Godmorgon tisdag 24 juli
Godmorgon på er. Vi har 19 grader just nu och jag har lite svårt att avgöra om det blir sol eller mulet. Just nu är det lite mulet i alla fall.
Min enda plan idag är att vi ska åka och handla. Min man kom hem igår och det är så skönt att ha honom hemma igen😉
/Maria

God morgon
Lite seg och sliten idag.Me det är väl bara att ta två Alvedon och köra igen.
ytterligare en sväng till Solna för att hämta saker och om vi orkar fixa iordning för visning av lägenheten.Vilket jag inte tror att vi hinner och orkar. Mäklaren har semester fram till den 12 augusti så jag känner inte att vi behöver ha så bråttom.
Svärmors nya lilla lägenhet med hennes möbler i blir riktigt trevlig.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Mårning. Promenaden gjord. tung och orkeslös vandring 😴😟. Önskar svalare väder och regn i kubik numera. Påminn mig när jag gnäller över snön o kylan 😃
Idag blir det en ledig dag och jag lurar på att besöka en VW-handlare o prata leasingbil, inget beslut som jag tänker ta förrän till våren, men jag är en person som trivs bäst påläst.
Jag läste boken "omgiven av idioter" och jag e sååå blå.. fakta på allt gör mig lycklig + att jag är en pratkvarn (gul) och kan orderge med hela handen (röd). Jag skrattar gott åt mig själv emellanåt -men det har blivit så mycket lättare att möta okända människor, då jag kan "läsa" dem lättare och anpassa mig och min information som jag vill dela med mig.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Godmorgon Här i Skottland regnade det igår. I den här delen av landet har det annars varit dåligt mrd regn, ungefär som hemma.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
God morgon!
19 grader och nu spricker molntäcket upp och solen kommer fram.
Idag ska vi veckohandla. Eventuellt ska vi starta med staketbygget också. Eller om vi ska jämna till lite på tomten där det behövs för att underlätta för vår robotgräsklippare. Hur som helst finns det att göra. Det är bara att välja. 🙂
Hoppas alla får en härlig tisdag!
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

God morgon!
26 grader och en stekande SOL! 😕
Idag får jag hjälp med att göra rent bakom spisen och att montera ned min gamla TV-hylla. I utbyte bjuder jag på en god snabb soppa!
God middag 🙂
Sol från klarblå himmel, 28 grader i skuggan.
Fick ju en ny rullstol eftersom den gamla jag har är från tiden när jag var nyamputerad, den är utslten. En kvinna från rehabgruppen var hit och byggde upp rullstolen efter mina mått och önskemål, men efter ett par dagar visade det sig att det var punka på ett hjul, så en tekniker skulle fixa. Igår när jag var på dialysen ringde han och ville komma, men jag sa att stolen var hemma, jag har den gamla eftersom det är punka … Då frågade han om det fanns någon hemma så han kunde åka ändå och så blev det.
Synen som mötte mig när jag kom hem … jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Ett 24 tumshjul och ett 22 tumshjul, varvid stolen lutade betänkligt, som Titanic när den började sjunka. Mina friktionsringar var borta och istället sätt där friktionsfria drivringar som inte går att få grepp om och därmed går det inte att köra. Jag ringde hjälpmedelscentralen, fick prata med chefen. Hon blev helt bestört och börjad nästan gråta. Till råga på allt var det den erfarne teknikern som gjort detta, inte den nyutbildade. På torsdag kommer han hit för att justera, då ska jag fråga honom vad han tänkte …
#6 PeterTM - alltså jag började skratta, förlåt mig! men det e ju själva helvete att de inte kan göra nåt rätt. Man kan ju inte ha 2 olika mått på hjulen, det fattar ju till o med jag som är amatör. Den teknikern hade nog inte bara otur när han tänkte….
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#7 Ja när man slipper använda grejerna är det ju bara tragikomiskt roligt, men för mig var det nog mest tragikomiskt ledsamt i det ögonblicket jag möttes av eländet. 😃 Som att lämna bilen till verkstan för hjulbyte och få tillbaka den med ett skottkärrehjul.
Men käre nån. Han måste fått solsting.
/Maria
Idag har jag lagat morgondagens köttgryta medans det ännu är bara 22 grader ute. Det är ju så varmt att laga mat vid gasolspis så jag tyckte jag var lite smart🙂
Idag blir det sill och potäter. Fick sommarens första mandelpotatis av bror min. Det ska bli gott för annars är jag inte så förtjust i färskpotatis.
/Maria
Nu är här 35 grader i skuggan, sticker inte ut näsan ens.
Vi har 32 grader nu så jag är glad att jag gjorde maten i förmiddags.
Fläkten är igång men katterna verkar trivas. Jag har räddat en liten groda från Lakritz idag. Den var i storlek av en femkrona ungefär så den var ju ganska liten.
Jag fattar inte att vi får så mycket grodor på vår lilla tomt varje år. Vi har inget vatten som lockar och det finns bara ett staket där de kan komma in i och med att de andra ställena är väggar,
/Maria
#12 De flesta tror ju att grodor, paddor och salamandrar är vattenlevande, men det är helt fel, lika fel som att exempelvis trollsländor skulle vara vattenlevande.
Grodor och salamandrar kräver fuktig miljö däremot och det innebär ofta att de lever nära vatten, men de kan lika gärna leva i mossig miljö i skogen. Blir de skrämda så hoppar grodor gärna ner och gömmer sig i vattnet, men de kommer upp på land när faran är över.
Paddor är, till skillnad från grodor, torra och de kan därför vistas nästan var som helst, men de gillar inte värme, så därför brukar de komma fram först på kvällskvisten.
Inga groddjur i vuxenstadiet kan äta i vatten, så för att kunna jaga ock äta måste de vara på land. De använder vatten för att genomföra sin lek (parning och äggläggning). Larverna lever sedan i vatten tills de är färdigutvecklade, då går de upp på land.
Så funkar trollsländor till viss del också, men de parar sig på land, sedan lägger honan äggen i vatten och larven stannar i vattnet tills den är färdig för det sista stadiet (imago) alltså färdig trollslända. Larvstadiet är det längsta hos dem, det kan vara i många år.

Totalt tvärslut efter en lång dag i värmen med flytt och tanttjat.
Nu ringde svärmor nyss och är ledsen vi får väl se hur detta blir.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#13 Vi har ju en större damm/sjö i närheten. Torpadammen och en ännu mindre nära vårt hus så jag gissar att det är den närheten som gör att det är så många. Vad som är så märkligt är att vi har så många när grannarna inte verkar ha märkt av det. På landet hade vi en stor padda som alltid dök upp om kvällarna.
/Maria
Men det kom ingen bild. Suck.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#16 Roligt att se bilderna från Skottland!