Diskho
Vår diskho är från IKEA och har den sämsta kvaliteten då det gäller det rostfria. Känns som tunt på något vis.
Sedan undrar jag vad jag ska ha den lilla smala diskhon till?😃
Nästa gång ska vi kosta på oss en bättre variant och då vill jag bara ha en enda stor ho.
Kranen vi har är jag i alla fall väldigt nöjd med.
/Maria
#1 Den lilla hon sköljer du av slabbet på tallriken/ kastrullen så har du renare vatten att diska i sen.
Jag föredrar den sortens diskbänk med 2 hoar.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Jag som inte har diskmaskin måste ha den lilla hon. Blir jobbigt att diska med bara en ho.
Har också två hoar och är nöjd med det.
Är också nöjd med att ha rostfri diskbänk. Diskbänkar av trä har väl varit på mode ett tag, men är väl svåra att hålla rena och torra?
#2 Jag sköljer alltid av i den stora hon. Mer plats😉
#3 Ja då förstår jag att den fyller sitt syfte.
#4 Rostfritt vill jag också ha men med en bättre kvalitet nästa gång.
/Maria
Har två hoar, men min lilla ho är bredare än din. Använder nästan bara den faktiskt. Eftersom jag sällan har mycket disk så går det snabbare (och kräver inte lika mycket vatten) att bara diska av temuggen och smörkniven med hett vatten direkt under kranen.
Den stora vaskhon används mest av katten, för hon vill sitta där när hon blir serverad sin mat. Fast den går ju även bra att ligga i. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Haha katter…
/Maria
Jag tycker att själva diskhon är ok, men kranen…. 😟 Den har för snäv vinkel och vattenstrålen träffar inte mitten - så vattnet stänker vida omkring. Varje gång man spolat - om än ack så lite - så får man torka av bänken runtom. Det irriterar mig massor. Hela köket är från Ikea - jag gillar skåp och lådor, ugn, spishäll etc. Men kranen blänger jag på varje gång… 😕
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#8 Går det inte att sätta på ett munstycke typ det här:
https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt-hem-fritid/ovriga-fritidsprodukter/stralsamlare-snalvatten
eller finns det inga gängor på kranen?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9 hittar inga gängor på kranen- har känt m fingrarna.. men ska till Ikea längre fram och ska då fråga om det finns nån lösning så jag kan få ett vridbart munstycke. Hade det på kranen i mitt tidigare hus - superpraktiskt
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#10 Det verkar inte helt lätt. Visserligen gäller det här inte en likadan kran som er, men det kan ju vara intressant att läsa IKEAs svar ändå.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ikea-blandare-dalskaer-filterinsats.281816/
Jag har något liknande denna på kranen och den är bra för den är lång och kan vinkla uppefter kanterna i hon,
https://www.wattvaktarna.se/hem-bygg/vvs/blandare/starfix-stralsamlare-med-slang/
/Maria
Vi har hel rostfri diskbänk, 2 hoar, en mindre och en större. Den mindre sköljer vi disken i. Den större hon diskar vi i. Vi har även diskmaskin men eftersom vi är bara sambon och jag som bor här så går det ju så snabbt att diska direkt man ätit. Diskmaskinen används egentligen bara när vi haft besök och det blivit lite mer disk.

#14 😃

#16 Så gör jag också. Diskar i den högra och skalar i den vänstra
Stolt ägare till tre La permer
#16 #17 Det skulle jag kunna tänka mig också om de var lika stora så att säga.
/Maria
Vi har diskbänk i rostfritt stål med en diskho och en slask. Jag är nöjd med den, tycker att den fungerar bra.
Rostfritt stål, så som jag skvätter är det nog tur att det inte är en träbänk. Två ungefär jämstora hoar. Tycker att den är helt ok, däremot skulle jag gärna få kallvatten igen, det har varit avstängt i snart ett halvår! Gick väl an på vintern, men med 30 graders värme…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#21 En sådan skulle jag kunna tänka mig🙂
/Maria

När min dotters vattenskadade kök renoverades så satte man tyvärr in en stor porslinsvask i en trä diskbänk. Som tur var flyttade hon straxt efter renoveringen.
Stolt ägare till tre La permer
#18 De är lika stora här hos oss.
#24 Smart. Den där lilla smala som vi har är ju helt värdelös tycker jag. Den är dessutom en aning grundare.
/Maria
#25 För den utan diskmaskin är den lilla ett måste. Två hoar behövs då. 😉
#26 Jag har varit utan diskmaskin i många år men jag förstår ändå inte vitsen med den lilla. Inget får ju plats och det bara skvätter bredvid eftersom den är så smal😛
Alla åren vi var utan diskmaskin så hade vi antingen bara en stor ho och i ett hus hade vi två stora hoar.
/Maria
#27 Hur diskar du då? Jag diskar i den stora lägger/ ställer i den lilla och sköljer den. Alternativt rinner vattnet i den lilla där jag sköljer fast det gör jag inte så ofta med tanke på vattnet.
#27 Jo så gör ju jag också om jag diskar för hand men den lilla är ju så smal och grund och helt värdelös tycker jag. Det rinner bara utanför så jag undrar hur man egentligen tänkt med en sådan smal konstig ho?
/Maria
#29 Okej, jag tycker nog inte att det rinner utanför. 😁