Städning
Hur städar ni.
Hela huset på en gång eller en bit i taget utspritt över flera dagrar.
Stolt ägare till tre La permer
Helst hela på en gång
Med åldern blir det en bit i taget. Badrum ena dagen, fönster ett i taget osv. Dessutom mindre med åren…Mvh/WL
Vi kör med behovsstädning😃
Städar där det mest behövs så det blir utspritt.
/Maria
Tar oftast 1-2 rum i taget, dammsugar alla rummen i ett svep dock :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det blir punktinsatser här och där
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Vi kör med två robotdammsugare. En uppe och en nere. Fungerar toppen verkligen då dom dammsuger när alla är borta på vardagarna (jobb/skola) och sedan när vi är hemma så är det strålande rent! Och så kör dom varje dag. Nu när vi däremot är lediga så städar dom inte alls lika ofta och städar som max en dag i veckan då dom låter. Däremot låter dom inte lika mycket som en vanlig dammsugare bara att det stör än när man tittar på TV eller vad man nu gör och sedan så tror vi att robotarna tycker det är smidigare att vara hemma själva då dessa lasrarna gör så att robotarna vänder sig om vid ett hinder för att undvika att köra på saker och det är praktiskt vid bord och stolar och materiella saker men vid fötter så blir den lite förvirrad och det tar lite längre tid för dom då att städa klart.
Kan iallafall varmt rekommendera dessa, här är den modellen vi har av 2 st men självklart behöver man inte ha 2 utan kan ha 1 också till fler våningar. Då är det bara att ta och bära upp den till nästa våning.
Pris 4990 kr/st på NetOnNet.
Ett tips är däremot att ta kvitto då dom lätt går sönder så går det på garantin. Men annars är vi helnöjda🙂
Kan tillägga att vi hatar att städa här hemma men det kanske man redan märkt på detta inlägget😂Så nu är det alltid rent och snyggt iallafall!
Vissa saker är regelbundet tex att jag alltid dammsuger fredag em, och sopar varje dag. Moppar golvet en gång i månaden, och badrummet får en storstädning en gång i månaden, toaletterna en gång varannan vecka förutom att vi alltid städar den om man skitar ner den.
Annars är det väldigt sådär oj nu är det lite väl dammigt låt oss damma, eller oj vad stökigt det var här? Måste ta tag i att städa. Samma med fönstren, det är när de blivit skitiga.
Vi är rätt bra på att alltid städa efter oss hemma hos mig så det brukar aldrig bli särskilt mycket arbete att städa. Har man lagat mat ser man till att inte lämna förrän spis, diskho, matbord och ytor man skitat ner är rena.
Golven tar jag varje dag. Ibland flera gr/dag. Dammar 1gr/ v. Plockar o fixar varje dag. Fredagar städar jag hela huset. Med 2 barn + hunddagis hemma så ingår städningen i jobbet.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag plockar, torkar av och försöker hålla efter varje dag. Dammsuga och damma görs alltid hela lägenheten på en gång. Jag städar badrummet och tar sambon köket🙂
Jag tycker det jobbigaste är det eviga plockandet…
Jag har inga barn, inga husdjur. Varje torsdag blir det lite plock för jag har en förmåga att sprida ut saker på bord o bänkar. Dammar och dammsuger. Ibland kan det bli flera dagar i veckan om jag är rastlös men torsdag är spikad - idag jobbade jag långpass så då blir det städ i morgon kväll efter jobbet.
Jag är riktigt kass på att putsa fönster - dels gör jag det för sällan och dels blir det randigt/flammigt - hur jag än bär mig åt… 😟
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#10 Vad använder du när du putsar fönstren?
Min man tvättar alltid våra fönster med Yes diskmedel. Han eftertorkar med ihopknölat tidningspapper och det blir så bra.
/Maria
Har provat det mesta. yes diskmedel i vatten, yes + ättika + vatten, fönsterputs, nån superduperfönstertvättapparat (gulsvart). men det blir flammigt/randigt. Kanske jag som e för stressad. jag får testa igen. eller så e jag bara extremt petig.. 😃
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Inte alls… Skämt åsido, jag har vissa issues med det där så jag försöker ta någon liten grej per "rum" varje dag, sedan blir det en rejäl städning emellanåt. Jag bor ju i en väldigt liten stuga vilket har både för- och nackdelar. Det blir grejer överallt bara man slarvar det minsta, å andra sidan går det snabbt med rengöring OM det inte ligger saker framme. Måste bara få till vettig förvaring, inte så lätt att få plats med alla pryttlar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#13 jo det kan bli lite flammigt, använder yes jag med. Ibland kan det vara fönsterkvaliten som avgör
Fönster är jag bra på :) Behövs bara pyttelite diskmedel i ljummet-varmt vatten. Är fönstret väldigt skitigt kan man ju ha lite mer rengöringsmedel i första etappen bara och sen torka av med vatten. Jag använder inte alls fönsterskrapa utan torkar helt torrt med torr linneduk. Linne luddar inte av sig. Tidningspapper funkar ok men är lite jobbigare att arbeta med och kan lämna svärta på fönster eller händer. Linneduken (eller flera om man ska tvätta många fönster) är bra och är ju bara att tvätta sen. Om man verkligen torkar helt torrt så får man ett felfritt resultat.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus