Gofika - vad gillar ni?
Idag blev det fika med en kompis som skulle iväg till Vann spa ett ärende. Härligt spa/hotell mitt ute i ingenstans Vid Gullmarn. Vi tog en fika och det blev kladdkaka. Jag äter sällan eller aldrig kaffebröd/spannmål/godsaker men idag blev det en riktigt mumsig kladdkaka. OM ni gofikar nångång vad gillar ni bäst?
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Haha. Jag fattade inte ordet "gofika" först.😉
Åh det beror nog alldeles på dagsformen men annars så gillar jag äpplekaka med vaniljsås.
/Maria
Tyvärr får det bli det jag tål vilket ibland är ingenting. Men gör jag själv älskar jag mina pu-erh havrekakor.
Såklart med te till då
l'm back
#1 Maria - oj så längesen jag åt äpplepaj/kaka m vaniljsås. Det har jag helt glömt bort. Jättegott och lyxig.
#2 tlover - vad är pu-erh havrekakor för något?. gör du dem själv? Gott med te, jag har återigen avprogrammerat kaffet sen 3 månader tbx och dricker ibland te, dock inte nu när det är varmt.
#3 Det är havrekakor bakad med lagrat te (pu-erh = en lagrad tesort). Jag har hittat på dom själv men grunden är ett recept från en vegetarisk kokbok som heter "Varsågod".
Receptet hittar du här https://tealovers.se/sidor/pu-erh-havrekakor
Jag dricker te oavsett väder 🙂
edit: kom på att jag hade bilder på den här datorn till och med
l'm back
# 4 tlover - jag lämnar det vidare till en kompis som dyrkar havre i nästan alla former.
Inget fikabröd längre. Det känns alldeles för sött efter att inte ha ätit socker på länge. Men en nektarin (som ju också är väldigt söta) när det är säsong för dem kan jag tycka är gott.
#6 fruktgumman - håller med dig, jag kör lchf och är kräsen för allt är väldigt sött oftast. Denna kladdkakan har de bakat själva - och den var söt men inte sötsliskig, det bästa med hotell är att man får en liten portion. Inte billig men precis lagom sötchock. Denna kladdkakan hade heller inget mjöl och det var relativt mörk choklad i den. I den lilla struten hade de mixat jordgubbar utan sötning.
Chokladbiskvier tycker jag är gott. Kladdkaka funkar också alltid 😊 är inte så förtjust i fikabröd som bullar och vetelängder utan väljer heller någon paj/kladdkaka/tårtbit om jag ”måste” fika 😉
Just nu kom jag på att kakan Sara Bernard är väldigt god och en Budapestlängd inte heller så dum😛
/Maria
Hembakad rulltårta är gott!
Kladdkaka gillar jag. Men oftast inte den man får om man går ut och fikar. Den är ju såå söt. Jag bakar egen med mörk choklad. Den blir riktigt mastig med riktig chokladsmak. Många tycker den är FÖR mastig och föredrar ljusare choklad. Men den ska vara mastig så man bara vill ha en liten bit och en klick vispgrädde till och några hallon.
#11 millan21 - exakt så vill jag ha kladdkakan när jag nån gång äter den 😃 En bekant brukar använda 70% choklad med chili - den blir supernajs. Men det är lätträknat hur många gånger per år jag tar nåt till mitt fika. Fika för mig är oftast 1 kopp kaffe/te utan nånting till.
Är inte så förtjust i fikabröd. Tycker det är roligare att baka än att äta det. 🙂
Fast en chokladbiskvi (typ Sarah Bernhardt) kan vara rätt gott. Cheesecake är också ganska gott.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag hörde att ordet Gofika är typiskt norrländskt.
Gillar äppelkaka med vanlijsås, kladdkaka med grädde. Jag gillar också de flesta torra småkakor - helst lite gammaldags typ drömmar, korintkakor, finska pinnar mm mm
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Drt var längesen jag åt något sånt men en kladdkaka med vispad grädde är gott.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#14 beem - det visste jag inte. Mina bröder tror jag började med ordet gofika och då med meningen om vi skulle köpa nåt till kaffet - typ glass eller nån kaka.
