Blodmåne/månförmörkelse
I kväll ska det vara århundradets längsta månförmörkelse så jag skriver detta som en påminnelse ifall ni vill kolla😉
/Maria
Från 21.15 till 1.30!
Helt förmörkad är månen 21.30-23.14.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har satt klockan för att inte glömma detta😉
/Maria
Jag också. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ingen måne i sikte här, 1 timme söder om Göteborg
Ännu ingen måne här heller. Nordöstra Småland.
Har precis varit ute och spanat men ingen måne här i Göteborg heller. Eventuellt är det några träd som skymmer enligt mina beräkningar😉
/Maria
Jag konstaterar bara att det är mulet. Varför just ikväll?
Haha, nu ser jag den! Man ser bara vänstra kanten på den, resten är förmörkat. Gulorange. Kul! 🌛
Såg den! Men tycker inte det var något särskilt 😇
Typiskt, så missade jag själva förmörkelsen och när jag nu varit ute och tittat, så har moln börjat segla upp och täcker nästan hela månen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag såg den då den verkligen var blodröd, men ack så svagt ljus tyvärr. Men rätt häftigt att ha sett den. Tittade igen 1 timme senare men då såg den mer ut som en vanlig nymåne o var mer svagt orange i den delen som var förmörkad.
Vi var ute och kollade exakt klockan 22.22. Min man tog fram stegen t.om. men jag tror att skogen var i vägen för klockan 02 i natt när jag var uppe så såg jag månen som vanligt och den var väldigt stor och gul men inte mycket mer men då var väl hela skådespelet över gissar jag😉
/Maria

Mulet här så vi fick inte se någon blodmåne.
Stolt ägare till tre La permer
Mulet här med. Inte ens något litet mellanrum mellan molnen så man hade en chans. Fördelen är väl att det regnar just nu. Det behövs.
Försökte inte ta bild på Blodmånen då jag bara har en mobilkamera o ljuset var så himla svagt när jag så den o andra gången dominerade nymåneljuset så mycket o Blodmånen var bara orangefärgad. Men sedan gick jag ut för att se om man verkligen kunde se Mars o det kunde man o det var rätt häftigt det också så då fotade jag trots att jag bara har en mobilkamera.
Har inte världens bästa kamera, och hade svårt med fokusen så bilden blev rätt grynig, men det här var medan den var helt förmörkad.
Månen och mars var ännu svårare att få fokus på. Där lyckades Cessy bättre.
Sedan tog månförmörkelsen slut, och då var det bara en vanlig måne igen. Fast kanske inte, för bilden togs 00.49, och förmörkelsen skulle pågå till 01.30, så kanske det var lite "mörkt" kvar i högerkanten.
Fina bilder :-)
/Maria
Kanonbild på blodmånen Carmarino😍 o jättefin bild på den "vanliga" månen också. Det är vi sådana här tillfällen jag önskar att jag hade en riktig kamera. Men jag klarar mig väldigt bra med min mobil till 90% i alla fall så jag är rätt nöjd ändå. Men dina fina bilder får mig ändå tänka - jag borde kanske ändå skaffa bättre kamera, för det var jättefina bilder av månen.
Tack Maria och Cessy. 🙂
Jag och väldigt många andra, kanske 100 pers satt på största gravhögen på Anundshög igår och många många hade kamera med sig. Skitkul att se 🙂
Tyvärr så blåste det förvånansvärt mkt så det var svårt att få till det optimalt, men det var en magisk upplevelse att få uppleva supermåne, blodmåne och månförmörkelse samma natt. Lär antagligen aldrig mer få uppleva liknande.
Sen hade vi underhållning oxå. Nån grupp med shamaner eller häxor eller vad de nu var för nåt, som satt och slog på trummor hela kvällen. Det enda som fattades var väl vargtjut, fredspipa och ET som for förbi på sin cykel med månen i bakgrunden 😃
Här en bild tagen igår.
#23 Så vacker
/Maria
Månen är nåt speciellt, speciellt röd.
I förrgår så gick det ju att fota röd måne. Så det borde ju funka ikväll med tänker jag. Har fått en invit att stå på våning 10 ikväll och fota om jag vill. Får se om molnen vill dra eller inte. Om så blir, så får man ju verkligen se när månen tittar upp från horisonten.
Var ute och spanade igår!
Jag åkte ju ut senare inatt då det inte gick så bra på kvällen men då var det fullt med moln, men jag tänkte att jag kanske kunde få lite tur med mig så att det blev en liten lucka där månen var eftersom molnen rör sig hela tiden men jag kunde inte ens hitta månens ljus. Ändå så skulle månen gå ned 04:27 har jag för mig det var. Jätteknepigt hur som.
Nåja, jag fick ju iaf lite frisk luft 🙂
#27 Förhoppningsvis var det svalt och skönt ute då också. 🙂
Eftersom vi har så varmt inne så skiljde det en hel del. Jag hade t.o.m långbyxor och jacka på mig. Det du 😃 Jag frös så det räckte och blev över vid Anundshög och då var det 24-25 grader nåt sånt när jag kom dit (men det var ju tack vare blåsten).
Nu har vi halv storm här så löven på de gulnande björken lossnar. Enligt klart.se så ska vi ha byar på 12 m/s nu. 1 m/s är 3.6 km/t så det blir nästan som en EU-moppe klass 1 i toppfart.
#29 Löven faller här också, och det är inte från björkar. Vet dock inte vad det är för träd, men ungefär hälften av bladen är gula.
#23 Wow vilken bild.😍
Vlle se men var molnigt :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vacker. 👍
Nu har det precis börjat regna, men tyvärr åska i luften. Off topic jag vet, men ville bara berätta 🙂
Jag fotade med vitbalans valt på molnig väder, så det förstärker färgeffekten lite 🙂