat såna där insektssprejer och liknande. Jag har känslig hud och får lätt allergiska utslag av olika produkter. Men jag ska nog ändå kolla upp och prova.

Ska prova ättika i tvätten. Hur mycket ska man ha?

Läste om den där nya fästingen som kommit till Sverige. Ryser!

Mooniq
0

#13 Fransu - jag tar 2 msk till  normaltvätt. köper 24% Ättika. Använder den till städ, tvätt, hårskölj 8 delar vatten, 2 delar Ättika.