En fika för mig är en slät kopp kaffe/te eller ett glas vatten och en tjötstund med vänner. Så från mina bröder har jag fått ordet - som de säkert plockat upp nånstans för att markera - om vi ska ha nåt till kaffet.. 😃
Var det inte Göteborgskex som använde det i någon reklam för några år sedan, och sedan spred det sig i hela landet?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vi har ett par café i stan men jag går nästan bara till ett och samma när jag ska fika.
Där har dom en Daimkladdkaka med vispad grädde till. Åh så god den är!
Sedan har dom någon god chessecake också som också slåss i fajten med vilken kaka som är godast.
Nu var det länge jag gick och fika senast på det cafét men annars så brukar jag göra det på fredagarna när skolan slutat och all stress för veckan är borta och man är ledig. Gillar skolan men det blir liksom lite för mycket att göra känns det som. Det man ska göra på en vecka i skolan skulle tagit mig en månad att göra hemma och då jag verkligen inte gillar att stressa så känns det som något bra "avslut" på veckan att gå dit och bara "vad jag har kämpat och varit duktig denna veckan, nu är jag värd lite ledighet".
Skånsk äpplekaka med vaniljsås. Till det - Zoegas Mollbergs Blandning 👍
Oj vad svårt! Jag älskar fika! Kladdkakor, morotskaka, kärleksmums, banankaka, cookies, smulpajer, stora saftiga muffins osv osv. Men det finns nog inget som slår en färsk kanelbulle, eller annan god vetebulle. Åt en fantastiskt god bulle fylld med vaniljkräm häromdagen. Alldeles färsk och underbar var den. Den var så god! 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Det mesta och ju mere "grejer" i, desto bättre!🤤
Däremot inget med cheese, inget där de bytt ut vispgrädde mot cream frais eller annan äcklig goja.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Väldigt sällan jag fikar. Går jag på fik blir det wienerbröd. Eller en macka. Är mer än nöjd med en chokladbit.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Kladdkaka och sockerkaka är mina favoriter, gärna med glass till dessa! Nuförtiden är jag dock inte så förtjust i sötsaker, blir snabbt "mätt" på söta smaker.
/Christina
Vi är väldigt bra på att fika i stallet, det är nog nästan det vi ägnar mest tid åt.😃
En vindskyddad sittplats i söderläge gör dessutom att vi kan sitta ute nästan året runt om det inte regnar eller snöar.
Själv är jag ett kakmonster, men jag håller med #20; få saker slår en klassiker som en nybakad kanelbulle!
Kladdkaka går alltid hem och på Ica Maxi i Kungälv (utanför Göteborg) har de kladdkakemuffins - mums!
Min mamma brukar göra en äppelpaj (som alltid går hem i stallet!) där man smälter margarinet innan man blandar ingredienserna till skalet. Det gör att det blir liksom "knäckigt", supergott.👍Vaniljsås eller grädde till så klart.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag gillar alla möjliga sorters fikabröd med choklad. Kladdkaka ligger högt upp på listan av det allra bästa, gärna med en generös klick vispgrädde.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Hemma dricker jag bara kaffe. Om vi fikar ute så blir det faktiskt för det mesta bara kaffe. Jag äter inga spannmål så utbudet är ganska skralt.
Om jag vill göra något så bakar jag min kladdkaka med bl a mandelmjöl eller en paj med mandelbotten.
Jag är gammal bagare/konditor o föråt mig för 20 år sedan, men något som jag brukar göra då jag är riktigt sugen är banan-eclair (med banansylt, inte banan) eller Glass-wienerbröd (med glasskräm, inte krämgrädde).
Vad är matscha?
/Maria
#29 matcha är ett malt grönt te som traditionellt använts i den japanska teceremonin men numera används i allt möjligt
l'm back
#28 Ser jättegott ut! Har du gjort själv?
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#30 Aha. Detta får jag kolla upp😉
/Maria
#31 ja, även om glassen är fuskvarianten (matcha som man rör ner i vaniljglass). Recept finns nog inne på te iFokus när det gäller havrekakorna annars finns det i webbshopen. Övriga recept hoppas jag att jag hinner lägga in i webbshopen snart. #32 välkommen in på te iFokus eller webbshopen, där finns en hel del om båda. 😊
l'm back
Ska kolla detta.🙂
/Maria
Favoriten är ju klart bullar med rabarberpaj och vaniljsås straxt efter