få bort hårfärgsfläckar?
kanske inte riktigt rätt forum, men verkar inte vara så mycket aktivitet på husmorstips-forumet.
råkade spilla hårfärg på toalettlocket när jag färgade håret, och upptäckte det inte förrän när jag färgat klart. så nu är det några stora, väldigt tydliga gråbruna fläckar som inte går att få bort >.< toalettlocket är i porslin.
har försökt med tvål, acceton och t-röd utan resultat. finns det något annat jag kan pröva med? D:
vet att det är i princip omöjligt med blekmedel eftersom det just bleker, men det här var vanlig hårfärg, och det har aldrig varit problem tidigare att få bort med tvål och vatten. men testade ett nytt märke denna gång..
Så besvärligt. Är du säker på att locket verkligen är av porslin?
Kanske kan du testa klorin? Inte särskilt miljövänligt men brukar vara effektivt.
/Maria

Efter lite surfande så verkar det vara Hårspray som får bli din lösning.
Spraya på fläcken låt verka en stund och tvätta bort.
Om det fungwerar vet jag ju inte men många har tydligen lyckatys på så sätt.
Stolt ägare till tre La permer
#2 kanske är keramik då? har inte klorin hemma, men får införskaffa och testa då :/ #3 hårspray testade jag också senare igår, utan att det hjälpte. så verkar rätt hopplöst.

Det står inget på förpackningen?
#5 om vadå menar du? :)

#6 På förpackningen av hårfärgen bör det stå vad den inehåller och då kan du söka på den komponenten.
#7 åh okej! kikade nu, men det är säkert ett 50-tal olika ingredienser haha, så vet inte om det hjälpte mig :o
Kan vara en jättedum idé men det är väl värt ett försök kan jag tycka:
När jag färgade håret (toning bara men den har suttit i väldigt bra, går aldrig ur håret helt), då blev det alltid lite fläckar i pannan om jag inte var försiktig. De brukade gå bort eller åtminstone blekna om jag tvättade med tandkräm - närmare bestämt whiteningtandkräm med korn i. Som sagt, kanske inte alls funkar på toalocket, men har du sån tandkräm hemma är det kanske värt att prova. 🙂
haha kan pröva iaf! alla tips välkomnas då det tyvärr måste inhandlas en ny annars -.-
Tror det är ganska kört. Tror nämligen det har sugits in i materialet.
Det finns ju överdrag till toalocket. Är kanske ett alternativ?